کد خبر: ترس‌کودکان،-روش‌های-درمان-یا-پیشگیر
۲۰ شهریور ۱۳۹۸، ۱۴:۰۷

روشهای درمان ترس کودکان

روش‌های درمان ترس کودکان(childhood phobia) به دو دسته تقسیم می شود :
  1. پیشگیری
  2. کاهش

درمان با روش پیشگیری

برای پیشگیری از ترس کودکان و جلوگیری از ترسو شدن بچه میتوانید روشهای زیر را امتحان کنید.
  • برای پیشگیری از ترس کودکان باید بگوییم که اگر می خواهید او را به مراسم تشییع جنازه یا تدفین ببرید، باید سن و شخصیت بچه را هم در نظر بگیرید. پیشنهاد می کنیم کودکان زیر 5 تا 6 سال را اصلا به این مراسم ها نبرید. همچنین کودکانی را که روحیه حساسی دارند در هر سنی بهتر اسن به مراسم ختم و تشییع نبرید. ولی خب کم کم او را با این مراسم با زبان و حرف اشنا کنید که اگر روزی با این مراسم مواجه شد شوکه نشود.
  • برای پیشگیری از ترس کودکان از رعد و برق پیشنهاد می کنیم در هنگام رعد و برق به حیاط یا تراس بروید و به او اسمان را نشان دهید. به او بفهمانید این یک حادثه طبیعی است و هیچ ترسی ندارد. رعد و برق در کنار باران است و باران یک برکت است. الته به او بگوییم در هنگام رعد و برق خیلی در محیط باز قرار نگیرد و اصول ایمنی را رعایت کند.
  • برای پیشگیری از ترس کودکان برای بستری شدن در بیمارستان ، حتما از قبل به او بگویید و برای این جدایی آماده‌اش کنید . این کار باعث می شود که او یکباره با این موقعیت مواجه نشده و نترسد.
  • وقتی کودک از چیزی میترسد باید او را توجیه کنید. مثلا اگر او از مرگ میترسد مرگ را برایش تشریح کنید و بگویید جزئی از مراحل زندگی است و هر کسی ان را تجربه میکند. با مرگ نزد خدا میرویم و اعمال ما محاسبه می شود. اگر ادم خوبی باشیم مرگ خیلی هم لذت بخش است. باید به سوالات کودک مطابق با سطح درک و بر پایه اعتقادات مذهبی پاسخ داده شود. با کودکتان درباره بیماری صحبت کنید و مطابق با سن و شخصیتش تا حدی او را در جریان بگذارید و اجازه بدهید احساساتش را بیان کند.
پس کلا کودک از هر چه میترسد او را تشریح کنید. البته یک سری ترس ها هم خوب است. مثلا ترس از بلندی و … که بهتر است کودک ترس و احتیاط را داشته باشد تا لبه جای بلندی نرود.  ترس کودکان، روش‌های درمان یا پیشگیری از آن

درمان با روش کاهش

برای کاهش و درمان ترس کودکان به نکات زیر توجه کنید:
  • برای کاهش و درمان ترس کودکان بر روی نقاط مثبت رفتاری – اخلاقی انها تمرکز داشته باشید. او را تشویق کنید و کارهای خوب کوچکش را بزرگ کنید.
  • برای کاهش و درمان ترس کودکان او را به موقعیت و منبع ترسناک نزدیک کرده و سپس ان محیط را با اهنگ یا هر چیز دیگری کمی نشاط اور کنید. مثلا نحوه اجرای تزریقات را به طریق بازی‌ درمانی همراه با پخش موسیقی شعر های شاد کودکانه برای کودک انجام دهید.
  • برای کاهش و درمان ترس کودکان برای غلبه بر ترس، چاره‌ای جز روبرو شدن با آن نیست بنابراین به‌تدریج باید محرک‌های جدید را جانشین محرک ترسناک کنیم تا ترس کودک از بین برود. او را باید به موقعیت نزدیک کنید و به او بفهمانید که ترسی ندارد. در غیر این صورت با گذر زمان این ترس بیشتر و بیشتر می شود.
  • برای کاهش و درمان ترس کودکان جملاتی مثل تو دیگر بزرگ شدی، یا ببین مگر من می‌ترسم  و … را نگویید و او را خجالت زده نکنید.
  • برای کاهش و درمان ترس کودکان تا جایی که ممکن است، او را با مهربانی تشویق کنید و هر کار خوب کوچکی که انجام داد تحسینش کنید.
اگر کودک شما خیلی ترسو بود و با این ترفندها و صبر شما درمان نشد پیشنهاد میکنیم در همان کودکی او را به روانشناس ببرید تا مشکلش حل شود. ترسی که در کودکی درمان نشود احتمال دارد در بزرگسالی هم درمان نشود. پس مراقب تربیت و ارامش و سلامت روح کودکانتان باشید و او را تشویق کنید که یک کودک قوی و شجاع باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha