کد خبر: منظومه-شمسی-جدیدی-همانند-منظومه-ما-کشف
۴ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۰۴
منظومه شمسی جدیدی همانند منظومه ما کشف شد!
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، دانشمندان اولین تصویر مستقیم از منظومه شمسی‌ جدیدی را که به منظومه شمسی خود ما شباهت دارد، گرفته‌اند. تصویر جدید، دو سیاره غول پیکر را در حال چرخش به دور یک ستاره جوان و خورشید مانند، تقریباً 300 سال نوری دورتر از ما را نشان می‌دهد. این عکس با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ رصدخانه اروپای جنوبی واقع در صحرای آتاکامای شیلی واقع شده است.

بررسی منظومه شمسی جوان، با درکی بالاتر از منظومه ما همراه خواهد بود!

طبق یک مطالعه جدید در مجله Astrophysical Journal Letters، این سیستم به ستاره شناسان کمک می‌کند تا بهتر درک کنند که چگونه منظومه شمسی ما شکل گرفته و تکامل یافته است. این ستاره که به TYC 8998-760-1 معروف است و در صورت فلکی جنوبی موسکا قرار دارد، تنها 17 میلیون سال قدمت دارد که محققان از آن به عنوان نسخه بسیار جوانی از خورشید خود ما یاد می‌کنند. به طور مقایسه ای، خورشید تقریباً 4.6 میلیارد سال قدمت دارد. هر دو سیاره در حال گردش به دور ستاره با القاب TYC 8998-760-1b و TYC 8998-760-1c، به عنوان غول‌های گازی شناخته می‌شوند، به این معنی که آن‌ها در درجه اول از گازهایی مانند هلیوم و هیدروژن تشکیل شده اند. با این حال، آن‌ها  از ستاره میزبان خود بسیار دورتر از غول‌های گازی ما یعنی مشتری و زحل، با فاصله 160 و حدود 320 برابر فاصله از زمین تا خورشید از ستاره خود بسیار دور هستند. آن‌ها همچنین بسیار سنگین‌تر از غول‌های گازی در منظومه شمسی ما هستند.

تصاویر منتشر شده از این منظومه...

این تصویر دو سیاره را نشان می‌دهد، که به عنوان دو نقطه روشن نور ظاهر می‌شوند و به دور از  ستاره خود، در گوشه بالا سمت چپ قرار دارند. منظومه شمسی   از آنجا که آن‌ها به تازگی شکل گرفته‌اند، آنها هنوز به اندازه کافی روشن می‌درخشند تا از زمین دیده شوند. متیو کنوروث، استادیار دانشگاه لایدن گفت: این نوع مشاهدات مستقیم در شکار سیارات که می‌تواند از زندگی پشتیبانی کند، بسیار مهم است. وی گفت: گرچه ستاره شناسان به طور غیرمستقیم هزاران سیاره را در کهکشان ما تشخیص داده‌اند، فقط بخش کوچکی از این مشاهده‌های سیاره‌ای به طور مستقیم تصویربرداری شده اند. طبق اعلام ناسا، تنها چند ده سیاره  از سیاره‌های غول پیکر که تاکنون کشف شده‌اند مستقیماً تصویربرداری شده‌اند. دانشمندان امیدوارند که تحقیقات بیشتری نشان دهند که آیا سیارات جوان در مکان فعلی خود تشکیل شده‌اند یا از جای دیگری مهاجرت کرده اند و به چگونگی تعامل آن‌ها با یکدیگر پی ببرند. آیا این منظومه آغازی برای موجودات زنده دیگر خواهد بود؟   مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha