دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی گفت:  با تغییر روش های درمانی از حوزه تجویز دارو خارج میشویم و اصلاح ژنتیکی در آینده پزشکی رویدادی بسیار مهم در درمان های سلولی و پزشکی بازساختی خواهد بود.


به گزارش خبرگزاري سلامت  امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری های سلول های بنیادی در دومین سمپوزیوم ژنتیک و سلول های بنیادی به بحث پیرامون بیماریهای ناشی از ازدواج های فامیلی پرداخت و گفت: سالانه حدود 1000 پیوند سلول های بنیادی خونساز در کشور انجام می شود،  که در این میان بیماریهای ژنتیکی بخاطر وجود ازدواج های فامیلی زیاد بوده است، از سویی دیگر در کشورمان به علت نداشتن زیرساخت های مناسب از هر 10 بیمار فقط برای 3 نفر دهنده سازگار در خانواده ها داریم. که این خود نیاز به توسعه بانک های غیر خویشاوندی را پررنگ تر می کند.


دبیر ستاد توسعه علوم و فناوریهای سلول های بنیادی بزرگترین مشکلات در بحث ژن درمانی را مبحث انتقال ژن خواند و گفت: امروزه مهندسی سلول یکی از مهمترین مباحث مطرح است که با استفاده از پیوند سلول های بنیادی خونساز بخش دیگری از این بیماری را درمان می کنیم و تمام روش های درمانی بیماریهای صعب العلاج و سرطان از گذشته تا بحال عوض خواهد شد.


وی با اشاره به دستیابی مهندسی سلول در آینده پزشکی بیان کرد:  اگر کشور تا 15 سال آینده به مهندسی سلول دست پیدا کند هم در حوزه درمان و هم در اقتصاد کشور نقش بسزایی خواهد داشت. یکی از اهداف معاونت علمی و فناوری آن است که دانشجویان از همان ابتدا وارد بازار کار شده و ما همواره باید سعی کنیم هرچه زودتر از پژوهش به سمت صنعت حرکت کنیم.
دومین سمپوزیوم ژنتیک و سلول های بنیادی با محوریت ویرایش ژنومی با حضور امیر علی  حمیدیه 18 آذرماه در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha