کد خبر: فیبروم-موجب-نازایی-می‌شود؟-دو-سوم-فیب
۴ بهمن ۱۳۹۵، ۱۱:۲۸

خبرگزاری سلامت: فیبروم تومورهای ماهیچه‌ای هستند که به طور معمول بر روی دیواره رحم رشد می‌کنند. فیبروم‌ها امکان دارد در فردی فقط یک فیبروم وجود داشته باشد، اما در فرد دیگری تعداد زیادی فیبروم تشکیل شود. فیبروم رحمی یک غده خوش خیم است که از ماهیچه رحم منشأ می‌گیرد و در سنین باروری خیلی شایع است؛ به طوری که 15تا 20درصد خانم‌ها امکان دارد به آن مبتلا باشند؛ شاید 70درصد خانم‌هایی که به سن 70سالگی می‌رسند دچار فیبروم شوند.
 

دکتر حسین آصف جاه، متخصص زنان و زایمان و فوق تخصص لاپاراسکوپی می‌گوید: دو سوم فیبروم‌ها هیچ‌گونه علامتی ندارند و در کمتر از 5 درصد موارد موجب نازایی می‌شود. البته این امر بستگی به محل قرار گیری فیبروم دارد.

رحم دارای 3لایه داخلی، میانی و خارجی است؛ اگر لایه داخلی رحم فیبروم داشته باشد خانم تا 70 درصد برای باردارشدن دچار مشکل می‌شود که باید عمل شود، در غیر این صورت موجب سقط یا نازایی می‌شود. وجود فیبروم در لایه خارجی رحم هیچ گونه تأثیری در بارداری ندارد و به طور معمول مورد عمل جراحی قرار نمی‌گیرد، مگر این که سایز آن خیلی بزرگ باشد. در کل بیشترین تعداد فیبروم‌ها در لایه‌های میانی و خارجی وجود دارند و لایه داخلی که مشکل‌ساز است درصد کمتری را تشکیل می‌دهد.

 نباید فراموش کرد فرد مبتلا به فیبروم در زمان حاملگی بیشتر در معرض سقط، پارگی کیسه آب، زایمان زودرس و سزارین قرار دارد.
وی ادامه می‌دهد: اگر در سونوگرافی یک فرد وجود فیبروم مشخص شد به هیچ عنوان نباید ناراحت و نگران شود، زیرا فیبروم خوش خیم است و شانس سرطانی شدن آن به شدت کم است. در بسیاری از مواقع فرد مبتلا به فیبروم بدون هیچ گونه عمل جراحی یا بدون بروز هیچ مشکلی می‌تواند باردار شود و سال‌ها با آن زندگی کند. فیبروم‌هایی عمل جراحی می‌شوند که علائمی نظیر درد شدید و خونریزی‌های شدید قاعدگی، مسائل سقط جنین مکرر و نازایی ایجاد کرده‌اند.گاهی مواقع فیبروم هیچ گونه علامتی ندارد، اما به اندازه‌ای بزرگ می‌شود که شکم بیمار مانند یک خانم حامله جلو می‌آید و برای بیمار بسیار ناخوشایند است، در این صورت خانم هنگام بارداری با مسائلی مواجه می‌شود که انجام عمل جراحی توصیه می‌شود.

دکتر آصف جاه چنین عنوان می‌کند: فیبروم با عمل جراحی باز و لاپاراسکوپی قابل انجام است، اما به علت فواید لاپاراسکوپی شانس چسبندگی، میزان خونریزی، عوارض بعد از عمل و دوران نقاهت بسیار کوتاهتر است. اما نباید هر بیمار اصرار بر انجام عمل جراحی با لاپاراسکوپی را داشته باشد، چراکه این امر به تجربه پزشک و امکانات اتاق عمل بستگی دارد.

برداشتن فیبروم با لاپاراسکوپی یکی از اعمال دشوار به شمار می‌رود و در همه جای دنیا افراد کمی هستند که بتوانند آن را کامل انجام دهند. بنابراین فرد باید دارای تبحر کافی باشد؛ اگر بخیه‌هایی که زده می‌شود کامل و صحیح نباشد امکان دارد در حاملگی‌های بعدی موجب پارگی رحم و خطرات جانی برای مادر و جنین شود.

وی در ادامه سخنانش بیان می‌کند: در مواردی مانند مراجعه دیرهنگام، تعداد زیاد فیبروم‌ها و بزرگ بودن اندازه آنها نمی‌توان از لاپاراسکوپی استفاده کرد و در چنین شرایطی باید از عمل جراحی باز استفاده شود که با وسایل و امکانات موجود برای پیشگیری از چسبندگی روش مناسبی است.

در مجموع به شرط مراجعه به موقع بیمار برای برداشتن فیبروم، انجام لاپاراسکوپی فواید بیشتری نسبت به عمل جراحی باز دارد. با توجه به بدون علامت بودن فیبروم، تنها با چکاپ سالیانه قابل تشخیص است. متأسفانه در جامعه ما افراد به دلایل گوناگون مانند هزینه‌های گران پزشکی یا هر چیز دیگر تا دچار مشکلی نشوند به پزشک مراجعه نمی‌کنند، اما در مورد فیبروم‌ه  بیمار زمانی متوجه می‌شود که فیبروم بزرگ شده و اقداماتی که می‌توان با لاپاراسکوپی انجام داد تا او از فواید آن بهره مند شود، دیگر امکان پذیر نیست. بنابراین هر کدام از خانم های مجرد و متأهل سالانه یک‌بار سونوگرافی انجام دهند، زیرا این امر به تشخیص زودهنگام بیماری کمک شایانی می‌کند.

 

کد خبرنگار: 410100
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha