کد خبر: عوارض-کالاهای-آسیب‌رسان-سلامت-جزء-بود
۱۶ دی ۱۳۹۴، ۱۰:۵۷

خبرگزاری سلامت- گروه سلامت

دکتر سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این رابطه به خبرنگار خبرگزاری سلامت گفت: درآمدهای نفتی به یک سوم کاهش یافته و شرایط اقتصادی کشور مطلوب نیست. با توجه به این‌که به زودی لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس ارائه خواهد شد،. باید برای تامین منابع مالی راهکار اساسی اندیشیده شود. یکی از گزینه‌هایی که می‌تواند در شرایط اقتصادی فعلی مناسب باشد، عوارض برای کالاهای آسیب‌رسان است.

به عنوان مثال، نمی‌توان فرد را با اعمال زور از استعامال دخانیات بر حذر داشت، اما می‌توان هزینه کالاهایی را که تاثیر منفی بر سلامت مردم دارند را افزایش داد.

وزیر بهداشت با تاکید بر این‌که با جمع آوری این کالاها، قاچاق افزایش می‌یابد، به این نکته نیز اشاره دارد که با تعیین عوارض برای کالاهای آسیب‌رسان، علاوه بر کاهش ابتلا به بیماری‌ها، قطعا میزان درآمدهای دولت افزایش خواهد یافت و این مهم تنها به عزم جدی برای اجرا نیاز دارد.

بر اساس گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت، کالاهای آسیب‌رسان سلامت شامل فرآورده‌های گوشتی آماده، لبنیات پرچرب، فرآورده‌های شیرین و نوشیدنی‌ها، فرآورده‌های شور و حاوی مواد شیمیایی هستند که سبب بروز بیماری‌ می‌شوند و بهتر است برای این اقلام مالیات در نظر گرفته شود.

عبدالرحمان رستمیان نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در این رابطه بیان داشت: با مطالعه منابع بودجه کشورها متوجه می‌شویم مالیات یکی از گزینه‌های اصلی در این خصوص است. عوارضی که برای کالاهای آسیب‌رسان سلامت تعیین می‌شود، در بسیاری از کشورهای پیشرفته به عنوان منبع درآمدی برای دولت به شمار می‌آید که متاسفانه در کشور ما به این مقوله توجه شایسته‌ای نمی‌شود. به بیان دیگر، کمترین عوارض برای کالاهای آسیب‌رسان در داخل کشور وضع شده است، در حالی که در تامین منابع مالی بودجه با مشکلات عدیده مواجه هستیم.

رستمیان ادامه داد: سال گذشته بارها تاکید داشتیم دولت برای کالاهای آسیب‌رسان عوارضی را تعیین کند. توجه داشته باشید که این عوارض جزء بودجه‌های هدفمند به شمار می‌آید؛ چرا که با اخذ عوارض برای این اقلام می‌توان از بروز بیماری‌ها و مشکلات برای سلامتی افراد ممانعت کرد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که کالاهای آسیب‌رسان از دیدگاه مسؤلین وزارت بهداشت اقلامی نیستند که ممنوعیت مصرف داشته باشند، بلکه وزارت بهداشت به این کالاها نگاه تغذیه‌ای دارد که نباید در مصرف آن زیاده‌روی شود تا سلامت اعضای خانواده تامین گردد.

 

کد خبرنگار: 41025

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha