به گزارش گروه اجتماعی طبنا(خبرگزاری سلامت)، شاپور جهانجونیا در مورد اهداف برگزاری جشنواره فرهنگی و هنری در آموزش و پرورش گفت: یکی ازمهمترین اهداف جشنواره فرهنگی وهنری شناسایی، شکوفایی وهدایت استعدادهای دانش آموزان است.
وی همچنین درباره علت گنجانده شدن بخش رسانه وفضای مجازی در این جشنواره خاطرنشان کرد: یکی از مهمترین اهداف حوزه رسانه وفضای مجازی که یکی از بخشهای جشنواره فرهنگی و هنری به شمار میرود آموزش مهارتهای سواد رسانه ای، سواد بازی و سواد دیجیتالی برای دانش آموزان است.
دبیر رسانه و فضای مجازی سی وهفتمین جشنواره فرهنگی وهنری دانش آموزان سراسر کشور ادامه داد: سواد رسانه ای یک مهارت ضروری دردنیای امروزی به شمار میرود و مهارتی است قابل یادگیری که به توانایی دسترسی، تجزیه، تحلیل و ایجاد انواع پیامهای رسانه ای اشاره دارد و برای حرکت در محیط رسانه ای پیچیده امروز، باید قادر به درک بهتر پیامهای رسانه ای باشیم.
وی افزود: امروزه بازیهای رایانه ای بیش از سینما، تلویزیون، ادبیات و ورزش، پیشرو عرصه فرهنگ در نسل جوان به شمار میرود و دانش آموزان میتوانند از طریق بازیهای رایانه ای، سواد دیجیتالی کسب کنند.
جهانجونیا تصریح کرد: بازیهای رایانه ای پتانسیل بالایی برای پیشبرد اهداف آموزشی و تربیتی دارند دربازیهای رایانه ای، کاربران به دلایل غیرآموزشی جذب بازی میشوند ولی درحین بازی از طریق عملیات فکری مهارتهای یادگیری را فرا میگیرند.
وی در مورد اینکه تا چه حدی جشنواره فرهنگی و هنری میتواند ابعاد تربیتی سند تحول بنیادین در زمینه تربیت دانش آموزان محقق کند گفت: یکی از ابعاد مورد توجه در سندتحول بنیادین آموزش وپرورش، نقش رسانهها در تعلیم و تربیت است و چون قابلیتها و ظرفیتهای رسانه به گونه ای است که میتواند هم فرصت و هم تهدید درامرتعلیم وتربیت باشد از همین رو تدوین برنامه ای منسجم برای آموزش سوادرسانه ای به منظور بهره مندی از فرصتهای رسانه درتعلیم وتربیت یک ضرورت است.
دبیر رسانه وفضای مجازی سی و هفتمین جشنواره فرهنگی وهنری دانش آموزان سراسر کشور یادآور شد: سعی ما برآن است که در آموزش سواد رسانه ای و سواد دیجیتالی به دانش آموزان تأکید کنیم که درتولید محتوا در فضای مجازی ، موضوع امید و نشاط اجتماعی به عنوان نیاز فرهنگی کشور مورد توجه خاص قرار گیرد.
نظر شما