سبک زندگی و تغذیه سالم نقش موثری در پیشگیری از سرطان دارد

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار کرد: تحقیقات و بررسیهای زیادی در زمینه اثر تغذیه در ایجاد سرطان انجام گرفته و ادامه دارد و علیرغم اینکه تاکنون رابطه مستقیمی بین این دو ثابت نشده ولی باید دانست که بر اساس شواهد موجود با استفاده از یک تغذیه خوب می توان از بروز برخی از بیماریهای مزمن و شایع از جمله سرطان جلوگیری کرد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا،دکتر زهرا  اباصلتی، با اشاره به اینکه منظور از تغذیه خوب استفاده و مصرف تمام گروههای غذایی (شیر و لبنیات ، میوه و سبزیجات ، نان و غلات ،‌چربی و روغن ، پروتئین ) است، خاطر نشان کرد: برنامه غذایی با چربی زیاد ابتلا به سرطانهای پستان و کولون (قسمتی از روده بزرگ ) و پروستات را افزایش می دهد، بنابراین با خوردن مواد غذایی کم چربی مانند گوشت بدون چربی ، گوشت سفید (مرغ و خروس پوست کنده و ماهی ) و یا لبنیات کم چربی و سبزیجات و حبوبات پخته و پرهیز از  چربی جامد حیوانی، وزن بدن خود را متعادل نگه دارید، زیرا چاقی خود یکی از عوامل ایجاد کننده سرطان است.

وی با بیان اینکه توصیه می شود بیشتر از غذاهای فیبردار (الیاف گیاهی ) استفاده کنید، ابراز کرد:یک برنامه غذایی محتوی الیاف گیاهی امکان ابتلا به سرطانهای کولون و رکتوم (راست روده ) را کاهش می دهد، الیاف گیاهی همچنین باعث جذب و دفع سریع مواد غذایی می شود در نتیجه در بهبود کار دستگاه گوارش موثرند این مواد بیشتر در دانه های غلات و حبوبات ، میوه ها ، سبزیها و نانهای سبوس دار یافت می شوند.

دکتر اباصلتی با تاکید براینکه چاقی با سرطانهای رحم ، پستان ، کیسه صفرا ، کولون و مثانه ارتباط دارد ، گفت: بنابراین با رعایت یک برنامه صحیح غذایی و انجام ورزش به طور منظم وزن خود را در حد تعادل نگه دارید البته وزن مناسب برای افراد مختلف متفاوت بوده و بستگی به شرایط سلامتی و ساختمان بدنی آن افراد دارد .

وی ادامه داد: مواد غذایی غنی از ویتامین های آ و ث امکان ابتلا به سرطانهای مری ، معده ، حنجره و ریه را کاهش می دهند، زیرا باعث سلامت بافتها و مقاومت در برابر عفونتها می گردند و البته باید بدانیم که تاثیرات فوق فقط با خوردن مواد غذایی طبیعی که حاوی ویتامین های فوق می باشند حاصل می شود و قرص ها و داروهای حاوی این ویتامین ها هیچ تاثیری در این رابطه ندارند.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ویتامین ث بیشتر در سبزیها بعضی مرکبات از قبیل پرتقال ،‌گریپ فروت ، توت فرنگی ،‌گوجه فرنگی و فلفل سبز و قرمز یافت می شود، عنوان کرد: ویتامین آ فقط در غذاهای حیوانی وجود دارد و غذاهای گیاهی حاوی ماده پیش ساز ویتامین آ می باشند که به ساختن ویتامین آ در بدن کمک کی نماید (اسفناج استثنائاً دارای مقدار کمی ویتامین آ می باشد ).

وی تاکید کرد: در مناطقی که مردم آنها بیشتر از غذاهای شور (منظور سبزیجات شور شده مثل خیار شور ، گوجه شور و.. ) و یا دود داده شده (مانند ماهی دودی ) به مدت طولانی استفاده می کنند میزان وقوع سرطان مری و معده بیشتر است .

دکتر اباصلتی بیان کرد: تحقیقات و بررسیهای آزمایشگاهی نشان داده است که کپکها می توانند عامل موثر در ایجاد سرطانهای کبد ، معده و کلیه در انسان باشند، بنابراین از خوردن مواد غذایی کپک زده مانند نان ،‌مربا ، پنیر و .. بپرهیزید حتی از تغذیه حیوانات شیرده با نان و مواد غذایی کپک زده باید خودداری شود؛ زیرا سموم قارچی موجود در نان و مواد غذایی به داخل شیر حیوان با ترکیبی خطرناکتر ترشح می شود و انسان ناخواسته و ندانسته سموم قارچی را که سرطان زا می باشند مصرف می نماید .

وی با اشاره به اینکه سعی کنید به جای سرخ کردن مواد غذایی آنها را به صورت آب پز آماده نمایید و از خوردن قسمتهای سوخته گوشت ، نان و یا ته دیگ جداً خودداری کنید، گفت:  از آنجا که به احتمال زیاد نوشیدنیهای داغ در ایجاد سرطان مری موثر می باشند نوشیدنیهایی مثل چای ، قهوه و شیر را به صورت داغ مصرف نکنید و بگذارید کمی خنک شود.

دکتر اباصلتی بیان کرد: سیگار کشیدن یکی از عوامل مهم در ایجاد بیماریهای قلبی ، تنفسی و مغزی و سرطانهای دستگاه تنفس ، حنجره و دهان و دستگاه گوارش می باشد؛ مصرف دخانیات به هر شکل (جویدن تنباکو ، کشیدن پیپ و یا قلیان ،‌انفیه و غیره ..) برای سلامتی زیان آور است از همین رو خانمهای باردار باید جداً از کشیدن سیگار خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه مصرف مشروبات الکلی امکان ابتلا به سرطان کبد را افزایش می دهد و اگر با مصرف دخانیات همراه گردد خطرناکتر خواهد بود و باعث افزایش خطر ابتلا به سرطانهای دهان ، حنجره ، حلق و مری می شود، بیان کرد: رژیم غذایی مناسب در کنار رعایت سایر موارد مانند ورزش روزانه و منظم ، رعایت نکات بهداشتی ، اجتناب از تابش مستقیم نور خورشید و اشعه ایکس ، استفاده از وسایل ایمنی در محیط کار و بالاخره انجام معاینات پزشکی مربوط به سرطان (مثل پاپ اسمیر ) به طور منظم در پیشگیری از ابتلا به انواع بیماریها به ویژه سرطان موثر می باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha