بر اثر شیوع کرونا و تحریم ها بیش از ۲۱هزار نفر در زنجان بیکار شدند

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان گفت: طی سال گذشته ۲۱ هزار و ۲۵۰ نفر در استان براثر شیوع کرونا و تحریم ها  بیکار شدند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) از زنجان ،خلیل قاسملو  عصر روز  دوشنبه در مراسم تودیع و معارفه رییس جهاد کشاورزی استان  وزارت جهاد کشاورزی به وسعت کل ایران ذینفع دارد که این مساله در  استان هم نمود دارد، افزود: طبق برآورد انجام گرفته در فصل پاییز  ۸۵ هزار  بهره دار  در این استان وجود دارد که ذینفع  تامین ، تولید و عرضه جمعیت یک میلیون و ۱۰۰ هزارنفری را  عهده دار هستند.

وی با بیان اینکه به تازگی نیز بحث نظارت، پایش سیستم غذایی و حوزه کالاهای اساسی نیز بر عهده وزارت جهاد کشاورزی قرار  گرفته است افزود : با توجه به گستردگی این بخش و فعالیت کسب و کاری که وجود دارد و وظیفه روسای جهاد کشاورزی بیش از گذشته اهمیت می یابد.

این مسئول با بیان اینکه  نرخ بیکاری  ۵.۸ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی استان  ۴۳.۱ درصد پاییز امسال، اعلام شده است، گفت: نرخ بیکاری ما با این شاخصی که بیان کننده وضعیت بازار کار و اقتصاد باشد، نمی تواند  ملاک قرار بگیرد مگر آنکه  نرخ مشارکت اقتصادی همراه با ان در نظر بگیریم.

قاسملو  با اشاره به اینکه  اگر نرخ های مشارکت  اقتصادی استان با استان یا کشور به کشور متفاوت باشد، نمی توان  نرخ بیکاری را مبنای مقایسه قرار دهیم، اظهار داشت: با وضعیت  نرخ بیکاری یاد شده شمار بیکاران در این استان ۲۰ هزار نفر برآورد می‌شود.

 وی  ادامه داد: در صورتی که نرخ مشارکت اقتصادی زنجان در پایین بودن نرخ بیکاری، رتبه دوم را در بین استان ها دارد  و با وجود کاهش ۲.۷ درصدی نرخ مشارکت اقتصادی در استان زنجان در مقایسه با سال گذشته، این استان همچنان در این شاخص بالاتر از نرخ مشارکت اقتصادی کشور( ۴۰.۹درصد) است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان با بیان اینکه  ۲۱ هزار و ۲۵۰ نفر در استان طی سال گذشته در اثر شیوع کرونا و تحریم ها  بیکار شدند افزود: در واقع این تعداد افراد به تعداد جمعیت غیر فعال استان اضافه شدند و اگر ما بر مبنای نرخ مشارکت اقتصادی ۴۵.۸ درصدی سال گذشته محاسبه کنیم این تعداد افراد را باید به جمعیت ۲۰ هزار نفری بیکاران کنونی استان اضافه نماییم که در این صورت شمار بیکاران استان در واقع به بالای ۴۰ هزار نفر می رسد.

قاسملو  با بیان اینکه  این استان یک میلیون  و ۱۰۰ هزار نفر جمعیت دارد  که ۸۲۰ تا ۸۲۵ هزار  نفر نیروی در سن کار محسوب می شوند، اضافه کرد : در صورت  محاسبه نرخ مشارکت  ۴۳.۱ د درصد  چیزی در حدود ۳۵۵ هزار نفر نیروی فعال استان را شامل می شود.

 وی  با اشاره به اینکه  در صورت تقسیم  نیروی فعال بر نیروی شاغل و  بیکار،۳۳۵ شاغل  و سهم بخش کشاورزی در پاییز امسال ۲۵.۳ درصد است  ادامه داد: شاغلان این استان چیزی در حدود ۸۵ هزار را تشکیل می دهند  که امسال بر مبنای وزارت کار، تعاون و اموراجتماعی کشور ۵ هزار و۸۰۰ نفر شاغل در نظر گرفته که این رقم طی سال آینده در قالب رشد اقتصادی ۸ درصدی کشور و ۸.۷ درصدی استان این تعداد ۱۴هزار و ۱۷۰ نفر خواهد رسید.

این مسئول  با اشاره به اینکه رشد اقتصادی استان برای سال آینده ۸.۷ درصد اعلام شده این میزان در بخش کشاورزی ۱۰.۹ درصد است، اظهار داشت: اگر سهم بخش کشاورزی از سهم استان را در نظر بگیرم چیزی در حدود ۱۲ هزار میلیارد تومان ارزش تولید امسال بخش می  شود.

به گزارش خبرگزاری سلامت: در پایان این مراسم روح الله حسنی به عنوان سرپرست جهادکشاورزی استان زنجان منصوب و از خدمات جواد تاراسی مدیرکل قبلی قدردانی شد. 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha