کد خبر: روایت-بیمارانی-که-می‌سوزندو-فقیر-می‌
۱۳ بهمن ۱۳۹۴، ۱۱:۴۲

"اسید"،"آب جوش"،"انفجار گاز"و...؛ ازجمله مواردی‌ست که تن‌های زیادی را درکشور ما می‌سوزاند.سوخته‌گی‌هایی که عمده آنها ناشی از عدم رعایت نکات ایمنی‌ست.

 

به گزارش خبرنگار خبرگزاری سلامت، سالانه نزدیک به 200 هزار نفر در کشور ما دچار سوختگی شده، نزدیک به 3000 نفرشان جان خود را از دست می‌دهند و برخی‌شان نیز دچار معلولیت می‌شوند. به طوریکه  تا پایان عمر داغ سوختگی را بر پیشانیشان یدک می‌کشند.

 

از طرفی هزینه‌های گزاف سوختگی دردی‌ست‌ مضاعف بر دل این بیماران که گاه آنها را تا مرز فقر و فلاکت نیز پیش می‌برد. البته خوشبختانه آغاز طرح تحول نظام سلامت، وضعیت درمانی آنها را متحول کرد، امیدی در دلشان روشن شد و اکنون هزینه‌های درمانشان در بیمارستان‌ها وزارت بهداشت به شش درصد کاهش یافته است.

 

در این میان اما سایه سنگین هزینه‌های پس از درمان و ترخیص از بیمارستان، بر سر این بیماران سنگینی می‌کند. به طوریکه بیماران سوخته نیازمندند تا سازمان‌های بیمه‌گر چتر حمایت‌گری خود را  بیش از این  بر سرشان بگیرند. خدماتی مانند مددکاری، روان‌پزشکی، کاردرمانی و... می‌تواند بیماران سوخته را به زندگی دوباره بازگرداند. در حالیکه اکنون هزینه‌های بالای این خدمات بیشتر بیماران را به سوی اختلالات روان‌پزشکی و فقر سوق می‌دهد.

 

بر این اساس برای اطلاع از وضعیت سوختگی در کشور و چالش‌ها و مشکلات پیش روی بیمارانی که دچار سوختگی شدند، با دکتر مصطفی ده‌مرده‌ای‌، رییس بیمارستان آموزشی - درمانی شهید مطهری به گفت‌وگو نشستیم که در پی می‌خوانید:

 

مرگ 3000 نفر در کشور به دلیل سوختگی

ده‌مرده‌ای درباره وضعیت سوختگی در کشور، می‌گوید: سالیانه بین 150 تا 200 هزار مورد سوختگی در کشور اتفاق می‌افتد و بین 20 تا 25 هزار نفربه دلیل سوختگی در بیمارستان‌های کشور‌ بستری می‌شوند. همچنین سالانه بین دو تا سه هزار نفر نیز به دلیل سوختگی جان خود را از دست می‌دهند.

 

حجم بالای سوختگی در ایران به دلیل...

 

ده‌مرده‌ای با بیان اینکه در ایران به دلیل عدم رعایت نکات ایمنی، آمار سوختگی بالا است، می‌افزاید: علاوه بر بیمارستان سوختگی شهید مطهری که در تهران قرار دارد، مراکز عمده سوختگی در کشور در شهرهای اصفهان، شیراز و مشهد هستند. این درحالیست که این مراکز با توجه به حجم بالای سوختگی‌ها در کشور کافی نیست.

 

وجود 850 تخت سوختگی در کشور

 

ده‌مرده‌ای از وجود حدود 850 تخت سوختگی در کشور، خبر می‌دهد و می‌گوید: تخت‌های سوختگی موجود، به لحاظ تعداد، کافی است؛ چرا که امکان بستری بیمار سوختگی در بیمارستان‌های جنرال وجود دارد. بنابراین از نظر تعداد تخت کمبود و مشکلی نداریم اما مساله‌ مهم این است که ما تخت مخصوص سوختگی یعنی تختی که در یک اتاق مجزا با امکانات کامل برای بیماران سوختگی وجود داشته باشد را نداریم و باید آن را در کشور ایجاد کنیم.

 

هیچ بیمار سوخته‌ای بر زمین نمی‌ماند

 

وی با اشاره مجدد به کافی بودن تخت‌های سوختگی در کشور از نظر تعداد، ادامه می‌دهد: اکنون هیچ بیماری که دچار سوختگی شده باشد، بر زمین نمی‌ماند و هر بیمار سوخته‌ای که به بیمارستان مراجعه کند بستری می‌شود. چرا که تخت کافی وجود دارد، اما باید به تدریج بتوانیم امکانات تخصصی خود را در این زمینه استانداردتر کنیم.

 

لزوم ایجاد بخش‌های سوختگی در بیمارستان‌های عمومی

 

رییس بیمارستان شهید مطهری با اشاره به وجود بخش‌های سوختگی در برخی مراکز درمانی کشور، بر لزوم ایجاد این بخش‌ها در بیمارستان‌های عمومی تاکید و اظهار می‌کند: یکی از درخواست‌های ما این است که در همه بیمارستان‌های عمومی بخش سوختگی وجود داشته باشد. زمانی که بیمار به بیمارستان عمومی برای بستری شدن به خاطر سوختگی‌ ارجاع داده می‌شود‌، امکانات تخصصی به او تعلق نمی‌گیرد. بیمار باید حتما یا در مرکز سوختگی و یا در بخش سوختگی یک بیمارستان بستری شود در غیر این صورت احتمال عفونت بالا می‌رود و خدمات واقعی سوختگی را دریافت نمی‌کند. این بیماران‌، اول به بیمارستان عمومی می‌روند. در شهرستان نیز در نوبت تخت می‌مانند و بعد به تهران‌، شیراز ‌،مشهد و اصفهان ارجاع داده می‌شود.

 

بیمه‌ها بیماران سوخته را دریابند/روایت بیمارانی که فقیر می‌شوند

 

ده‌مرده‌ای با تاکید بر لزوم تحت پوشش قرار گرفتن برخی خدمات مربوط به بیماران سوختگی، می‌گوید: برای مثال لباس بیماران سوختگی، داروها و شیت‌ها و ورقه‌های سیلیکونی آنها از جمله مواردیست که باید تحت حمایت سازمان‌های بیمه‌گر قرار گیرند. همچنین خدماتی مانند کاردرمانی، فیزیوتراپی، مددکاری، روان‌پزشکی و... که بیماران سوختگی بعد از درمان و ترخیص از بیمارستان به آن نیازمندند، باید مورد حمایت بیمه‌ باشند.

 

 

وی می‌افزاید: گران بودن برخی لوازم این بیماران مانند لباس سوختگی باعث می‌شود که بیماران از آنها استفاده نکنند. به عنوان مثال گرانی لباس سوختگی باعث می‌شود که بدن بیمار سوخته گوشت اضافه بیاورد و روند درمان با مشکل مواجه شود. همچنین از نظر هزینه‌های زندگی بیماران سوخته با فقر و فلاکت روبرو می‌شوند و باید به این بیماران توجه ویژه شود.

 

بیماران سوخته‌ای همراه با مشکلات روان‌پزشکی

رییس بیمارستان شهید مطهری تاکید می‌کند: البته مشکلی که در حال حاضر بیماران سوخته با آن مواجهند، بعد از ترخیص است و کاهش این مشکلات نیز کار سازمان‌های بیمه‌گر است. وزارت بهداشت کار خود را در جریان طرح تحول سلامت در حوزه سلامت به خوبی انجام داده است. در حال حاضر خدماتی مانند روان‌پزشکی، کاردرمانی، مددکاری و... برای بیمارانی که دچار سوختگی شده‌اند، در کشور دیده نشده  و اکثریت بیماران ما بعد از ترخیص دچار مشکلات روان‌پزشکی می‌شوند. در حالیکه باید تمام این خدمات به صورت رایگان به بیماران ما ارائه شود.

 

 

طرح تحول سلامت و تاثیری که در حوزه سوختگی کذاشت

 

وی در ادامه به تاثیر طرح تحول نظام سلامت بر وضعیت سوختگی کشور اشاره و اظهار می‌کند: طرح تحول نظام سلامت هزینه‌های درمان بیماران در بیمارستان را بسیار کاهش داد. بطوریکه تقریبا بیماران هیچ پولی برای درمان در بیمارستان پرداخت نمی‌کنند. در گذشته یکی از دغدغه‌های بسیار بزرگ بیماران سوخته هزینه‌های درمانی و بیمارستانی بود، در حالیکه اکنون این هزینه‌ها کاهش یافته و باید گفت که  تقریبا درمان آنها رایگان است.

 

 

ده‌مرده‌ای می‌افزاید: بر همین اساس رضایتمندی بیماران از درمان در بیمارستان خوب است و بیمار تنها شش درصد هزینه‌ها را می‌پردازد. البته امکانتمان همگام با دنیا نیست و باید در این زمینه از آموزش‌های بیشتر بهره بگیریم. امیدواریم با برداشته شدن تحریم‌ها بتوانیم از امکانات کشورهای پیشرفته در حوزه سوختگی کشور استفاده کرده و تجهیزات نوین را وارد کنیم.

 

درخواستی از وزارت بهداشت

ده‌مرده‌ای با بیان اینکه درخواست مشخص ما از وزارت بهداشت این است که به استانداردسازی تخت‌های سوختگی کمک کند، ادامه می‌دهد: بیشترین مواردی که در کشور ما  منجر به سوختگی می‌شود، در اطفال آب جوش و در بزرگسالان سوانح کاری است مانند انفجار گاز و... است.

 

لزوم ارائه آموزش‌های سوختگی به خانواده‌ها

 

وی می‌افزاید: همچنین 90 درصد سوختگی‌ها در کشور ما به دلیل عدم رعایت ایمنی و احتیاط است. باید توجه کرد که تا زمانیکه از بروز سوختگی پیشگیری نشود، هر چقدر که هزینه کنیم با این میزان سوختگی که در کشور وجود دارد، هیچ تغییری رخ نخواهد افتاد. بنابراین باید ایمنی رعایت شده و خانواده‌ها، کارفرمایان و... آموزش‌های بیشتری دیده و بر اساس این آموزش‌ها اقدام کنند.

 

 

کد خبرنگار: 41010

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha