کد خبر: ماندگاری-بیماری-فیبروز-ریه-در-افراد-مب
۳ آبان ۱۳۹۹، ۱۷:۲۰
ماندگاری بیماری فیبروز ریه در افراد مبتلا به کرونا

دکتر سارا افضل‌زاده فوق تخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به افزایش تعداد مبتلایان به کووید 19 اظهار داشت: متاسفانه افزایش دورهمی‌ها، مهمانی‌ها و تجمعات باعث شده شاهد افزایش و بالا رفتن آمار مبتلایان به کووید 19 در کشور باشیم.

وی افزود: دوره کمون یا  نهفتگی این بیماری معمولا دو هفته است به همین دلیل اگر تماسی با ویروس باشد آثار آن 2 هفته بعد مشخص خواهد شد.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی با تاکید بر اینکه مردم باید عوارض بیماری کووید 19 را جدی بگیرند، گفت: عوارض این بیماری به این بستگی دارد که هر مریضی به چه نوعی از بیماری مبتلا می‌شود.

افضل‌زاده ادامه داد: بعضی از افراد به نوع خفیف بیماری کووید 19 و تعدادی نیز به نوع شدید بیماری مبتلا می‌شوند اما هرچه نوع بیماری شدیدتر باشد و بیمار، درگیری ریه هم پیدا کند، عوارض بیماری بیشتر خواهد بود.

وی افزود: بیمارانی داریم که حتی بعد از مرخص شدن از آی‌سی‌یو ماه‌ها است که درگیر عوارض بیماری هستند. عده‌ای از این بیماران ممکن است تا آخر عمر فیبروزهایی که در ریه ایجاد شده برای آنها باقی بماند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی گفت: نوع خفیف و شدید بیماری کووید 19 به هیچ عنوان مشخص نیست به همین دلیل از مردم درخواست دارم تا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی مانع از انتقال بیماری به خود و عزیزانشان شوند.

افضل‌زاده اضافه کرد: همچنین از مردم کشورم درخواست دارم برای قطع زنجیره انتقال بیماری در هیچ جمع و مهمانی حضور پیدا نکنند؛ اگر مردم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و به صورت منظم دستهای خود را به مدت 20 تا 30 ثانیه شستشو دهند این کار می‌تواند در کاهش بیماری بسیار تاثیرگذار باشد.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه در فصل پاییز قرار داریم با افزوده شدن سایر ویروس‌های تنفسی علائم بیماری تشدید و غیر قابل شناسایی خواهند شد؛ تاکید دارم مردم حتما از ماسک استفاده کنند و از حضور در مکان‌های شلوغ نیز خودداری کنند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha