کد خبر: بیمارستان-های-آموزشی-نقش-مهمی-در-پاسخگ
۱۱ بهمن ۱۳۹۵، ۱۸:۵۸

معاون آموزشی وزارت بهداشت پاسخگویی به نیازهای نظام سلامت را ماموریت اصلی حوزه آموزش علوم پزشکی بیان کرد و گفت: حوزه آموزش باید در هر برهه زمانی نیازهای نظام سلامت را رصد و برنامه ریزی تربیت نیروی انسانی را متناسب با این نیازها انجام دهد.


به گزارش خبرگزاری سلامت دکتر باقر لاریجانی در همایش معاونین آموزشی دانشگاههای علوم پزشکی و روسای بیمارستان های آموزشی سراسر کشور به اهمیت تربیت نیروی انسانی نظام سلامت اشاره کرد و گفت: در این امر باید به نیازهای جامعه توجه ویژه شود و حوزه آموزش طی دهه های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و در حال حاضر نهادهای مختلفی در حوزه دولتی و خصوصی به امر آموزش علوم پزشکی می پردازند.


معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: ارتقای آموزش پاسخگو و عدالت محور را یکی از بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی ذکر کرد و گفت:‌ شرایط نظام سلامت کشور تغییر کرده و همین امر نگاه ویژه به نیازهای ایجاد شده را ضروری می سازد.


دکتر لاریجانی گفت: حوزه آموزش باید در هر برهه زمانی نیازهای نظام سلامت را رصد و برنامه ریزی تربیت نیروی انسانی را متناسب با این نیازها انجام دهد.
وی بیان کرد: شرایط ویژه نظام سلامت ضرورت تحول در آموزش را چندین برابر می کند چرا که بیماری های غیرواگیر یکی از دغدغه های اصلی نظام سلامت است و سندی هم در این زمینه تدوین شده و کشور ما جزو 5 کشوری است که تا سال 2018 باید گزارش اقدامات انجام شده در این زمینه را به سازمان جهانی بهداشت ارائه نماید.


معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: برنامه های متعددی برای ارتقای پاسخگویی آموزش طراحی شده و در حال اجرا است. همچنین نیاز مناطق آمایشی به نیروی انسانی در 10 سال آینده در حال تدوین است و به زودی سندی برای هر منطقه آمایشی ارائه می شود.
دکتر لاریجانی با بیان اینکه یکی از مصداق های پاسخگویی ارتقای آموزش بالینی است گفت: بیمارستان های آموزشی نقش مهمی در ارتقای پاسخگویی حوزه آموزش علوم پزشکی دارند و می توانند با تعریف برنامه های مناسب این امر را پیگیری کنند.


وی توانمندسازی و بازآموزی دانش آموختگان حوزه های بالینی را از برنامه هایی ذکر کرد که بیمارستان های آموزشی در این حوزه می توانند پیگیری کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: 200 راهنما و سیاست بالینی به دانشگاهها ابلاغ شده و بیمارستان های آموزشی به عنوان اصلی ترین بستر اجرای این راهنماها باید با تشکیل کمیته های مربوطه این امر را به صورت جدی دنبال کنند.


دکتر لاریجانی با بیان اینکه بیمارستان های آموزشی می توانند با ارتقای فرآیندهای مدیریتی شرایط ارتقای دسترسی مخاطبان به خدمات آموزشی بیمارستانها را فراهم کنند، ابراز امیدواری کرد تا از این پس بیمارستان های آموزشی با همکاری دانشگاهها و مناطق آمایشی در زمینه اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی مشارکت کنند.

بیمارستان های آموزشی یکی از بسترهای تحول در آموزش/ رسالت محور شدن بیمارستان های آموزشی
معاون آموزشی وزارت بهداشت در ادامه به نقش مهم بیمارستان های آموزشی در اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: بیمارستان های آموزشی باید رسالت های مشخصی را برای خود تعریف کنند و در راستای مرجعیت در این حوزه ها گام بردارند.
دکتر باقر لاریحانی معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن گرامیداشت یاد شهدای آتش نشان و تبریک دهه مبارک فجر گفت: بیمارستان های آموزشی نقش مهمی در آموزش های بالینی دارند و لازم است برنامه های تحول آموزش در بیمارستان ها نهادینه شود.
دکتر لاریجانی هدف اصلی حوزه آموزش را تربیت نیروی انسانی نظام سلامت به منظور پاسخگویی به نیازهای جامعه ذکر کرد و اظهار داشت: این حوزه طی دهه های گذشته پیشرفت چشمگیری داشته و در حال حاضر نهادهای مختلفی در حوزه دولتی و خصوصی به امر آموزش علوم پزشکی می پردازند.
وی خاطرنشان کرد: در حوزه های مختلف از جمله آموزش های تخصصی و فوق تخصصی پیشرفت چشمگیری داشته ایم به طوری که طی 10 سال گذشته تحصیلات تکمیلی 3 برابر رشد داشته است.
دکتر لاریجانی گفت: مصوبه آمایش آموزش عالی سلامت اولین مصوبه آمایش در کشور بود و با برنامه های تحول و نوآوری در آموزش و در بستر سند آمایش به سمت ماموریت گرایی دانشگاههای علوم پزشکی پیش رفتیم. در واقع هدف این است که تمام دانشگاهها به فراخور ظرفیت های خود ماموریت و استراتژی ویژه ای در حیطه هایی خاص برای خود تعریف کنند و امکانات خود را در این راستا بسیج نمایند.
وی تاکید کرد: دبیرخانه های مناطق آمایشی تشکیل شده و لازم است بیمارستان ها از طریق همکاری با دبیرخانه و دانشگاههای منطقه استراتژی روشنی را برای خود تعریف کنند و نقش خود را در منطقه و در سطح کشور تعریف نموده و به صورت ویژه این استراتژی ها را پیگیری کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: یکی از بسته های تحول و نوآوری که به آن توجه شده بسته مرجعیت علمی و آینده نگاری در آموزش علوم پزشکی است و بیمارستان های آموزشی برای اجرای این برنامه و دستیابی به مرجعیت علمی ضمن تعریف استراژی روشن باید زمینه های لازم برای پژوهش های بالینی و کاربست آن در کشور را فراهم کنند و همکاری های خود با مراکز علمی ملی و بین المللی را گسترش دهند.
دکتر لاریجانی به ضرورت حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل سوم اشاره کرد و اظهار داشت: بیمارستان ها بسترهای خوبی برای نوآوری در حوزه بالینی و خلق ثروت و کارآفرینی در نظام سلامت هستند که با طراحی نظام های نوین مدیریتی می توانند به این سمت حرکت کنند.
دکتر لاریجانی با تاکید بر اینکه دست اندرکاران بیمارستانهای آموزشی از مهمترین ذینفعان برنامه تحولی آموزش هستند، اظهار داشت: روسا و معاونان آموزشی بیمارستانها، وظیفه مهمی در انتقال مفاهیم برنامه تحول آموزش به بدنه بیمارستانها دارند و امیدواریم با همکاری موثر بین مراکز آموزشی درمانی و سایر نهادهای آموزشی، شاهد اعتلای پاسخگویی آموزش علوم پزشکی در کشور باشیم.
انجام اعتباربخشی درونی و منطقه ای در بیمارستان های آموزشی تا پایان سال جاری در کشور
معاون آموزشی وزارت بهداشت همچنین به نقش مهم بیمارستان های آموزشی در اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: مناطق آمایشی در اعتباربخشی بیمارستان های آموزشی همکاری می کنند.
دکتر باقر لاریحانی به روند تدوین بسته های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: بیمارستان های آموزشی بستر مهمی برای اجرای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی هستند و در دنیا هم برخی بیمارستان ها نقش مهمی در آموزش و پژوهش ایفا می کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت از ضرورت های تحول در آموزش علوم پزشکی سخن گفت و بیان کرد: شرایط ویژه نظام سلامت ضرورت تحول در آموزش را چندین برابر می کند چرا که بیماری های غیرواگیر یکی از دغدغه های اصلی نظام سلامت است و سندی هم در این زمینه تدوین شده و کشور ما جزو 5 کشوری است که تا سال 2018 باید گزارش اقدامات انجام شده در این زمینه را به سازمان جهانی بهداشت ارائه نماید.
دکتر لاریجانی گفت: مصوبه آمایش آموزش عالی سلامت اولین مصوبه آمایش در کشور بود و با برنامه های تحول و نوآوری در آموزش و در بستر سند آمایش به سمت ماموریت گرایی دانشگاههای علوم پزشکی پیش رفتیم. در واقع هدف این است که تمام دانشگاهها به فراخور ظرفیت های خود ماموریت و استراتژی ویژه ای در حیطه هایی خاص برای خود تعریف کنند و امکانات خود را در این راستا بسیج نمایند.
وی تاکید کرد: دبیرخانه های مناطق آمایشی تشکیل شده و لازم است بیمارستان ها از طریق همکاری با دبیرخانه و دانشگاههای منطقه استراتژی روشنی را برای خود تعریف کنند و نقش خود را در منطقه و در سطح کشور تعریف نموده و به صورت ویژه این استراتژی ها را پیگیری کنند.
دکتر لاریجانی به ضرورت حرکت دانشگاهها به سمت دانشگاههای نسل سوم اشاره کرد و اظهار داشت: بیمارستان ها بسترهای خوبی برای نوآوری در حوزه بالینی و خلق ثروت و کارآفرینی در نظام سلامت هستند که با طراحی نظام های نوین مدیریتی می توانند به این سمت حرکت کنند.
دکتر لاریجانی ایجاد رشته مقاطع جدید را یکی از ماموریت های حوزه آموزش ذکر کرد و گفت: بیمارستان های آموزشی باید بسترها و زیرساخت های ایجاد این رشته ها در عرصه بالینی را فراهم کنند و با همکاری بوردهای تخصصی و فوق تخصصی در طراحی و بازبینی کوریکولوم های آموزشی مشارکت نمایند.
وی اعتلای اخلاق حرفه ای را ضرورت ارتقای نظام سلامت ذکر کرد و گفت: استقرار کمیته های اخلاق حرفه ای، توانمندسازی اساتید و دانشجویان در حوزه اخلاق و ساز و کارهای تشویقی و بازدارند از مواردی است که باید در بیمارستان ها به منظور نهادینه سازی اخلاق حرفه ای انجام شود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت بین المللی سازی آموزش علوم پزشکی را لازمه دستیابی به مرجعیت علمی برشمرد و خاطرنشان کرد: باید تلاش شود تا شرایط تحصیل دانشجویان خارجی در کشور را تسهیل نماییم. بیمارستان های آموزشی به این منظور باید سعی کنند وارد نظام های رتبه بندی بین المللی شوند، دوره های فلوشیپی کوتاه مدت برای داوطلبان خارجی برگزار کنند و گردشگری سلامت را توسعه دهند.
وی با بیان اینکه با تاسیس دانشگاه علوم پزشکی مجازی زیرساخت های خوبی برای آموزش مجازی علوم پزشکی ایجاد شده و بیمارستان های آموزشی باید در آموزش های بالینی از این زیرساخت ها استفاده نمایند.
دکتر لاریجانی گفت: طی یکسال گذشته اقدامات زیادی برای اعتباربخشی موسسات و بیمارستان های آموزشی انجام شده و سنجه های اعتباربخشی بیمارستانی به دانشگاههای علوم پزشکی ابلاغ شده است. خودارزیابی بیمارستان ها باتوجه به این سنجه ها بازبینی می شود، ارزیابی خارجی با کمک منطقه آمایشی مربوطه تا پایان امسال انجام می شود و در ابتدای سال آینده نیز اعتباربخشی خارجی بیمارستان های آموزشی کشور انجام می شود.
وی افزود: بیمارستان های آموزشی باید به عرصه های بین المللی وارد شوند و امیدواریم این بیمارستان ها به زودی با بهره گیری از نظام های اعتباربخشی بین المللی در این راستا اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha