کد خبر: درمان-آسیب-به-ستون-فقرات-باید-از-صحنه-حا
۲۳ مرداد ۱۳۹۵، ۱۳:۱۸

رییس سازمان نظام پزشکی با اشاره به تروما و آسیب به ستون فقرات، گفت: درمان بسیاری از صدمات ستون فقرات از صحنه حادثه شروع می شود که در همان مکان، جابه جایی ها باید بر اساس اصول استاندارد و متعارف باشد.

علیرضا زالی رییس سازمان نظام پزشکی در حاشیه اولین سمپوزیوم بایومتریال‌ها و تکنیک‌های پیوند استخوان در جراحی دهان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان سلامت اظهار داشت: مطالعات پژوهشی حاکی از این بوده که یکی از موارد آسیب های جدی در حوادث ترافیکی و تروماها به خصوص در بحث زلزله، حوادث جمعی و ترافیکی آسیب هایی است که معمولا به ستون فقرات وارد می شود.

این فوق تخصص مغز و اعصاب با اشاره به مهم بودن چگونگی انتقال مصدوم از مکان حادثه گفت: اشکال مهم در آسیب دیدگی ستون فقرات در این است که در آن مکان حادثه گاهی اوقات اگر مراقبت های اولیه انجام نشود، می تواند ضایعه بی‌ثبات را بی ثبات تر کند و اگر فردی فاقد اختلال عصبی در اثر حادثه در ستون فقرات باشد با یک جابجایی نامناسب یا دستکاری نامربوط می تواند بر عمق و شدت آسیب نخاعی بیافزاید.

وی با اشاره به زمان درمان آسیب به ستون فقرات تصریح کرد: بنابراین درمان بسیاری از صدمات ستون فقرات از صحنه حادثه شروع می شود که در همان مکان، جابجایی‌ها باید بر اساس اصول استاندارد و متعارف باشد. افرادی که دانش کافی در این زمینه ندارند به صورت هیجانی این اقدام را انجام ندهند و اجازه دهند که واحدهای امداد و اورژانس در نقل و انتقال مصدومینی که مشکوک به آسیب به ستون فقرات هستند، اقدام کنند.

رییس سازمان نظام پزشکی با بیان این‌که یک اصل در تمام حوادث جدی است، خاطرنشان کرد: ما باید در مصدوم حوادث ترافیکی فرض را بر این بگذاریم که حادثه ای برای ستون فقرات اتفاق افتاده تا خلاف آن ثابت شود. بنابراین اگر همه بیماران حتی دست و پایشان را به خوبی حرکت دهند یا اظهار تالم از ناحیه ستون فقرات نمی کنند مبنی بر این نیست که مشکلی برای ستون فقرات پیش نیامده است که بررسی های تکمیلی در واحدهای بیمارستانی انجام می شود. به همین دلیل همیشه بیمارانی که صدمه جدی در تروما یا حوادث داشتند باید به عنوان یک مصدوم ستون فقرات در نظر گرفته شوند که موضوع مهمی است.

زالی افزود: در بسیاری از موارد بیمارانی که مراجعه می کنند هوشیار نبوده، اختلالات سطح هوشیاری دارند و قادر به تالم و اظهار درد از ناحیه ستون فقرات نیستند که بعدا در بررسی های تکمیلی مشخص می شود. بنابراین درحوادث ترافیکی و کسانی که مصدوم حوادث مهم هستند، باید حتما از همان لحظه بروز حوادث ترافیکی و تروما، درمان مناسب از همان جا شروع شود.

وی با اشاره به تکنیک های نوین جراحی گفت: خوشبختانه امروز در کشور ما، تکنیک های نوین جراحی در بحث درمان ستون فقرات رو به گسترش است و با انواع لوازم نوینی که می توانند به سرعت یک شکستگی که ناپایدار بوده و نیاز به جراحی دارند را درمان کنیم.

این فوق تخصص جراحی مغز و اعصاب  افزود: تکنیک های جدید درمان ستون فقرات به نوعی است که برخلاف گذشته، نیازی به گرفتن گچ یا استراحت های طولانی مدت برای بیماران نیست و بیماران خیلی زود می توانند بعد از درمان های موفق به سرعت به زندگی خود برگردند. ولی به هر حال مراقبت از این موضوع، بسیار مهم است به خصوص در راکبین موتور سوار، حوادث ستون فقرات جدی را شاهد هستیم به خصوص حوادث گردن که در برخی از این ها، متاسفانه ضربه های مغزی هم وجود دارد.

زالی یادآور شد: فرهنگ استفاده از کلاه ایمنی در موتورسوارها و بحث سرعت مجاز و مطمئنه هم در مورد اتومبیل و هم موتورسوارها بسیار مهم است و پیش شرط عدم بروز این حوادث هم در مغز و هم ستون فقرات است.

 

کد خبرنگار: 41055

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha