کد خبر: مضرات-مصرف-لوازم-آرایشی-دارای-مواد-شیم
۵ شهریور ۱۳۹۹، ۱۹:۱۹
مضرات مصرف لوازم آرایشی دارای مواد شیمیایی!

شاید این موضوع برای شما جالب باشد که نه تنها لوازم آرایشی ارزان بلکه حتی لوازم آرایشی گران قیمت نیز می‌توانند با عوارض جانبی‌ای همراه باشند که شاید شما از آن‌ها خبر نداشته باشید.

شاید همه‌ی ما درباره اثرات جانبی لوازم بهداشتی ارزان قیمت اطلاع داشته باشیم. لوازم آرایشی ممکن است در صدر این مواد بهداشتی قرار گیرند، چراکه معمولاٌ به صورت روزانه توسط افراد مختلف مصرف می‌شوند. اما شاید این موضوع برای شما جالب باشد که نه تنها لوازم آرایشی ارزان بلکه حتی لوازم آرایشی بسیار گران قیمت نیز می‌توانند با عوارض جانبی‌ای همراه باشند که شاید شما از آن‌ها خبر نداشته باشید. با این مقاله از DailyHunt با خبرگزاری سلامت همراه باشید.

10 اثر جانبی مضر استفاده از لوازم آرایشی

1. لوازم آرایشی و سردرد

مواد شیمیایی مانند دیازولیدینیل اوره و هیدانتوئین دی ام دی ام، که هر دو تمایل به ترشح فرمالدئید دارند، موادی رایج در بسیاری از محصولات آرایشی بوده و به عنوان نگهدارنده ضد میکروبی استفاده می‌شوند. سردرد این مواد شیمیایی باعث سردرد، تحریک غشاهای مخاطی و ایجاد آسیب به چشم‌ها می‌شوند. اگر از سردرد رنج می‌برید و نمی‌توانید دلیل آن را دریابید، سعی کنید چند روزی آرایش نکنید تا ببینید که آیا سردرد از بین می‌رود یا خیر.

2. مشکلات مو

با تغییر روند در مد، موجی از تغییرات بسیار زیادی در شکل موها نیز به‌وجود می‌آید. ریزش مو محصولات مو مانند ژل مو، سرم مو، شامپو، نرم کننده و اسپری مو حاوی چندین ماده شیمیایی مضر هستند که موهای شما را به روشی که می‌خواهید شکل می‌دهند، اما در دراز مدت به موهای شما آسیب می‌رسانند. استفاده گسترده از محصولات موی شیمیایی می‌تواند منجر به شوره سر، قرمزی پوست سر، ریزش مو و حتی ریزش مو شود. استفاده طولانی مدت از رنگ مو همچنین می‌تواند به تغییر رنگ مو منجر شود.

3. آکنه

این عارضه جانبی رایج آرایش است که بیش‌تر خانم‌ها آن را تجربه می‌کنند. آکنه پوست شما به اندازه هر ارگان دیگری جزئی از بدن شما است. این ارگان همچنین باید نفس بکشد و رشد کند. برخی از انواع آرایش که به صورت مایعات و کرم‌ها هستند، منافذ موجود در پوست شما را مسدود می‌کنند. این منجر به تشکیل جوش‌های سر سیاه می‌شود که در صورت تمیز نکردن به طور مرتب می‌توانند آکنه ایجاد کنند. بنابراین اطمینان حاصل کنید که قبل از خواب، آرایش خود را کاملاً با یک پاک کننده طبیعی، پاک کنید.

4. لوازم آرایشی و آلرژی‌های پوستی

مواد شیمیایی معروف به Parabens که شامل اتیل پارابن، بوتیل پارابن و ایزوپروپیل پارابن است به عنوان مواد نگهدارنده برای جلوگیری از رشد باکتری‌ها در مواد آرایشی استفاده می‌شود. مضرات لوازم آرایشی پارابن‌ها می‌توانند باعث ایجاد واکنش‌های آلرژیک مختلفی مانند سوزش پوست و لکه‌های پوستی شوند. یکی دیگر از آلرژن‌های رایج در مواد آرایشی، سالیسیلات است که در صورت داشتن پوست حساس می‌تواند باعث شیوع بثورات دردناک یا کهیر شود. در بسیاری از موارد، تا زمانی که علائم شدید نشود، واکنش آلرژیک آشکار نیست. قبل از خرید از روی برچسب پشت کالا، پارابن‌های موجود در آن را بخوانید.

5. عفونت چشم

آرایش چشم حتی توسط خانم‌هایی که از آرایش سنگین استفاده نمی‌کنند مورد استفاده قرار می گیرد. اما یادآوری این نکته مهم است که چشم و پوست اطراف آن‌ها حساس ترین ناحیه صورت شما است. عفونت چشم لایه‌های آرایش چشم می‌تواند به چشم شما آسیب برساند زیرا در گوشه‌ها به چشم شما می‌خورد و باعث تحریک آن‌ها می‌شوند. ریمل زدن مژه و ابرو بیش از حد مانع از رشد مژه‌ها می‌شود و همچنین به عنوان محلی برای پرورش باکتری‌ها تبدیل می‌شود که می‌تواند منجر به سوزش و عفونت شود.

6. لوازم آرایشی و ناباروری

محصولات پوست و دئودورانت‌ها به طور مستقیم توسط پوست شما جذب می‌شوند، بنابراین بسیار محتمل است که مواد شیمیایی مورد استفاده در این محصولات نیز وارد بدن شما شوند. مضرات لوازم آرایشی مطالعه ای که روی موش انجام شد، نشان داد که بوتیل پارابن بر ترشح تستوسترون و عملکرد سیستم تولید مثل مردان تأثیر منفی می‌گذارد. گرچه مصرف کنندگان مواد آرایشی اکثراً خانم هستند، اما توجه به عوارض جانبی که پارابن‌ها روی سیستم تولید مثلی می‌توانند داشته باشند، حائز اهمیت است. Parabens به طور گسترده در صنعت پوست استفاده می‌شود و حتی محصولاتی با برچسب طبیعی می‌توانند دارای پارابن باشند.

7. پیری زودرس

هنگامی که از محصولات پوستی برای مدت طولانی استفاده می‌کنید، مواد شیمیایی موجود تمایل دارند به طور دائمی به پوست شما آسیب برساند. پیری زودرس با گذشت زمان، می‌توانید علائم پیری پوست مانند چین و چروک را روی صورت و بدن خود ببینید. در حالی که آرایش به شما کمک می‌کند نقص‌هایی را در پوست خود پنهان کنید و یا آن‌ها را بپوشانید، اثرات طولانی مدت می‌تواند اثرات منفی داشته باشد. همچنین با توجه به اینکه بازار محصولات ضد پیری چقدر بزرگ است، شرکت‌های آرایشی هیچگونه انگیزه‌ای برای کاهش اثرات پیری زودرس لوازم آرایشی ندارند.

8. لوازم آرایشی و عدم تعادل هورمونی

استفاده طولانی مدت از مواد آرایشی می‌تواند تاثیری در سیستم غدد درون ریز شما داشته و در عملکرد غده تیروئید اختلال ایجاد کند. تریکوزان یک ترکیب شیمیایی است که به طور معمول مورد استفاده قرار می‌گیرد و در محصولاتی مانند لوسیون‌های ضد آکنه و دئودورانت‌ها وجود دارد تا آن‌ها را از میکروب‌ها دور نگه دارد. با استفاده منظم، تریکوزان به بدن شما جذب شده، در آن تجمع می‌یابد و بر غده تیروئید تأثیر می‌گذارد و همین موضوع باعث عدم تعادل در ترشحات هورمونی می‌شود. این می تواند به مشکلاتی مربوط به تیروئید مانند سردرد، افزایش وزن و افسردگی منجر شود.

9. سرطان

امروزه بسیاری از مواد آرایشی بر پایه مواد شیمیایی موجود در فروشگاه‌ها حاوی مواد سمی‌ای هستند که می‌توانند باعث سرطان شوند. مضرات لوازم آرایشی با وجود مقررات موجود، قبل از فروش محصولا ، آزمایشاتی روی این مواد انجام می شود. با این حال، شرکت‌های لوازم آرایشی فقط باید اثبات کنند که هیچ نتیجه مضر فوری‌ای حاصل نمی‌شود. بنابراین هیچ تحقیق قطعی در مورد اثرات طولانی مدت همه مواد تشکیل دهنده انجام نشده است. تلاش کنید تا از مصرف محصولات شامل مواد زیر خودداری کنید.
  • نگهدارنده های آزاد کننده فرمالدئید (کواترنیوم -15، دیازولیدیل اوره، ایمیدازولدینیل اوره، هیدانتین DMDM و 2-بروم-2-نیتروپپان-1،3 دیول)
  • فناستین
  • قطران زغال سنگ
  • بنزن
  • روغن‌های معدنی بدون درمان یا خفیف درمان شده
  • اکسید اتیلن
  • کروم
  • کادمیوم و ترکیبات آن
  • آرسنیک
  • سیلیس کریستالی (یا کوارتز)

10. لوازم آرایشی و تغییر رنگ پوست

محصولات پوستی مانند کرم‌های ضد آفتاب، مرطوب کننده‌ها، تونرها و کرم‌ها حاوی موادی هستند که پوست را روشن‌تر و یا تیره‌تر می‌کنند. محصولات آرایشی و بهداشتی که از ترکیبات بی‌کیفیت استفاده می‌کنند، می‌توانند باعث تغییر رنگ پوست شوند. اگرچه پوست شما باید از شما محافظت کند، اما بسیار حساس است و باید با احتیاط از آن نگه‌داری شود. بنابراین از استفاده از محصولات شیمیایی برای کارهای روزمره مراقبت از پوست خودداری کنید. به طور منظم استفاده از لوازم آرایشی مبتنی بر مواد شیمیایی می‌تواند اثرات منفی بر روی پوست شما بگذارد و حتی منجر به آسیب دائمی به آن شود. بهترین راه برای جلوگیری از این عوارض جانبی آرایش کردن، کاهش مصرف مواد آرایشی و روی آوردن به محصولات طبیعی یا گیاهی است. و این موضوع را هم همیشه به یاد داشته باشید که قبل از خرید برچسب مواد شیمیایی مضر را بخوانید.   این مطلب را نیز مطالعه کنید: بهترین رنگ موهای طبیعی برای جایگزینی با مواد شیمیایی  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha