کد خبر: اعتیاد-تزریقی-راهي-براي-انتقال-هپاتیت-c
۳ آبان ۱۳۹۵، ۹:۱۴

رییس شبکه ملی هپاتیت ایران با اشاره به میزان شیوع هپاتیت A در کشور خاطرنشان کرد: شیوع هپاتیت A در کشور متوسط رو به پایین است و افرادی که به کشورهای همسایه به‌خصوص عراق سفر می‌کنند، توصیه می‌کنیم حتما نکات بهداشتی و آشامیدنی را رعایت کنند. چون این بیماری از طریق آب آشامیدنی و غذا  منتقل می شود

 

 

رییس شبکه ملی هپاتیت ایران گفت: با کمک وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشكي كشور در صدد تهیه واکسن هپاتیت A هستیم که انشاالله طی 2 الی 3 سال آینده این واکسن در اختیار نوزادان قرار خواهد رفت.

به گزارش خبرگزاری سلامت، سید موید علویان رییس شبکه ملی هپاتیت ایران در گفتگو با برنامه «فراسو» شبكه راديويي سلامت با اشاره به اهمیت بیماری هپاتیت  BوC  گفت : این بیماری‌ها احتمال مزمن شدن دارند و ممکن است به کبد آسیب برسانند؛ اما خوشبختانه برای هپاتیت B واکسن و برای هپاتیت C درمان موثر وجود دارد. بدين معنا كه یک بیماری را می‌توانیم 100 درصد با واکسن و دیگری را با 100 درصد با دارو درمان کنیم.

وی با بیان این‌که در جامعه ما خوشبختانه آگاهی مردم افزایش یافته و بروز بیماری هپاتیت کاهش پیدا کرده است، ادامه داد: گرچه ما مبتلایان به بیماری هپاتیت را داریم، قریب به یک میلیون و چهارصد هزار نفر قبلا به بیماری هپاتیت B و حدود 5 درصد جامعه هپاتیت C داریم؛كه اگر بخواهیم با کشورهای همسایه مقایسه کنیم، شیوع بیماری در کشور ما نسبت به سایر کشورهای همسایه کمتر است.

وی دلیل این امر را کنترل بیماری و رعایت بهداشت عنوان و تصریح کرد: اما این کافی نیست و با کمک حوزه‌های مرتبط در حوزه بهداشت و درمان، سازمان‌های بیمه‌ای، رسانه، و خود مردم برای کاهش شیوع بیماری تلاش خواهیم کرد.

علویان با اشاره به فعالیت شبکه هپاتیت ایران در هفته هپاتیت ادامه داد: راهکار كاهش ميزان شيوع هپاتيت آشنایی افراد جامعه با راه‌های پیشگیری از اين بيماري است. شبکه هپاتیت ایران در این راستا فعالیت می‌کند. هفته اطلاع رسانی هپاتیت (1 الي 7 آبان)  بیش از 10سال است که در کشور وجود دارد و در حال حاضر حدود 400دانشجو از شنبه گذشته در اماکن عمومی، بیمارستان‌ها و دانشگاه‌ها اقدام به آموزش افراد جامعه کرده است.

رییس شبکه ملی هپاتیت ایران ادامه داد: شیوع هپاتیت A در کشور متوسط رو به پایین است و افرادی که به کشورهای همسایه به‌خصوص عراق سفر می‌کنند، توصیه می‌کنیم حتما نکات بهداشتی و آشامیدنی را رعایت کنند. چون این بیماری از طریق آب آشامیدنی و غذا  منتقل می شود و حتما دست‌های خودشان را با آب و صابون شسته و از هر مکانی غذایی تهیه نکنند.

 

توجه به سابقه بيماري هپاتیت D در خانواده

وی در خصوص بيماري هپاتیت D بيان كرد: اگر در خانواده سابقه هپاتیت D وجود داشته باشد، انجام آزمایش خون لازم است و اگر به بییماری مبتلا نیست حتما واکسن را بزند. مهمترین راه انتقال این بیماری در قبل از سال 1373، انتقال از مادر به کودک یا 5 سال اول زندگی بوده است به همین دلیل اکثر افرادی که در ایران مبتلا هستند سابقه ابتلا ندارند و این ها با آزمایش بدهند تا متوجه بیماری شان شود ؛اما بعد از سال 1373شیوع بیماری  زیر22سال بسیار نادر داریم آن هم به دلیل تزریق واکسن در دوره نوزادی است، اما راه‌های انتقال این بیماری از طریق خون نیز می‌باشد مانند مراجعه به دندانپزشک تجربی که رعایت بهداشت نمی‌کنند یا مراجعه به آزمایشگاه های زنانه یا بروز رفتارهای جنسی پرخطر.

 

اعتیاد تزریقی راهي براي انتقال هپاتیت C

رییس شبکه ملی هپاتیت ایران با بيان اين‌كه هپاتیت C یکی از مواردي است که در چند سال اخیر یک انقلابی در آن رخ داده است، گفت: افرادی که تا قبل از سال 1375 خون گرفتند يا عمل شده اند باید آزمایش هپاتیت C را انجام دهند. اما راه دیگر انتقال آن اعتیاد تزریقی است که حدود 40% معتادان تزریقی هپاتیت C دارند. لذا درمان معتادان خیلی مهم است.

 

یک مورد جدید هپاتیت  Bو C نه!

وی با اشاره به شعار هفته هپاتیت گفت: یک مورد جدید هپاتیت Bو C نه ! شعار هفته هپاتیت است و معتقدیم باید جلویی موراد جدید هپاتیت Bورا بگیریم. بنابرین باید با اطلاع رسانی و آگاهی دادن به مردم باید راه های پیشگیری از بیماری هپاتیت را آموزش دهیم و افرادی هم که مبتلا هستند مراجعه کنند تا درمان شوند که این درمان زیر نظر پوشش بیمه ای است که تا سه ماه این بیماری درمان شود.

رییس شبکه ملی هپاتیت ایران اظهار داشت: مشکل ما این است كه بیماران هپاتيت ناشناخته هستند و حدود 80 درصد از بیماران نمی دانند مبتلا هستند. از اين رو، آگاهی بخشی و تشویق به آزمایش در این امر ضروری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha