کد خبر: نقش-مهم-علمای-ایرانی-در-ترسیم-ریشه-عمیق
۸ مهر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۷

رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ایران با تاکید بر اینکه شخصیت‌های دینی همواره در زمان ناآرامی و خشونت، نقشی اساسی در راهبری مردم جامعه خود ایفا کرده اند، گفت: گفت و گو میان رهبران دینی و علمای نماینده فرهنگ‌ها و ادیان متنوع، موجب افزایش میزان احترام به کرامت انسانی در زمان درگیری مسلحانه و دیگر شرایط خشونت آمیز خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری سلامت  اولیویه مارتین در نشست ارزش‌های مشترک بشردوستانه در ادیان با اشاره به اینکه امروزه در سراسر جهان شاهد افزایش موارد نقض حقوق بین الملل بشردوستانه و عدم رعایت حقوق قربانیان جنگ هستیم، گفت: بر این اساس کمیته بین المللی صلیب سرخ تصمیم گرفت تا فراتر از آنچه تا کنون در این زمینه انجام داده، عمل کرده و حرکتی جمعی را در این زمینه شکل دهد.
وی افزود: لذا مقرر شد تا در این زمینه، نه فقط دولت‌های کشورهای طرفین درگیری، بلکه علما، کارشناسان و رهبران دینی نیز برای حل مشکلات رعایت حقوق بین‌الملل بشردوستانه دخیل شوند؛ چراکه هدف اصلی، ترویج احترام و ارزش‌های بشردوستانه بوده است.

همواره نیازمند جلب حمایت‌ها برای دسترسی به قربانیان درگیری‌های مسلحانه هستیم
رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ایران با تاکید بر اینکه همواره نیازمند جلب حمایت‌ها برای دسترسی به قربانیان درگیری‌های مسلحانه هستیم، اظهار کرد: لذا به گفت و گوی اسلام و حقوق بین‌الملل بشردوستانه که در ایران نمونه کامل و  پیشرفته ترین وجود دارد روی آوردیم.
وی با اشاره به اینکه این کمیته سازمانی بی‌طرف، بی‌غرض و بشردوستانه است، گفت:این کمیته از سوی جامعه جهانی ماموریت یافته تا در زمان درگیری مسلحانه و جنگ، با فعالیت‌های بشردوستانه، از جان و کرامت انسان‌ها حمایت کرده و هدف اصلی آن حمایت از افرادی چون غیرنظامیان، مجروحان و اسرا است که از ابتدا در خصومت مشارکت نداشته یا دیگر ندارند.
مارتین با یادآوری اینکه کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ همسو با رسالت خود، مروج حقوق بین‌المللی بشردوستانه موسوم به قانون درگیری مسلحانه در سراسر جهان است، تصریح کرد: این سازمان به تمامی طرف های درگیری چه دولت و چه کنشگر غیردولتی الزاماتی را که برای تضمین رعایت حقوق بین‌المللی بشردوستانه و جلوگیری از آلام بی‌دلیل انسان‌ها بر دوش دارند، یادآوری می‌کند.
وی با اشاره به اینکه امروزه میلیون ها تن از کسانی که در سوریه، عراق، یمن، جمهوری آفریقای مرکزی، نیجریه، سودان جنوبی، افغانستان یا اوکراین تحت تاثیر درگیری های مسلحانه هستند، از فعالیت های بشردوستانه کمیته بین المللی صلیب سرخ منتفع می شوند؛ اظهار کرد: با این حال متاسفانه موارد نقض حقوق بین‌المللی بشردوستانه مانند حملات کور به غیرنظامیان، تخریب زیرساخت های حیاتی غیر نظامی مانند تاسیسات درمانی یا تلمبه خانه های آب، گروگان گیری، خشونت علیه کارکنان درمانی، زندانیان و حتی کارکنان بشردوست، همگی در درگیری های مسلحانه سراسر جهان مشاهده می شوند.

درگیری های مسلحانه امروز به موجی از نگرانی در سراسر جهان دامن زده است
رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ایران افزود: حقیقت هراس انگیز درگیری های مسلحانه امروز به موجی از نگرانی در سراسر جهان دامن زده که چگونه می توان بر عملکرد طرف های متخاصم تاثیر گذاشت تا به حقوق بین المللی بشردوستانه و اصول بنیادین آن احترام بگذارند؛ در این زمینه قرن ها پیش از تدوین حقوق بین المللی بشردوستانه، ادیان الهی قواعدی را برای حفاظت از جان و کرامت انسان ها ایجاد کرده‌اند که بسیاری از این قواعد امروزه در حقوق بشردوستانه مدرن منعکس شده است.
وی با تاکید بر اینکه کمیته بین المللی صلیب سرخ ، سازمانی آیین مدار نیست، گفت: با این حال، با توجه به اینکه «حمایت از کرامت انسانی» بنیانی استوار در آموزه های دینی دارد، سازمان ما همیشه علاقه شدیدی به گفت و گو و تعامل با رهبران، سازمان ها و جوامع دینی داشته و این امر شامل تمامی ادیان می شود.

مشاوره با رهبران و علمای اسلامی برای رفع چالش های بشردوستانه
به گفته مارتین، در این زمینه کمیته بین المللی صلیب سرخ در جهان اسلام، مشاوره با رهبران و علمای اسلامی را آغاز کرده است  تا در رابطه با چالش های بشردوستانه به تبادل فکر و اندیشه بپردازند و پس از سالها تبادل نظر فراگیر، کمیته بین المللی صلیب سرخ موفق به ایجاد تعاملی پایدار با رهبران و علمای اسلامی از سراسر منطقه شده است و در حال حاضر، علمای اسلامی از بخش های مختلف جهان اسلام از کمیته در روند ترویج حفاظت بیشتر از کرامت انسانی در زمان درگیری مسلحانه حمایت می کنند. حتی گاهی علمای اسلامی نقشی فعال در شناسایی نیازهای بشردوستانه یا تسهیل دسترسی ایمن کارکنان صلیب سرخ و هلال احمر به قربانیان ایفا کرده اند.
وی با اذعان بر اینکه امروزه بسیاری از علمای اسلامی و کارشناسان حقوق بین الملل بشردوستانه بر این باورند که منابع فقه اسلامی موجد دکترین های حقوقی و اخلاقی هستند که دارای شباهت های بسیاری با حقوق بین المللی بشردوستانه مدرن است، تصریح کرد: در این زمینه باید تاکید کرد که بخصوص علمای ایرانی در ترسیم ریشه عمیق و مستحکم حقوق بین المللی بشردوستانه و اصول بنیادین آن در اسلام و تاکید بر آن نقش مهمی داشته اند.
رئیس نمایندگی کمیته بین‌المللی صلیب‌سرخ در ایران گفت: این کمیته به منظور نشان دادن دستاوردهای آکادمیک علمای ایرانی در همکاری با جمعیت هلال احمر ایران از برگزاری کنفرانسی بین المللی در اواخر سال 2016 میلادی برای گرامیداشت دهمین سالگرد گفت و گوی اسلام و حقوق بین المللی بشردوستانه در ایران حمایت می کند.

آمادگی برای برگزاری کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بین المللل بشردوستانه
سید محمدرضا دستغیب، مدیر مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بین‌المللی بشردوستانه هم در این نشست با اشاره به اینکه این نشست مشترک به منظور آمادگی برای برگزاری کنفرانس بین المللی اسلام و حقوق بین المللل بشردوستانه که آذر ماه امسال در قم برگزار خواهد شد، برگزار شده است، عنوان کرد: این گفت و گو ناظر بر رعایت حقوق آسیب دیدگان جنگ بوده و در بستری مشترک شکل می گیرد و اسلام و حقوق بشردوستانه از حفظ و کرامت انسان ها در درگیری های مسلحانه می گوید.
وی با اشاره به پیش بینی شرکت 500 تن و نمایندگان 10 تا 15 کشور خارجی در این نشست، گفت: هدف این نشست نفوذ علمای اسلام در موضوع مهم حفظ کرامت انسانی و کاهش آلام در جنگ و مخاصمات است که فرصتی را در اختیار کارشناسان ایرانی و خارجی قرار می‌دهد تا به معرفی میراث بشردوستانه ادیان اسلام، مسیحیت، یهودیت و زرتشتی پرداخته و ارزش ها و اهداف مشترک بشردوستانه همچون حمایت از کرامت انسانی در شرایط درگیری مسلحانه را مشخص کنند.
 دستغیب اظهار کرد: از سال 2006 هلال احمر ایران و کمیته بین‌المللی صلیب سرخ از مرکز مطالعات تطبیقی اسلام و حقوق بین المللی بشردوستانه برای برگزاری مشترک کارگاههای آموزشی همایش ها و میزگردهایی با اندیشمندان اسلامی برای ترسیم اصول مشترک بشردوستانه در اسلام و حقوق بین الملل بشردوستانه و افزایش احترام نسبت به کرامت انسانی در مخاصمات مسلحانه حمایت می کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha