کد خبر: بهترین-راه-مقابله-با-غول-استرس-سبک-زندگ
۸ آبان ۱۳۹۵، ۱۱:۴۸

مسؤل دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو سلامت روان راه‌های مقابله با استرس را تشریح کرد.

 

 

جعفر بولهری در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت در مورد استرس گفت: استرس یک واقعیت انکارناپذیردر زندگی کنونی است و گریز از آن امکان‌پذیر نیست. حتی در زمان غارنشینی هم مردم همواره با تنش‌ها و استرس‌هایی از جمله تهیه غذا، حمله حیوانات، مرگ عزیزان و ... روبرو بوده‌اند.

وی افزود: ما نمی‌توانیم استرس را به کل از زندگی حذف کنیم. بدون استرس، زندگی بسیار ساکن و راکد خواهد شد و افراد به تنبلی رو خواهند آورد. اما از سوی دیگر، افزایش استرس نیز نظام و تعادل بدن را به هم می‌ریزد و کارایی مطلوب را دچار مشکل می‌کند. از این "مدیریت استرس" بهترین راه مقابله با استرس است.

مسؤل دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو سلامت روان با بیان این‌که استرس یک حالت اضطرابی است که وقتی مسئولیت‌های یک فرد فراتر از حد توان او شود پیش می‌آید، اظهار داشت: طبق پژوهش‌های انجام شده در آمریکا بیماری‌های قلبی، سرطان، سکته، تصادف و بیماری‌های ریوی امروزه شایع‌ترین علل مرگ و میر انسان‌ها هستند. علم پزشکی ثابت کرده است در تمامی موارد ذکر شده استرس نقش بسیار مهمی دارد همچنین 90-75 درصد مراجعات پزشکی به علت ضایعات استرس است.

بولهری با اشاره به این‌که یادگیری مهارت مدریت استرس  یکی از حیاتی‌ترین آموزش‌ها در عصر حاضر است، گفت: سردرد، تپش قلب، مشکلات پوستی، مشکلات مزاجی، معده درد، سرگیجه  از علائم استرس است و مصرف سیگار و مواد مخدر، خوردن افراطی، خواب زیاد، انتقاد و گله‌ی مداوم، رفتارهای کنترل‌گری از نشانه‌های رفتاری  این معضل به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: امروزه با وجود پیشرفت علم بسیاری از افراد درگیر سبک زندگی ناسالم‌اند. هر فردی برای کاهش استرس خود باید سبک زندگی خود را تغییر دهد.

مسؤل دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان انستیتو سلامت روان  در پاسخ به این‌که سبک زندگی ناسالم چیست؟ افزود: نداشتن تغذیه صحیح و مناسب (خوردن فست‌فود، نوشابه، پفک و ... و عادات غذایی بد و ...)، نداشتن استراحت کافی و تعطیلات، ناتوانی در برقراری روابط اجتماعی صحیح و پیچیده شدن آنها، عدم پایبندی به رسم و رسومات قدیمی (صله رحم، خوردن غذا با خانواده و ...)، عدم وجود قاعده و قانون و نظم در زندگی (برای خوابیدن، غذا خوردن و سایر فعالیت‌ها زمان مشخصی نداریم) و استفاده بیش از حد و نادرست تکنولوژی است.

بولهری گفت: بهتر است که در پی پیش آمدن یک مساله استرس‌زا ابتدا کمی هیجانات خود را به شیوه سالم تخلیه و تسکین دهیم، و بعد از آرام شدن از طریق شیوه‌های سالم مساله‌مدار در پی حل موثر مساله برآییم.

وی در مورد دیگر راه های مقابله با استرس خاطرنشان کرد:گاهی خودتان را تشویق کنید. مثلا برای خودتان جایزه بخرید، کاری که دوست دارید انجام دهید، سینما بروید، برنامه مورد علاقه‌تان را ببینید و با افرادی ارتباط برقرار کنید که مثبت و موفق‌اند و حال شما را خوب می‌کنند ودر زندگی خود قانون داشته باشید.

 

کد خبرنگار: 41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha