جمع آوری ۲۰۰ جوان و نوجوان معلول برای استعدادیابی در ورزش والیبال

استعدادیابی ورزشی از معلولان جوان استان زنجان از موضوعات ویژه برنامه جشن رمضان شب گذشته بود.

به گزارش  گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از روابط عمومی شبکه پنج؛ رقیه مصطفوی، مربی والیبال معلولان مهمان شب گذشته جشن رمضان بود. وی که به معلولان جوان و نوجوان والیبال آموزش می‌دهد در برنامه شب گذشته از تلاش خود در جهت ایجاد مشاغل برای مددجویان معلول صحبت کرد. وی همچنین علت قدم گذاشتنش در این مسیر را به بینندگان توضیح داد.

مربی ورزشی معلولان گفت: ماجرای من از زمان تولد فرزندم و پی بردن به معلولیت او آغاز شد؛ من از کودکی والیبال بازی می‌کردم و زمانی که فرزندم به دنیا آمد به دلیل سختی‌هایی که وجود داشت از فعالیت خود در آن حوزه فاصله گرفتم. با گذشت چند ماه از تولد فرزندم یکی از اساتید من را به رشته ورزش معلولان آشنا کرد.
رقیه مصطفوی ادامه داد: به یاد دارم یک بار در برنامه ماه عسل مصاحبه‌ای از مرتضی مهرزاد دیدم که درباره سرگذشت خود صحبت می‌کرد و گفت که یازده‌سال است به دلیل مشکلاتی که دارد در خانه خود را حبس کرده است. پس از پخش این برنامه، او به سرمربی تیم ملی معلولان معرفی شد و توانست قهرمان پاراالمپیک جهان شود.

وی افزود: تمام این اتفاقات جرقه‌ای در ذهن من ایجاد کرد و به فکر آن افتادم تا خود چنین کاری را انجام دهم چرا که توانایی و تخصص لازم را داشتم. به واسطه معلولیت دخترم وارد رشته والیبال نشسته شدم و مدارج بین‌المللی در بخش داوری را کسب کردم. علت انتخاب داوری آن بود که علاقه داشتم تمامی جوانب حرفه را بیاموزم تا بتوانم آن را به کودکان معلول آموزش دهم. تا این لحظه من موفق شدم کودکان معلول را در بخش داوری و مربی‌گری آموزش دهم.

او گفت: ورود من به حوزه آموزش کودکان معلول باعث شد تا دست به استعدادیابی در استان بزنم. بر اساس آمار بهداشت جهانی، حدود ۱۰ درصد از  تمامی جوامع معلول هستند که در ایران به بیش از هشت میلیون نفر می‌رسد. با تحقیقاتی که صورت گرفت متوجه شدم در استان زنجان بیش از ۲۱ هزار نفر معلول وجود دارد. از بین این افراد فقط ۷۰۰ نفر ورزش می‌کنند که بعد از کرونا به ۴۰۰ نفر رسیده است.

مربی و داور والیبال معلولان اظهار کرد: من فهرستی ۲۰۰ نفره از جوانان و نوجوانان  بهزیستی گرفتم تا برای استعدادیابی والیبال نشسته استفاده کنیم. با تمامی افراد در آن لیست تماس برقرار کردیم و فقط ۳۰ نفر از آن‌ها برای استعدادیابی حضور پیدا کردند. متاسفانه وارد کردن معلولان به جامعه بسیار کار دشواری است چرا که عموم آن‌ها احساس خلاء می‌کنند.
رقیه مصطفوی افزود: از بین تمامی افرادی که برای استعدادیابی حاضر شدند تنها ۸ نفر برای تیم ما انتخاب شدند. بسیاری از این افراد با مشکلات مالی مواجه بودند و در نتیجه تصمیم گرفته شد هزینه رفت و آمد این افراد پرداخت شود تا انگیزه و امکانات لازم برای ادامه فعالیت و ورزش کردن را داشته باشند.

او ادامه داد: با این وجود تمامی این ورزشکاران جوان از اینکه ما هزینه‌های رفت‌ و آمد آن‌ها را پرداخت می‌کنیم خجالت‌زده بودند و درخواست داشتند تا برای آن‌ها کاری پیدا کنیم که بتوانند خودشان هزینه‌هایشان را پرداخت کنند. به دنبال این مسئله من تصمیم گرفتم شغلی را در حوزه بسته‌بندی مواد غذایی ایجاد کنم و اکنون در مراحل کسب مجوزها هستم تا بتوانم درخواست شاگردانم را برآورده کنم.

ویژه برنامه جشن رمضان که هر شب ساعت ۲۱:۴۰ به تهیه کنندگی  کاوه امیری جاوید از شبکه ۵ سیما پخش می شود، شب گذشته با حضورمربی و داور والیبال معلولان بر روی آنتن رفت. در این برنامه پس از پخش آیتم‌ها، نماهنگ و اجرای موسیقی ؛ قدسیه صالحی و بابک افرا با رقیه مصطفوی به گفت و گو نشستند. در ادامه بینندگان جشن رمضان می‌توانند تصاویر، ویدئوها و اطلاعات بیشتر این برنامه را در صفحه اینستاگرامی برنامه به آدرس @JashneRamezanTV5 مشاهده کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha