کد خبر: خدمت‌رسانی،-اولویت-تیم‌های-درمانی-ا
۳ خرداد ۱۳۹۵، ۱۲:۰۳

با توجه به حضور زائرین از کشورهای مختلف در مناسبت‌هایی نظیر تاسوعا و عاشورا، اربعین و نیمه شعبان ، ابتلا به بیماری‌های عفونی شیوع می‌یابد و بر این اساس لازم است کارگروهی برای شناسایی بیماری‌های شایع در عراق تشکیل شود.

 

خبرگزاری سلامت- گروه اجتماعی: اینجا کربلا است؛ به فاصله یک روز از ایران اسلامی، زائرین نیمه شعبان را در بین‌الحرمین جشن گرفته‌اند. حضور میلیونی لبیک گویان به ندای «هل ناصر من ینصرنی» حسین (ع) در کربلا، این بار بویی از شادی و دعا برای تعجیل در فرج دارد و این اتحاد برای هر فردی به گونه‌ای متفاوت معنا دارد. عده‌ای در هر خط زیارت قدسی عاشورا، دیدار صاحب عصر (عج) را حاجت دارند و دیگری پیروزی غیورمردان مدافع حرم در خارطومان. دقیق‌تر که می‌نگرم، نفس تمام حاجات همان ظهور منجی بشریت است؛ با هر ملیت و زبان که آمده‌اند، همه برای تولد او و تبریک به سالار شهیدان به کربلا اینجا هستند.

در میان خیل عظیم زائران، سمبل خدمت‌رسانی باز هم چشم‌نواز است؛ پزشکان و پیراپزشکان ایرانی باز هم لباس خدمت به زائر حسین (ع) بر تن کرده و دل از تعلقات مادی شغل و جایگاه بریده‌اند. همه برای خدمت آمده‌اند؛ چه پزشکی که برای سی و سومین بار عازم این سفر شده و چه آن خانم دکتری که مردم چهره‌اش در گزارش‌های پزشکی خبر 21 به یاد دارند.

آری؛ اینجا کربلا است، سرزمین عشق و ارادت به خاندان اهل بیت (ع) که بعد از گذشت قرن‌ها، هنوز این محبت خوف بر تن یزیدیان می‌اندازد. خواندن صحبت‌های تیم درمانی ویژه نیمه شعبان خالی از لطف نیست.

 

کارگروهی برای شناسایی بیماری‌های شایع در عراق تشکیل شود

دکتر وحید حمیدی جراح عمومی بیمارستان میلاد تهران می‌گوید: این سی و سومین مرتبه است که برای خدمت‌رسانی به زائرین عازم کربلا می‌شوم. و چه شوق وصف ناشدنی از این حضور دارد.

حمیدی با اشاره به گرمای هوا در کشور عراق اذعان داشت: توصیه اکید و دائم ما به زائرین این است که داروهای مصرفی خود را همراه داشته باشند، اما باز هم مراجعاتی به دلیل عدم توجه به این مهم داریم. متاسفانه مردم تاثیر و تفاوت دعا و روند درمان را به درستی برای خود توجیه نمی‌کنند و همین مساله می‌تواند بهبودی فرد را به تاخیر انداخته یا با مشکل مواجه کند.

وی تصریح کرد: در گردهمایی میلیونی نیمه شعبان بیماری عفونی شایع می‌شود که وبا در صدر است. لازم است کارگروهی برای بررسی بیماری‌های شایع و ارائه آموزش‌های لازم به زائرین برای پیشگیری از ابتلا تشکیل شود.

 

از کوچک ترین فرصت برای خدمت به زائر استفاده می‌کنم

عاطفه میرسیدی، پزشک گزارشگر خبر 21؛ اما این سفر را نه برای گزارش که برای خدمت به زائرین حسین (ع) انتخاب کرده و با خنده می‌گوید: این سفر تجربه ارزنده‌ای است تا به مردم خدمت کنم و از هر فرصتی استفاده می‌کنم.

میرسیدی از سفر به سوریه و سرزمین وحی یاد می‌کند که البته در قالب ماموریت کاری و تهیه گزارش از خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر انجام شد. «تاریخ گویای همه چیز است»؛ وقتی از او می‌پرسم جنس این سفر متفاوت از قبلی‌ها است، این جمله را می‌گوید و تاکید دارد که از همراهی پزشکانی که سابقه سفر به کربلا را دارند، نکات ارزنده‌ای آموخته است.

 

خدمت‌رسانی، اولویت تیم‌های درمانی است

دکتر رضا افشار متخصص داخلی، از حدود 5 سال قبل با تیم‌های درمانی مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر به مناسبت ‌ای مذهبی عازم این کشور شده است.

«با توجه به حضور قابل توجه زوار در کربلا، بار درمانی با در نظر گرفتن شرایط زندگی مردم و محدودیت‌های اجتماعی افزایش می‌یابد.» اینگونه آغاز سخن می کند و ادامه می دهد: «شاید تیم‌های درمانی در این کشور علیرغم سختی‌هایی که متحمل می‌شوند، نتوانند حضور مداوم داشته باشند و حضور همکاران ما در چنین گردهمایی‌های میلیونی یک ضرورت است.»

دانشیار دانشگاه شاهد چنین بیان داشت: تبحر نیروهای امدادی اعزامی از ایران در بسیاری از موارد جان مجروحین را در بسیاری از موارد نجات داده است.

دکتر علیرضا رحیمی نیا متخصص ارتوپدی هم بیان شیرینی از سفر به کربلا دارد: «چند مرتبه از طریق کاروان برای سفر اقدام کردیم که بنا به دلایلی لغو شد. سال 90 از سازمان حج و زیارت با من تماس گرفتند و چنین عنوان شد که امام حسین (ع) برای نیمه شعبان این حقیر را طلبیده است. سفرهایی که همراه هیات پزشکی انجام می‌شود از چند جنبه دارای اهمیت است که اولویت آن، خدمت‌رسانی است که حلاوت زیارت را صدچندان می‌کند.

در سفر اول جزء تیم عتبه امام حسین (ع) بودیم. به طور تقریبی از سال 90 همواره به عنوان نیروی انسانی در قالب تیم‌های درمانی اعزامی به کربلای معلی برای مناسبت‌های مذهبی حضور دارم.»

رحیمی نیا خاطرنشان کرد که با توجه به این‌که زائرین از کشورهای مختلف در کربلا حضور دارند، ابتلا به بیماری‌های عفونی در مناسبت‌هایی نظیر تاسوعا و عاشورا، اربعین و نیمه شعبان بسیار است.

این متخصص ارتوپدی با بیان این‌که عملکرد تیم‌های درمانی جمهوری اسلامی ایران در اربعین حسینی بسیار رضایت‌بخش بود و مقام معظم رهبری نیز از خدمت‌رسانی به زائرین حسینی در این ایام ابراز رضایت داشتند، زیرساخت‌های درمانی کشور عراق را فقیر دانست. هزینه‌های بسیاری در طول هشت سال جنگ تحمیلی از سوی رژیم بعث به ایران و مردم عراق تحمیل شد، تبعات سوء فراوانی را هنوز در این کشور برجای گذاشته است.

وی گفت: تعداد مراجعین بسیار بالا است، اما یک خدمت اندک حرکت بزرگی برای این مردم حساب می‌شود.

دکتر جواد مراثی‌زاده متخصص داخلی تاکید دارد که در همایش‌های میلیونی اقدامات پشتیبانی از جمله درمان یک ضرورت است. اما باید توجه داشت که درمان بیماری‌های طولانی مدت با توجه به شرایط در چنین مناسبت‌هایی میسر نیست.

وی حضور پزشکانی که تجربه حضور در چنین سفرهایی را مهم برشمرد و بیماری‌های شایع را با توجه به فصل متفاوت عنوان و تصریح کرد: روش‌های درمانی در اینجا آکادمیک نیست و به همین دلیل نمی‌توان ارزیابی دقیقی داشت؛ اما از نگاه مراجعین موفق عمل کرده‌ایم.

دکتر منوچهر بابایی متخصص مغز و اعصاب، حدود 5 سال است که دعوت مولایش برای خدمت به زائرین در بین‌الحرمین را لبیک می‌گوید و این توفیق را افتخاری بزرگ می‌داند. «اولین بار که عازم شدم، برای دوره یک ماهه بود و از همان زمان مشتاق‌تر شدم. حدود 5 ماه در عراق بودم و به دلیل ادامه تحصیل باید به ایران برمی‌گشتم، اما از هر فرصتی برای حضور در تیم‌های درمانی استفاده می‌کنم.»

 

کد خبرنگار: 41010

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha