کد خبر: قربانی-سیستم-قضایی-نباید-به-تخلفات-پزش
۵ دی ۱۳۹۵، ۱۶:۱۷

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر اینکه سیستم قضایی نباید به تخلفات حوزه پزشکی ورود کند، گفت: وزارت بهداشت برای ایجاد یک ضابط قضایی درحوزه پزشکی می تواند لایحه به مجلس ارایه دهد.

 

به گزارش گروه فضاي مجازي خبرگزاري سلامت به نقل از خانه ملت محمدحسین قربانی ، درخصوص اظهارات وزیربهداشت و درمان مبنی براینکه هیچ ضابط  قضایی برای جلوگیری از تخلفات پزشکی وجود ندارد، گفت: تخلفات حرفه پزشکی درچارچوب قانون به طورطبیعی در جایگاه تخصصی سازمان نظام پزشکی بررسی می شود، یعنی دراین سازمان یک هیات بدوی و قاضی برای بررسی مشکلات و تخلفات وجود دارد و تخلفات پزشکی دراین سازمان مورد رسیدگی قرار می گیرد.

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس شورای اسلامی، افزود: اما مشکل حال حاضر این است که قانونگذار برای پیگیری تخلفات پزشکی منع ورود حوزه قضایی را مشخص نکرده است، یعنی اگر شکایتی از بروز تخلف پزشکی به حوزه قضایی معرفی شود دادستان به تناسب جرم می تواند به موضوع ورود کند بنابراین برای حفظ منزلت جامعه پزشکی و حرمت بیمار شکایت اول باید در سازمان نظام پزشکی مطرح شود.

وی با تاکید بر اینکه احکام صادره در سازمان نظام پزشکی برای تخلفات این حوزه قابلیت اجرایی دارد، تصریح کرد: در یکی از مواد برنامه ششم پیشنهاد شده که تضارب افکار و اندیشه یا تداخل در وظایف دستگاه‌ها کاهش پیدا کند به عنوان مثال در تخلفات پزشکی قاضی به طورمستقل می تواند به پرونده ورود کند، ضمن اینکه سازمان نظام پزشکی هم دراین حوزه وظیفه مشخصی دارد که این تداخل وظایف باید رفع شود.

قربانی با بیان اینکه طبق یک نگاه تخصصی بررسی تخلفات در سازمان نظام پزشکی انجام شود، گفت: بهترین ضابط قاضی درحوزه تخلفات پزشکی متولیان درمان هستند و این اختیار یعنی حکم به پلمب مرکز متخلف درمانی برای معاونان درمان و سازمان غذا و دارو وجود دارد، بنابراین تنها سازمان نظام پزشکی وظیفه برخورد با جرم صورت گرفته در حوزه تخلفات پزشکی را دارد.

نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، افزود: اگر مرکز متخلفی پس از پلمب مجدد با رایزنی باز می شود وزارت بهداشت و درمان باید در مقابل ضعف درسیستم درمانی کشور و نظارت خود پاسخگو باشد، ضمن اینکه درصورت وجود ضعف در وجود ضابط قضایی وزارت بهداشت می تواند به مجلس لایحه ارایه کند.

به گزارش سلامت، وزیربهداشت و درمان با تاکید بر لزوم نظارت بر پزشکان با توجه به تغییر تعرفه‌ها، گفت: این نظارت باید در همه ارکان کشور وجود داشته باشد، البته این نظارت، فعلا از سوی قانون به صنف داده شده ولی کافی نیست. پیشنهاداتی نیز در این خصوص داشته‌ایم و معتقدیم حقوق مردم با صنف تامین نمی‌شود. این پیشنهاد به صورت لایحه به کمیسیون اجتماعی ارائه شده است و با وزیردادگستری نیز در این خصوص صحبت‌هایی داشته‌ایم. من به عنوان وزیربهداشت برای تخلفاتی که مثل روز روشن است، هیچ ضابط قضایی ندارم./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha