دکتر محمد حسین انصاری مود در گفت‌وگو با طبنا(خبرگزاری سلامت )، درباره مصرف آب توسط روزه‌داران گفت: با توجه به طولانی بودن روز و تشنگی طولانی‌مدت روزه‌داران در این فصل باید به رژیم غذایی دقت کنیم و بهتر است افطار را با مواد قندی طبیعی که بهترین آن خرما است باز کنیم زیرا خرما دارای الیاف، فیبر و مواد قندی مناسب برای بدن است.

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم بدن را برای پذیرش شرایط ماه رمضان آماده کنیم بهتر است به پیشواز ماه رمضان برویم به‌ویژه افرادی که پرخور هستند به صلاح است چند روز پیش از ماه رمضان مصرف مواد غذایی را کاهش دهند.

رئیس شورای هماهنگی نظام پزشکی‌خراسان شمالی توصیه کرد: روزه‌داران افطار را با آب ولرم و مواد غذایی سبک مانند فرنی آغاز کنند و از مصرف مواد قندی مثل زولبیا و بامیه که باعث افزایش تشنگی می‌شوند، خودداری کنند.

وی با تاکید براینکه بهترین روش مبارزه با تشنگی در طول روزه‌داری این است که افراد فاصله افطار تا سحر به میزان کافی مایعات بنوشند، اظهار کرد: با توجه به فصلی که در آن هستیم می‌توانیم از میوه‌جاتی مثل  هلو، زردآلو، توت فرنگی و هندوانه استفاده کنیم و تا دو لیتر مایعات یعنی حدود ۸ لیوان آب بنوشیم، با این کار مسلما احساس نیاز به آب در طول روز بعد کاهش می‌یابد،‌ همچنین مصرف چای و مواد قندی در زمان سحر باعث تشنگی می‌شود لذا نباید در زمان سحری و بعد از صرف غذا مقادیر زیادی آب بنوشیم.

انصاری مود تاکید کرد: در زمان سحر نباید زیاد غذا مصرف کنیم و از مصرف غذهای پرچرب و سرخ کرده به ویژه ماهی پرهیز کنیم زیرا ماهی باعث تشنگی می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف آلو خیس کرده و خا‌کشیر در فاصله افطار تا سحر مفید است، افزود: روزه‌داران با توجه به طولانی بودن روز در مقابل آفتاب قرار نگیرند و حتما از کلاه استفاده کنند.

این پزشک عمومی با بیان اینکه فردی که فواصل مرتب دارویی دارد نمی‌تواند روزه بگیرد، خاطرنشان کرد: بیماران برای روزه گرفتن حتما باید با پزشک معالج خود مشورت کنند زیرا برخی بیماران با گرفتن روزه حالشان بهتر شده و برخی حالشان بدتر می‌شود.