کد خبر: اما-و-اگرهای-بارداری-در-دیابتی‌ها
۲۲ خرداد ۱۳۹۵، ۱۷:۰۱

یک فوق تخصص متابولیسم گفت: حاملگی در مبتلایان به دیابت می‌تواند باعث تشدید رتینوپاتی شود.

کتر حسن گنجی‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - منطقه لرستان، درباره غربالگری عوارض چشمی دیابت اظهار کرد: رتینوپاتی از عوارض چشمی دیابت است که پنج سال بعد از شروع روند افزایش قند خون ایجاد می‌شود.

وی در مورد زمان غربالگری این عارضه، افزود: در مورد زمان غربالگری، بیماران به چهار دسته دیابت نوع ۱، نوع ۲، خانم‌های مبتلا به دیابت نوع ۱ و نوع ۲ و خانم‌های مبتلا به دیابت بارداری تقسیم می‌شوند.

گنجی‌زاده ادامه داد: در دیابت نوع ۱، بیماران پنج سال پس از تشخیص بیماری باید تحت غربالگری رتینوپاتی قرار گیرند.

این فوق تخصص متابولیسم یادآور شد: در دیابت نوع ۲ بیماران مبتلا به دلیل وجود دوره طولانی از بی‌علامتی، در خطر بالایی برای ابتلا به رتینوپاتی دیابتی هستند و به همین دلیل در زمان تشخیص دیابت باید تحت غربالگری این عارضه قرار گیرند.

وی اظهار کرد: زنان مبتلا به دیابت نوع ۱ و ۲ که قصد بارداری دارند یا به تازگی بار شده‌اند باید از نظر خطر پیشرفت رتینوپاتی تحت بررسی قرار گیرند، زیرا وقوع حاملگی در مبتلایان به دیابت می‌تواند باعث تسریع و تشدید رتینوپاتی شود.

گنجی‌زاده تصریح کرد: در زنان مبتلا به دیابت بارداری، در طول بارداری در خطر ایجاد رتینوپاتی نبوده و نیازی به غربالگری ندارند چون دیابت بارداری نوعی از دیابت است که برای اولین بار و در طول بارداری ایجاد می‌شود و فرد سابقه‌ای از ابتلا به نوع ۱ و ۲ را نداشته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha