کد خبر: آخرین-دستاوردهای-درمان-بیماران-قلبیت
۲۲ دی ۱۳۹۵، ۱۰:۳۱

خبرگزاری سلامت: گسترش قابل توجه روش های تشخیصی در بیماری های قلب و عروق و افزایش نسبی طول عمر بشر و همچنین شرایط فعلی کشورمان، مواجه با بیماری های قلب و عروق و تظاهرات مزمن و حاد آن قابل توجه شده است. با توجه به این موضوع به نظر می رسد روش های تشخیصی مدرن همراه با افزایش امکانات تشخیصی و آگاهی های اجتماعی به منظور پیداکردن راه حل های درمانی در بیماران دارای مشکل قلب و عروق به مرحله و یا حد و مرزی رسیده که آگاهی از روش های درمانی به طور عمومی و استفاده صحیح و به موقع از آنها اهمیت ویژه ای دارد. در این مجموعه روش های درمانی به چند گروه تقسیم می شوند.

دکتر مسعود قاسمی، رییس انجمن آترواسکلروز ایران می گوید: گروه اول بیماران دارای تنگی عروق کرونر و نارسایی قلب هستند. در این بیماران تظاهرات و عوامل محیاساز تنگی عروق کرونر و نارسایی قلب می تواند ناشی از زمینه فشارخون، افزایش چربی خون و مصرف سیگار باشد که این عوامل در درجه اول باید مدنظر باشد. بنابراین روش اول استفاده از داروهای نسل جدید همراه با کاهش عوامل خطرساز یا رفع آنها است.در عوامل خطرساز موضوع دخانیات مطرح می باشد و تنها با تغییر الگوهای رفتاری مانند قطع مصرف آن بدن به استفاده از داروی خاصی نیاز ندارد.

وی در مورد چربی خون و فشارخون تأکید می کند: در این موارد علاوه بر احتیاط و روش های درمانی غیر دارویی نیاز به استفاده از دارو هم وجود دارد. یعنی اگر فرد دارای فشارخون یا چربی خون در حد نیاز به دارودرمانی است، به هیچ عنوان نباید داروهایش را توسط  توصیه های غیرعلمی افراد قطع و به جای آن به تنهایی از روش های غیردارویی استفاده کند. خوشبختانه در حال حاضر نسل جدید برخی داروها با عوارض بسیار قلیل می توانند چربی خون بیمار را کاهش دهند. حتی در گروه های مبتلا به چربی های ارثی بسیار بالا داروهای تزریقی کاهنده چربی خون هم وارد معرکه شده و در درمان بیماری های خاص چربی خون که به طور معمول ژنتیکی است نیز قابل استفاده می باشد و جزء دستاوردهای بسیار جدید و مدرن بشریت در حوزه دارو به شمار می رود.
متخصص بیماری های قلب وعروق و فوق تخصص آنژیوپلاستی و والولوپلاستی در ادامه توضیح می دهد: در کنار این موضوع نسل جدید داروهای ضد انعقاد یا ضد پلاکت هم وجود دارند. در مجموعه بزرگی از بیماران قلب و عروق دارای اختلالات همراه نظیر بهم خوردن ضربان قلب، ضربان های نا به‌جا، قابل توجه و یا بهم خوردن ریتم قلب، ایجاد ریتم های خطرناک که گاهی امکان دارد منجر به حوادث وخیم  قلبی شود را با داروهای نسل جدید می توان کنترل و پیشگیری کرد.
موضوع دیگر درمان در بیماران تشخیص داده شده استفاده از روش هایی است که کمترین ورود یا دستکاری به بدن را بدون جراحی باز اما با نتایج مشابه جراحی قلب باز دارد و در اصطلاح تحت عنوان آنژیوپلاستی یا موارد مشابه از آن در عروق دیگر به صورت درمان یا بازکردن رگ های قلبی عروق محیطی تعریف می شود. با این تکنولوژی که بیش از دو دهه است به بشر کمک های بسیاری کرده ما قادریم از ورودی های بدن، شریان های دست،پا و سایر نقاط مورد نظر وارد عروق بدن شویم و رگ هدف را به کمک اشعه ایکس یا تکنیک های مشابه و پیشرفته مشاهده کنیم و درمان از راه دور روی بدن بدون این که موضع مورد عمل جراحی و باز شدن قرار بگیرد صورت پذیرد و نمود بارز این موضوع استفاده از آنژیوپلاستی یا استنت گذاری یا فنرگذاری در رگ های قلب، مغز، عروق محیطی و گاهی هم کلیه است. این امر در عروق کرونر و قلب بسیار متداول می باشد و در حالی از روش های مدرن درمانی است که مانند گذشته مجبور به انتخاب 80 درصد بیماران برای جراحی قلب باز نیستیم بلکه آنها با روش آنژیوپلاستی یا استنت گذاری قابل درمان هستند.

قاسمی در ادامه سخنانش ذکر می کند: روش دیگر درمانی استفاده از جراحی قلب باز است که همچنان روش استاندارد برای بیماران خاص خودش است. نکته مهم آن که نوع درمان در بیماران قلبی وابسته به نوع بیماری و تشخیص پزشک است. بنابراین روش درمانی روشی است که ما را به هدف درمانی می رساند و هرگز بیماران نباید بر حسب سلیقه روش درمانی خاصی را بطلبند.

وی می گوید: از تازه ترین روش های بسیار مدرن درمان بیماران قلب و عروق تعویض یا تعبیه دریچه آئورت بدون جراحی باز است. تا قبل از 10 سال پیش به صورت یک رویای پزشکی بود که بدون باز کردن قفسه سینه شخصی بتوانیم دریچه آئورت را در قلب او کاربگذاریم و یا دریچه میترال را ترمیم کنیم. خوشبختانه تکنولوژی جدید این امکان را فراهم کرده که بتوانیم در بیماران خاص از روش غیر مستقیم یعنی از عروق پا یا گاهی اوقات از نوک قلب به صورت یک ورود سبک به داخل عضله قلب، دریچه قلب بیمار را با دریچه جدید تعویض کنیم.خوشبختانه این تکنیک به نسبت مدرن در مراکز خاص ما برای بیماران مناسب، نزدیک به  حدود 6 یا 7 سال است که فعال می باشد.

رئیس انجمن آترواسکلروز ایران خاطرنشان می کند: استفاده از سلول های بنیادی دارای محدودیت های خاص خودش است و پاسخ درمان به سلول های بنیادی نسبی و در بیماران متفاوت می باشد و لزومأ برای بیماران ایده آل نیست، اما در بعضی بیماران خاص قابل استفاده و کمک کننده به درمان خواهد بود .این روش به تعدادی از افراد دچار نارسایی عضله قلب نیز کمک می کند.این روش درمانی حدود یک دهه است که در کشورمان در حال انجام می باشد. سلول های بنیادی می توانند به عنوان یک روش درمانی در نارسایی قلب به کار بروند، اما محدودیت داشته و مربوط به بیماران خاصی است که پزشک یا پزشکان معالج آن موارد را تعیین می کنند.

 

کد خبرنگار: 410100

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha