کد خبر: رنگ-موهای-طبیعی-چگونه-موهای-خود-را-در-خ
۲۱ تیر ۱۳۹۹، ۱۳:۱۶
رنگ موهای طبیعی: چگونه موهای خود را در خانه رنگ کنیم؟
شما می‌توانید موهای خود را به روش‌های مختلفی، از رنگ زدن در سالن تا اسپری موقت رنگی، رنگ کنید. اما احتمالا شما نیز به فکر روش‌های سالم‌تری مانند رنگ موهای طبیعی باشید. با این حال، رنگ موهای سنتی مو می‌توانند حاوی مواد شیمیایی بالقوه سمی و مضر مانند آمونیاک یا پارابن باشند.

یکی از راه‌های جلوگیری از این مواد شیمیایی استفاده از رنگ موهای طبیعی است که اغلب از موادی که احتمالاً در خانه دارید، تهیه می‌شوند. با این مقاله از healthline با خبرگزاری سلامت همراه باشید.

رنگ موهای طبیعی، جایگزینی سالم

اگر به دنبال روش‌های جایگزین برای رنگ کردن موهای خود هستید، رنگ موهای طبیعی زیر را امتحان کنید.

1. آب هویج

اگر می‌خواهید موهای‌تان را مایل به قرمز و نارنجی رنگ کنید، آب هویج را امتحان کنید. بسته به رنگ موهای شما، رنگ آن می‌تواند چند هفته دوام بیاورد. رنگ موهای طبیعی با آب هویج برای رنگ کردن موهای خود با آب هویج:
  1. آب هویج را با روغن حامل مانند نارگیل یا روغن زیتون مخلوط کنید.
  2. این مخلوط را بطور آزادانه روی موهای خود بمالید.
  3. موهای خود را در پلاستیک بپیچید و بگذارید مخلوط حداقل یک ساعت روی موهای‌تان بماند.
  4.  سر خود را با سرکه سیب بشویید.
  5. اگر رنگ به اندازه کافی قوی نباشد، می‌توانید روز دیگر این کار را تکرار کنید.

2. آب چغندر

اگر می‌خواهید یک رنگ قرمز عمیق‌تر و پررنگ‌تر داشته باشید، به جای آب هویج، آب چغندر را انتخاب کنید. آب چغدر مراحل استفاده از آب چغندر به عنوان یک رنگ طبیعی مو مشابه با آب هویج است:
  1. آب چغندر را با روغن حامل مخلوط کنید.
  2. این مخلوط را به صورت آزادانه روی موهای خود بمالید و سپس موهای خود را در پلاستیک بپیچید.
  3. بگذارید مخلوط حداقل یک ساعت قبل از شستن آن روی سر بماند.

3. حنا

حنا یک رنگ طبیعی گیاهی است که به طور سنتی برای ایجاد اشکال موقت به طور مستقیم روی پوست استفاده می‌شود. رنگ موهای طبیعی همچنین می‌توان از آن برای رنگ کردن موهای‌تان استفاده کنید. حنا به صورت پودر عرضه می‌شود و احتمالاً طولانی‌ترین و ماندگارترین گزینه رنگ موهای طبیعی است. رنگ می‌تواند چهار تا شش هفته دوام داشته باشد. برای استفاده از حنا برای رنگ کردن موهای خود:
  1. حدود 1/2 فنجان حنا را با 1/4 فنجان آب مخلوط کنید.
  2. مخلوط را هم بزنید تا کاملاً ترکیب شود و مانند مخلوط سیب زمینی پوره شده به‌نظر بیاید، در صورت لزوم آب بیشتری اضافه کنید.
  3. مخلوط را با بسته‌بندی پلاستیکی بپوشانید و بگذارید حدود 12 ساعت بماند. (ممکن است لازم باشد بعد از 12 ساعت آب بیشتری اضافه کنید تا بتواند روی موهای خود استفاده کنید.)
  4. موهای خود را بشویید.
  5. یک پیشانی بند بپوشید و روغنی مانند روغن نارگیل را در امتداد مو خود بمالید. اینگونه حنا پوست شما را لکه دار نمی‌کند.
  6. مخلوط خمیر را روی قسمت‌های کوچکی از موهای مرطوب خود بمالید تا تمام موهای شما پوشانده شود.
  7. موهای خود را با پلاستیک بپیچید و بگذارید رنگ حداقل دو ساعت (و حداکثر شش ساعت) روی موهای‌تان مانده تا کاملا اثر داشته یاشد.

4. آب لیمو

آب لیمو می‌تواند به آرامی رنگدانه‌های مو را تخریب و به مرور زمان آن را روشن کند. آب لیمو این بهترین استفاده برای دستیابی به یک موی براق طبیعی است. بر خلاف روش‌های دیگر که در اینجا شرح داده شده است، که به تغییر موقتی رنگ منجر می‌شوند، نتایج استفاده از آب لیمو دائمی است. رنگدانه در مویی که آب لیمو استفاده را برای آن استفاده می‌کنید از بین می‌رود. با کوتاه کردن مو می‌توانید این موهای روشن شده را از سر خود حذف کنید. استفاده از آب لیمو برای رنگ کردن موهای شما:
  1. آب لیمو را درون یک بطری اسپری بریزید.
  2. آن را به طور آزادانه روی موهای خود اسپری کنید.
  3. از شانه‌ای برای پخش و جدا کردن آب لیمو به طور مساوی بر موهای خود استفاده کنید.
  4. برای نتیجه مطلوب در بیرون، زیر آفتاب بنشینید.
  5. حداقل یک ساعت آب لیمو را روی سر بگذارید و بعد آن را بشویید.
  6. شما می‌توانید این کار را چندین بار انجام دهید تا در صورت لزوم اثر مطلوب را بدست آورید.
این روش به آرامی کار می‌کند و به احتمال زیاد به چند جلسه تکرار نیاز خواهد داشت.

5. قهوه

یک فنجان قهوه دم کرده می‌تواند کارهای دیگری انجام دهد تا این‌که تنها کافئین را تقویت کند. رنگ موهای طبیعی با قهوه همچنین می‌تواند به رنگ کردن موهای شما را یک تا دو درجه تیره‌تر کرده و حتی ممکن است  برخی موهای خاکستری شما را بپوشاند. برای رنگ کردن موهای خود با قهوه:
  1. یک فنجان قهوه بو داده تیره دم کنید.
  2. حدود 1/2 فنجان قهوه را با 2 قاشق غذاخوری پودر باقی‌مانده قهوه مخلوط کنید. پودر و 1 فنجان نرم کننده مو را نیز ترکیب کنید.
  3. مخلوط را روی موهای تمیز و مرطوب بمالید.
  4. بگذارید مخلوط حداقل یک ساعت مانده و سپس آن را بشویید.
  5. در صورت لزوم این عمل را تکرار کنید.
  6. قهوه تغییر چشمگیری در موهای شما ایجاد نمی‌کند و ماندگاری زیادی نخواهد داشت. اما اگر به تقویت سریع و مقرون به صرفه نیاز دارید، امتحان کردن این گزینه خوب است.

6. مریم گلی

اگر موهای قهوه‌ای تیره یا سیاه دارید و می‌خواهید آن را کمی تیره کنید، مریم گلی گزینه خوبی است. مریم گلی برای مو این می‌تواند موهای تیره را کمی تیره‌تر کرده و همچنین می‌تواند به پوشاندن موهای خاکستری کمک کند. برای استفاده از مریم گلی برای رنگ کردن موهای خود:
  1. حداقل بین 1/2 تا 1 فنجان مریم گلی خشک را در یک چهارم آب جوش به مدت حداقل 30 دقیقه بجوشانید. (هر چه مدت زمان طولانی تر اجازه دهید تا بجوشد، رنگ تیره‌تر خواهد بود.)
  2. بگذارید آب خنک شود و مریم گلی را صاف کنید. بعد از شستن و خشک کردن نسبی موهای خود، تا زمانی که ممکن است آب مریم گلی را روی موهای خود بریزید.
  3. بگذارید رنگ برای حداقل 15 دقیقه قبل از شستشو روی سر بماند.

7. چای بابونه

آیا می‌خواهید موهای خود را روشن کنید؟ چای بابونه می‌‍‌تواند به شما در انجام چنین کاری کمک کند و مخصوصاً برای کسانی که در حال حاضر موهای بلوند دارند موثر است. رنگ موهای طبیعی استفاده از چای بابونه برای روشن کردن موهای شما:
  1. 1/2 فنجان گل بابونه را در آب جوش بریزید.
  2. بگذارید مخلوط به مدت نیم ساعت بماند تا خنک شود و سپس گل‌ها را بیرون بکشید.
  3. بعد از شستن موهایتان، حداقل 10 بار چای دم کرده را روی موهای مرطوب خود بریزید.
  4. 16 دقیقه قبل از شستشو صبر کنید.
  5. شما می‌توانید یک بار از این روش درمانی استفاده کنید، اما حداقل یک بار در هفته برای حفظ رنگ روشن و چشمگیر، بیشترین بازدهی را دارد.

چگونه ماندگاری رنگ موهای طبیعی را بیش‌تر کنیم؟

هنگامی که موهای خود را رنگ کردید و به نظر کامل می‌رسد، آخرین چیزی که می خواهید در مورد آن نگران باشید محو شدن رنگ است. چند روش برای افزایش عمر موهای طبیعی رنگ شده شما وجود دارد:
  • استفاده از وسایل گرم مانند سشوار، صاف‌کن های الکتریکی و حرارتی را محدود کنید.
  • هنگامی که از ابزارهای حرارتی استفاده می‌کنید، یک ماده محافظ حرارتی را روی موهای خود بمالید.
  • از دوش داغ خودداری کنید و در صورت امکان از شستن موهای خود بپرهیزید.
  • از یک فیلتر آب در حمام خود استفاده کنید، که می‌تواند به فیلتر کردن مواد شیمیایی حاوی رنگ مانند کلر و فلزات سنگین کمک کند.

خطرات رنگ کردن موهای خود به طور منظم

رنگ موهای سنتی پر از مواد شیمیایی است که می‌تواند اثرات سمی بر بدن شما بگذارد. طبق گزارش انجمن سرطان آمریکا، هر دو رنگ اکسیداتیو موی ماندگار و دائمی، به شافت مو نفوذ می‌کنند و به طور بالقوه می‌توانند خطر ابتلا به سرطان را افزایش دهند، خصوصاً برای سرطان مثانه و سرطان‌های خون مانند لوسمی. با این حال، مطالعات بیشتری مورد نیاز است. حتی اگر خطر ابتلا به سرطان کم یا حداقل باشد، مواد شیمیایی خشن در رنگ موهای سنتی مو می‌تواند باعث سوزش پوست شود و به موهای شما آسیب برساند. اگر امکان استفاده از یک جایگزین طبیعی‌تر وجود داشته باشد، در طولانی مدت موهای شما از شما تشکر خواهند کرد.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • آیلار ۱۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۴
    من آب هویج رو با روغن نارگیل امتحان کردم ولی مخلوط یک دست نشد روغن نارگیل تو اب هویج یه چیز جامدی شد .. میشه راهنماییم کنین