کد خبر: کسب-رتبه-نخست-پیوند-کبد-به-بخش-پیوند-اعض
۲۵ مرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۱۱

بخش پیوند اعضای بیمارستان نمازی شیراز، به مدت سه سال متوالی، توانسته است از نظر تعداد پیوند کبد در دنیا، رتبه نخست را به خود اختصاص دهد.

به گزارش خبرگزاري سلامت  تاریخچه عمل پیوند در ایران نشان می دهد که نخستین پیوند کلیه ایران را دکتر "سنادی زاده" در سال 1347 در بیمارستان نمازی شیراز انجام داد و پس از آن، این عمل در همین بیمارستان و در بیمارستان های تهران انجام شد؛ به این ترتیب از سال 1347 تا سال 1357 ، نزدیک به 80 مورد پیوند کلیه به ثبت رسیده است.

پس از مدتی وقفه، عمل پیوند در ایران و شیراز از سر گرفته شد و از سال 1368 تاکنون، برای بالغ بر سه هزار و 660 بیمار، عمل پیوند کلیه با موفقیت انجام شده است.

نخستین پیوند موفق کبد نیز در ایران، در اردیبهشت سال 1372، از سوی دکتر "سید علی ملک حسینی" در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد و از آن زمان، این دانشگاه به عنوان یک مرکز موفق پیوند کبد، به فعالیت گسترده خود ادامه داده است.

از سال 1372 تاکنون، در این دانشگاه بالغ بر سه هزار و 310 عمل موفقیت آمیز پیوند کبد انجام شده است.

انجام 75درصد موارد پیوند کبد ایران در شیراز

هم اکنون شیراز بزرگ ترین قطب پيوند کبد در کشور است و 75درصد بيماران نیازمند به پيوند کبد، از سراسر کشور برای قرار گرفتن در ليست انتظار پيوند کبد به شيراز مراجعه مي کنند.

همچنین نخستین پیوند پانکراس را دکتر "سامان نیک اقبالیان"، در فروردین سال 1385 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام داد.

تاکنون بالغ بر 60 مورد عمل پیوند پانکراس، 100 مورد عمل پیوند کلیه و پانکراس به طور همزمان، و در مجموع 45 مورد عمل پیوند روده و معده در این دانشگاه انجام شده است.

در حال حاضر، ساخت بزرگترين و مجهزترين مرکز پيوند اعضا در خاورميانه، به نام مرکز پژوهشي، آموزشي و درماني پيوند اعضای ابوعلي سينا در دست اقدام است و این مرکز تخصصی دارای 500 تخت است که بعد از اتمام ساخت، در اختیار بخش پیوند قرار می گیرد.

یکی از مواردی که سبب شده است شیراز قطب پیوند اعضا در خاورمیانه محسوب شود، علاوه بر تلاش شبانه روزی تیم پیوند اعضا و تعداد بالای پیوندها، خدماتی است که به بیماران قبل و بعد از عمل پیوند ارائه می شود.

بخش پیوند اعضای بیمارستان نمازی شیراز، به عنوان نخستین و بزرگترین مرکز در ایران و سومین مرکز پیوند در دنیا، بعد از آمریکا و اسپانیا شناخته شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha