کد خبر: چرا-گیاه‌خواران-از-مصرف-عسل-اجتناب-می
۳ اردیبهشت ۱۳۹۸، ۱۵:۳۷

به گزارش طبنا(خبرگزاری سلامت)، یکی از اهداف گیاه‌خواران به حداقل رساندن مصرف محصولات حیوانی و جلوگیری از خشونت علیه حیوانات است؛ به همین منظور آنها از مصرف هر گونه محصولات حیوانی مانند گوشت، تخم‌مرغ و لبنیات اجتناب می‌کنند.

براساس گزارش «مدیکال دیلی»، برخی از افرادی که دارای رژیم غذایی «وگانیسم» (گیاه‌خواری مطلق) هستند، هیچ‌گونه محصولات حاصل از زنبور عسل را مصرف نمی‌کنند زیرا معتقدند که تولید عسل به این حشرات آسیب می‌رساند.

چرا وگان‌ها (گیاه‌خواران) از محصولات زنبور عسل استفاده نمی‌کنند؟ پاسخ این سوال در سه دلیل زیر خلاصه می‌شود.

کندوهای عسل مزارع بر سلامت زنبور تاثیر می‌گذارند

عسل از کربوهیدرات‌ها و دیگر مواد مغذی ضروری از جمله آنتی‌اکسیدان‌ها، آمینواسیدها، آنتی‌بیوتیک‌های طبیعی حاصل شده است؛ زنبورها برای زنده ماندن در سرمای زمستان، عسل‌های ذخیره خود را در طول این فصل مصرف می‌کنند.

برخی از گیاه‌خواران معتقدند که کندوهای عسل مزارع به زنبورها آسیب می‌رساند، زیرا برخی تولیدکنندگان عسل، ساکارز و میزان زیادی فروکتوز را جایگزین عسل مورد نظر برای تغذیه زنبورها در فصل زمستان می‌کنند که فاقد بسیاری از مواد مغذی برای زنبورهای عسل است.

بهره‌برداری از زنبورها

علاوه بر جایگزینی مواد مغذی، کشاورزان برای جلوگیری از فرار زنبور ملکه، بال‌های آن را قطع و کلنی‌هایی را برای منع گسترش بیماری به کندوها وارد می‌کنند؛ به همین دلیل گیاه‌خواران این اقدامات را غیراخلاقی دانسته و از خوردن عسل  اجتناب می‌کنند.

کاهش جمعیت زنبورها

تخم‌پاشی مصنوعی، جایگزین کردن ملکه کندو به صورت دستی، قرار دادن کولنی در کندوهای بزرگ و دخالت در حفظ طبیعی محیط زیست اقداماتی است که کشاورزان و زنبورداران برای تولید عسل انجام می‌دهند که این کارها بر تنوع ژنتیکی زنبورها تاثیر می‌گذارند.

زنبورها نقش مهمی در محیط زیست ایفا می‌کنند. این حشرات با انتقال گرده و دانه‌ها به تکثیر گیاهان کمک می‌کنند. از همین رو افت ناگهانی جمعیت زنبورها می‌تواند بر بازده محصولات و تنوع گیاهان تاثیر بگذارد.

جایگزین عسل برای گیاه‌خواران

شیره درخت افرا، شهد نارگیل و شیره برنج قهوه‌ای، گزینه‌هایی است که گیاه‌خواران می‌توانند آنها را جایگزین عسل کنند. البته گفتنی است که این محصولات غنی از قند است و باید در مصرف آنها حد تعادل را رعایت کنید.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha