کد خبر: بلایی-که-فست-فود-بر-سرمان-می‌آورد-جایگ
۲۹ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۵۵

رییس انجمن آترواسکلروزایران خطرات استفاده از فست فود را تشریح کرد و گفت: افرادی که از این مواد غذایی استفاده می‌کنند، شانس بروز حوادث قلبی و عروقی برای آنها چندین برابر است.

 

مسعود قاسمی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان  سلامت در ارتباط با تأثیر مصرف فست‌فود و بیماری‌های قلبی اظهار داشت: چاق شدن ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی را بسیار افزایش می‌دهد و مصرف فست‌فود فرد را بسیار به این مسأله نزدیک می‌کند.

وی افزود: اگر نسبت مصرف انرژی با میزان دریافت انرژی و کالری مورد نیاز تناسب نداشته باشد سبب بروز اضافه وزن و چاقی می‌شود و این موضوع شانس بروز حوادث قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

رییس انجمن آترواسکلروزایران ادامه داد: مواد غذایی که دارای روغن بالا باشد و این روغن و چربی بیشتر از 20 تا 25 درصد انرژی مورد نیاز ما را  تأمین کند سبب بروز چاقی می‌شود، ولی اگر مواد غذایی میزان ایزومر ترانس آن بالاتر از استانداردها باشد و یا از اسیدهای چرب ترانس با یا بدون چربی‌های اشباع شده هیدروژنه استفاده شده باشد شانس بروز حوادث قلبی را  افزایش می‌دهد.

قاسمی اضافه کرد: بسیاری از فست‌فودها متأسفانه به دلیل شرایط خاص مواد غذایی در تهیه آن از روغن نامناسب استفاده شده و اسیدهای چرب ایزومر ترانس آن بالا بوده و چربی اشباع شده زیادی دارد. لذا مصرف این مواد در طول زمان مرگ را برای فرد به همراه خواهد داشت.

وی افزود: برخی از کشورها مانند کشورهای اسکاندیناوی به دلیل جمعیت و وسعت جغرافیایی کم و همچنین برنامه ریزی طولانی مدت در زمینه پیشگیری  اولیه، در مدت 15 سال توانسته‌اند شیوع بیماری های قلبی و عروقی  که در صدر جدول بوده اند را به پائین ترین سطوح برسانند و آمار بیماری‌های  قلبی و عروقی را بسیار کاهش دهند.

 

رییس انجمن آترواسکلروز ایران ادامه داد: موضوع دیگر مربوط به تشخیص بیماری‌های قلب و عروق است که کشور ما یک سیر پیش رونده در این زمینه داشته است و آن هم با توجه به در اختیار داشتن امکانات تشخیصی پیشرفته از جمله اکوکاردیوگرافی، آنژیوگرافی، سی تی آنژیوگرافی و ... بوده است. بدون شک ما همراه و همگام با کشورهای پیشرفته دنیا از بهترین و اولین تکنولوژی‌های روز دنیا در زمینه تشخیص و درمان بیماری‌های قلب و عروق بهره برده‌ایم. هر چند که به دلایلی هزینه‌های گزافی بابت خرید و واردات این تجهیزات پرداخته‌ایم، اما مشکلات باعث نشد که از علم و تکنولوژی روز دنیا عقب بمانیم.

متخصص بیماری‌های قلب وعروق گفت: ما باید به جایی برسیم که از لحاظ تشخیص، درمان و تجهیزات پزشکی در سراسر کشور به یک توزیع همگون و برابر برسیم. اگر ما پزشک متخصص و فوق تخصص را به نقاط مختلف کشور بفرستیم، اما در آنجا امکانات و تجهیزات لازم نباشد و با نقصان امکانات مواجه باشیم، پزشک متخصص ما فقط در آنجا ناچار است وقت بگذراند. در واقع امکانات و نیروی متخصص لازم و ملزوم هم هستند. از لحاظ تجهیزات شهرستان‌ها پیشرفت کردهاند، ولی هنوز به سطح قابل قبولی نرسیدهاند و در زمینه توزیع ابزارها و

تجهیزات پزشکی جای کار داریم. البته این امر نیازبه برنامه ریزی و اختصاص بودجه‌ای قابل توجه دارد که ابتدا باید امکانات زندگی ورفاه پزشک و تیم پزشکی مهیا شود و سپس لوازم و تجهیزات پزشکی در اختیار نیروی متخصص قرار گیرد.

وی خاطرنشان کرد: شیوه‌های درمان تمام روش‌هایی که در دنیا قابل اجرا است را در اختیار داریم و به صورت کاملا روتین و استاندارد، تشخیص و درمان صورت می‌گیرد؛ از جمله باز کردن رگ، گذاشتن دریچه، روش‌های درمانی با دارو های پیشرفته و فوق پیشرفته و ... همه این موارد را مدت‌هاست در کشور انجام می‌دهیم.

 

کد خبرنگار: 41070

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha