کد خبر: مصرف-آبمیوه-صنعتی-و-فست-و-فود-کبد-را-چرب
۱۷ اسفند ۱۳۹۴، ۱۱:۱۷

متخصص تغذیه با اشاره به انواع کبد چرب و راه‌های پیشگیری از آن به رعایت رژیم غذایی این بیمارن در ایام عید تأکید کرد و گفت:مصرف زیاد آبمیوه صنعتی و فست و فود همچنین شب زنده‌داری و روز خوابی کبد را چرب می‌کند.

 

سید ضیاء الدین اظهری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری سلامت در مورد کبد چرب و تغذیه این بیماران اظهارداشت: کبد چرب در پزشکی حالتی برگشت‌پذیر از تجمع واکوئول‌های چربی در سلول‌های کبدی است که با التهاب کبد مشخص می‌شود.این حالت ممکن است در افرادی که الکل مصرف می‌کنند ایجاد شود، ولی در ایران این بیماری علل دیگر دارد و «کبد چرب غیرالکلی» نامیده می‌شود. فرم غیرالکلی این بیماری در تعدادی از اختلالات بالینی مانند دیابت، چاقی و سوء تغذیه رخ می‌دهد.

وی افزود: وجود چربی در کبد طبیعی است، اما اگر این میزان از چربی بیش از ۵ تا ۱۰ درصد وزن کل کبد شود، فرد به بیماری کبد چرب دچار شده است. این بیماری نشانه ی خاصی ندارد اما بعد از رعایت نکردن و پیشروی این بیماری در کبد باعث سوءهاضمه شده و در نهایت منجر به مرگ انسان می شود.

متخصص تغذیه در مورد  کبد چرب غیرالکلی ادامه داد: این بیماری زمانی رخ می‌دهد که کبد در شکستن چربی ها دچار مشکل می‌شود و با جمع شدن چربی در بافت‌های کبد، فرد دچار کبد چرب می‌گردد. این بیماری با مصرف الکل مرتبط نبوده و زمانی مشخص می‌شود که ۱۰ درصد و یا بیشتر وزن کبد حاوی چربی باشد. این بیماری خود نیز به چند دسته تقسیم شده و در شدیدترین مراحل باعث سیروز کبدی و یا زخم و سپس نارسایی کبدی می‌شود.

اظهری کبد چرب الکلی، این بیماری جزء اولین مرحله‌های بیماری های کبدی مربوط به الکل است. کبد با مصرف زیاد الکل صدمه دیده و قادر به شکستن چربی ها نیست. اگر فرد از مصرف الکل خودداری کند، این نوع کبدچرب کم کم درمان  شده، اما در صورت ادامه به مصرف الکل فرد ممکن است دچار سیروز کبدی شود

متخصص تغذیه در مورد  کبد چرب بارداری گفت: هرچند این نوع از کبد چرب خیلی نادر بوده، با این حال جمع شدن چربی در هنگام بارداری می‌تواند خطراتی جدی هم برای مادر و هم برای جنین داشته باشد. این بیماری می‌تواند باعث نارسایی کبدی، نارسایی کلیه، عفونت شدید یا خونریزی شود. هرچند دلیل این بیماری کاملاً شناخته نشده اما دانشمندان معتقدند این بیماری با هورمون های این دوران در ارتباط است. علایم این بیماری در سه ماه سوم رخ داده و شامل حالت تهوع، استفراغ، درد در قسمت بالایی سمت راست شکم، زردی و کسالت عمومی شود. زنان باردار باید آزمایش های لازم را برای اطلاع از این بیماری انجام دهند، اکثر زنان پس از زایمان شروع به بهبود می‌ کنند.

متخصص تغذیه در مورد بیماران مبتلا به کبد چرب و تغذیه آنها در ایام عید اظهار داشت: خوشبختانه در کشور ما به دلیل ممنوعیت استفاده از الکل کبد چرب الکلی نسبت به کشورهای اروپایی کمتر است، ولی کبد غیر الکلی که مربوط به خوردن انواع مواد قندی، غذاهای چرب و آب‌میوه‌های صنعتی است در ایران بیشتر از اروپا است.

اظهری با اشاره به اینکه اگر عامل کبد چرب ویروسی نباشد از طریق تنظیم رژیم غذایی می‌توان آن را کاهش داد، گفت: مصرف انواع فست فود، آب میوه‌های صنعتی، شب زنده‌داری و روز خوابی کبد را دچار مشکل کرده و در صورت عدم توجه به درمان آن کبد چرب به درجات بالاتر و سپس به فیبروز کبدی و درنهایت به سیروز کبدی تبدیل می‌شود. در این هنگام دیگر نمی‌توان کبد را که در واقع 500 نوع اقدام در بدن انجام می‌دهد درمان کرد.

وی با اشاره به اینکه کبد 1.5 کیلوگرم وزن در بدن دارد ولی کارهای بسیاری جهت حفظ سلامتی بدن انجام می‌دهد، گفت: این ارگان بسیار حساس بوده و افراد باید نسبت به حفظ سلامتی آن توجه داشته باشند. در ایام عید نیز در صورت ابتلا به کبد چرب رژیم غذایی خود را به شدت حفظ کنند.
کدخبرنگار41070
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha