کد خبر: این-مواد-غذایی-را-خام-نخورید
۳ بهمن ۱۳۹۷، ۱۳:۳۰

به گزارش طبنا (خبرگزاری سلامت)، برخی مواد غذایی وجود دارند که به دلیل داشتن مواد سمی و آلودگی‌هایی باید از خوردن آنها به صورت خام اجتناب کنید.

براساس گزارش «مدیکال دیلی»، در اینجا با چند مورد از این مواد غذایی آشنا خواهید شد:

سیب‌زمینی سیب‌زمینی خام به‌ویژه آنهایی که سبز و جوانه زده‌اند به دلیل تولید «سولانین» سمی هستند. سم «آلکالوئید» می‌تواند منجر به اسهال، تهوع، گرفتگی، سردرد و در موارد نادر منجر به مرگ شود. در حقیقت باید مصرف سیب‌زمینی‌های سبز را حتی به صورت پخته نیز از قلم بیندازید. بادمجان بادمجان خام حاوی سولانین است و همان گونه که اشاره شد در سیب زمینی سبز شده نیز وجود دارد. بادمجان‌های جوان یا آنهایی که زود برداشت می‌شوند حاوی بیشترین میزان از این سم هستند و خوردن آنها تاثیرات ناخوشایندی بر معده و روده می‌گذارد.

جوانه‌ها

جوانه‌ها از جمله مواد غذایی سالم در نظر گرفته می‌شوند. با این وجود، جوانه‌های یونجه و تربچه می‌توانند حاوی باکتری‌های مضر «ئی.کولای، سالمونلا، و لیستریا» باشند. جوانه‌ها در شرایط گرم و مرطوب پرورش داده می‌شوند، که محیطی مناسب برای تکثیر این باکتری‌ها نیز محسوب می‌شود. بر همین اساس، اگر قصد خرید جوانه‌ها را دارید آنها را به صورت تازه خریداری کرده و پیش از مصرف شستشو و پختن را فراموش نکنید. بادام تلخ بادامی که می‌شناسیم و از مصرف آن لذت می‌بریم به نام بادام شیرین شناخته می‌شود و فواید سلامت مختلفی را نیز ارائه می‌کند. اما گونه‌ای دیگر به نام بادام تلخ نیز وجود دارد که حاوی اسید هیدروسیانیک، ترکیبی خطرناک از سیانید هیدروژن و آب، است. تنها 70 گرم بادام تلخ برای مرگ یک فرد بالغ کافی است. اما اگر بادام تلخ را بپزید می‌توانید آن را مصرف کنید. آرد مصرف آرد خام می‌تواند به اندازه مصرف تخم‌مرغ خام مشکل‌آفرین باشد. طی سال‌های اخیر، سازمان غذا و داروی آمریکا و مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا آرد خام را به عنوان یک خطر بالقوه برای سلامت انسان معرفی کرده‌اند. طی سفر خود از ساقه گندم تا قفسه سوپرمارکت، آرد ممکن است با عوامل بیماری‌زا مانند باکتری ئی.کولای در تماس باشد، که تنها در صورت پختن از بین می‌روند. (فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha