ضرورت واقعی نمودن تعرفه های پزشکی / منابع بیمه ای تقویت شود

رئیس نظام پزشکی شهرستان قدس با گلایه از این که تعرفه های خدمات تشخیصی و درمانی بسیار پایین و غیرمنصفانه است؛ گفت: علیرغم همه تبلیغاتی که علیه جامعه پزشکی انجام می شود؛ میزان تعرفه ها بسیار پایین و غیرواقعی بوده که این اشتباه استراتژیک نظام سلامت را به سمت فروپاشی سوق می دهد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از سازمان نظام پزشکی،دکتر شیرین شجاعی  با اشاره به این که اگر بخواهیم تعرفه های پزشکی را با دستمزد یک اوستاکار در سایر مشاغل مقایسه کنیم ؛ اظهار کرد: هیچ کس در جامعه باور نمی کند که دستمزد باز کردن شکم یک بیمار و درآوردن آپاندیس عفونی و ملتهب او کمتر از 90 هزار تومان برای یک جراح است آن هم با تاخیر در پرداخت بیمه ها .

وی افزود: به طور مثال ویزیت یک پزشک عمومی بخش خصوصی در سال 1400 حدود 40 هزار تومان با بیمه و 52 هزار تومان بصورت آزاد بود اما زمانی که قصوری رخ بدهد باید 600 میلیون تومان یعنی دوازده هزار برابر مبلغ دریافتی دیه پرداخت نماید.

وی ادامه داد: دستمزد عمل فتق کشاله ران حدود 80 هزار تومان و جراحی کیسه صفرا با آن سختی و ظرافت کمتر از 200 هزار تومان برای جراح است آن هم پس از چند ماه تاخیر بیمه ها پرداخت می شود و باورش برای آحاد جامعه سخت است.

رئیس نظام پزشکی شهرستان قدس با تاکید بر این که مردم جامعه از میزان تعرفه ها و دستمزد پزشکان اطلاعی ندارند؛ تصریح کرد: بیماران انتظار دارند با بهترین کیفیت و در سریع ترین زمان ممکن درمان شوند و پزشکان و کادر درمان نیز هر روز سرخورده تر ، دل سردتر و ناامید تر از قبل به ارائه خدمات می پردازند.

شجاعی با بیان این که درصد معدودی از همکارانی که اسم و رسمی داشته و یا عملکردشان خاص بوده است ؛ درآمد های بالایی دارند، خاطرنشان کرد: بیش از 80 درصد پزشکان و کادر درمان با درآمدی بسیار نامتناسب و غیرواقعی مشغول به کار هستند. دقیقا مانند فوتبالیست ها، هنرمندان ، مهندسان و کارخانه داران که برخی در میان سایرین معروف تر و متمول تر هستند. متاسفانه تمام تصمیم گیری ها ، تبلیغات رسانه ای و سوءگیری ها بر اساس همان چند درصد خاص صورت می گیرد.

وی با اشاره به این که کادر درمان غیور و نجیب کشورمان حتی طی دو سال گذشته و به دنبال همه گیری کرونا که ارزش و اهمیت سلامتی را بیش از پیش بر همگان ثابت کرد ، از سلامتی و جان خود برای نجات جان هموطنان مایه گذاشتند؛ اظهار کرد: چه شهدایی که در اوج جوانی یا با کوهی از تجربه جانشان را برای حفظ سلامت بیماران از دست دادند اما زمانی که نوبت به حمایت های دولت و متولیان نظام سلامت می رسد ؛ انتظار دارند که پزشکان و کادر درمان از حقشان (برای پایین نگه داشتن تعرفه ها )بگذرند.

دبیر شورای هماهنگی روسای نظام پزشکی های استان تهران بیان کرد: این اشتباه استراتژیک نظام سلامت کشور را به سمت فروپاشی سوق داده است و چند سال دیگر مردم برای انجام  بسیاری از اعمال جراحی مجبور به سفرکردن به کشورهای همسایه خواهند بود زیرا بسیاری از پزشکان با وجود چنین شرایطی یا مهاجرت می کنند و یا به کاری غیر از طبابت روی می آورند.

وی در پاسخ به این سوال که راهکار برون رفت از این مشکلات چیست؛ اذعان کرد: در شرایط فعلی تنها راه برون رفت از سقوط در این پرتگاه، واقعی کردن تعرفه ها بر اساس نظرات کارشناسان اقتصاد سلامت است و از سوی دیگر برای این که میزان پرداخت از جیب مردم افزایش نداشته باشد باید دولت و مجلس بودجه بیشتری را به سازمان های بیمه گر اختصاص دهند تا عدد واقعی و منطقی تعرفه ها را تعیین نموده تا بتوانند حق الزحمه واقعی تری به کادر درمان بپردازند و در این میان نه فشار مضاعف به بیماران وارد شود و نه این که کادر درمان دل سرد تر و نا امید تر از قبل شوند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha