کد خبر: برونشیت-مزمن-انسدادی،-شایع-ترین-مشکل-ت
۲ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۲۵

متخصص بیماری های ریه و مجاری تنفسی گفت: یکی از بیماری های شایع تنفسی در کشور بیماری برونشیت مزمن انسدادی است و زمینه اصلی ایجاد آن استعمال دخانیات به شمار می رود.

دکتر منوچهر مشتاقی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت علل ایجاد برونشیت مزمن را گوناگون دانست و افزود: آلودگی هوا ازعوامل ایجاد بیماری برونشیت مزمن می باشد این در حالیست که شهرهای بزرگ آلودگی بیشتری دارند.

وی ادامه داد: از طرفی دیگر مشکل برونشیت مزمن در اثر مسائل شغلی ایجاد می شود، متأسفانه در برخی از کارگاه ها به اندازه کافی تهویه وجود ندارد و یا این که کارفرمایان برای کارگران به اندازه کافی وسایل ایمنی و حفاظتی را تهیه نمی کنند و این امر به معضل بزرگی تبدیل شده است.

عضو هیأت علمی بازنشسته دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان این که جوانان کشور به مصرف قلیان علاقمند شده اند، خاطرنشان کرد: مصرف قلیان در ایران تبدیل به یک معضل جدی شده و متأسفانه حتی با وجود این که بر اساس قانون مجلس شورای اسلامی استفاده از دخانیات در اماکن سرپوشیده و مراکز عمومی ممنوع شده اما در بسیاری از مراکز سرپوشیده مانند قهوه خانه ها و کافه و رستوران های سنتی در حال توزیع است.

وی با بیان این که با تغییر سبک زندگی به طور قطع برونشیت مزمن انسدادی قابل پیشگیری است نیز سرفه، خلط و تنگی نفس را از علائم این بیماری برشمرد و بیان داشت: سرفه به گونه ایست که به درمان پاسخ نمی دهد و اکثریت بر این باروند که یک عفونت در مجاری تنفسی ایجاد شده در حالی که چنین نیست.

مشتاقی با اشاره به این که برونشیت مزمن انسدادی در مردان بیشتر از خانم ها دیده می شود، افزود: در افراد سیگاری قهارروزانه 40 سالگی به بعد بیماری برونشیت مزمن بروز می یابد و تا آن زمان بیشتر دچار سرفه می شوند اما از تنگی نفس رنج نمی برند و بعدها دچار خلط و تنگی نفس خواهند شد.

به گفته متخصص بیماری ریه و مجاری تنفسی برونشیت مزمن انسدادی درمان قطعی ندارد اما درمان کنترل کننده تنگی نفس وجود دارد که خوشبختانه در این رابطه داروهای بسیار مطلوب و مناسبی وجود دارد.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha