کد خبر: دیابت-و-چاقی-مادر-باردار-از-عوامل-بروز-ن
۲۳ خرداد ۱۳۹۶، ۷:۵۲

یک جراح و متخصص زنان با اشاره به اینکه زنان باید روزانه حداقل ۴۰۰ میکروگرم فولات مصرف کنند گفت: دیابت و چاقی مادر باردار از عوامل بروز نقایص لوله عصبی نوزاد است.

دکتر الهام السادات هاشمیان نایینی در گفتگو با خبرنگار بهداشت ودرمان خبرگزاری سلامت با بیان اینکه نقایص لوله عصبی نوزاد، نوع شایعی از نقص هنگام تولد است که در طول بارداری رخ می دهد گفت: راهکارهای جدید توصیه می کند، زنانی که قصد بارداری دارند، در رژیم خود اسیدفولیک را بگنجانند تا از رشد چنین نقایصی در جنین جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: این نقایص اصلی ترین علل مرگ و میر نوزادان است نقایص لوله عصبی نوزاد، از نقایص اصلی هنگام تولد هستند که روی مغز و نخاع نوزاد تأثیر می گذارند و این اختلالات ممکن است در همان اوایل شکل گیری جنین رشد کند، درست همان زمانی که لوله عصبی در نوزاد شکل می گیرد. لوله عصبی به طور عادی درنهایت همان طناب نخاعی، ستون فقرات و مغز نوزاد را تشکیل می دهد.

این جراح و متخصص زنان گفت: درصورتی که اسیدفولیک، پیش از بارداری و در طول دوران اولیه بارداری مصرف شود، می تواند از این نوع نقایص جلوگیری کند.

هاشمیان نایینی خاطر نشان کرد: تمامی زنانی که توانایی بچه دارشدن دارند و یا قصد این را دارند که باردار شوند، باید به طور روزانه اسیدفولیک را به عنوان مکمل غذایی خود مصرف کنند تا از نقایص هنگام تولد نوزادان آنها جلوگیری شود.

وی یادآور شد: اسیدفولیک به طور طبیعی در غذاهای گیاهی وجود دارد و سبزیجاتی که برگ سبز تیره دارند، مانند اسفناج، کلم بروکلی، مارچوبه، لوبیا و دیگر حبوبات است همچنین میوه هایی که از خانواده مرکبات هستند، همگی سرشار از اسیدفولیک هستند.

هاشمیان نایینی افزود: تحقیقات نشان می دهد که بیشتر زنان، روزانه مقدار کافی و توصیه شده اسیدفولیک را در رژیم غذایی خود نمی گنجانند، بنابراین مصرف اسیدفولیک به عنوان مکمل غذایی الزامی است و در درجه اول اهمیت توصیه های غذایی زنان در سنین باروری است.

وی با تاکید بر اینکه زنان باید روزانه حداقل ۴۰۰میکروگرم فولات مصرف کنند گفت: اغلب نقایص هنگام تولد در ماه اول شکل گیری جنین بروز می کنند و پیش از اینکه مادر حتی بداند باردار است با توجه به اینکه دوره شروع نقایص هنگام تولد حداقل از یک ماه پیش از اینکه مادر بداند باردار بوده تا 2 تا 3 ماهگی جنین است، لذا مصرف اسیدفولیک به طور روزانه بسیار اهمیت دارد.

هاشمیان نایینی گفت: زنانی که قصد باردارشدن دارند، باید ۴۰۰ تا ۸۰۰ میکروگرم اسیدفولیک را به طور روزانه در مکمل غذایی خود بگنجانند ولی مصرف مقادیر بیشتر فولات در زنانی که به دلیل عوامل ارثی در معرض خطر بروز نقایص هنگام تولد قرار دارند، مدت ها قبل از داروهای ضدصرع استفاده می کنند و یا مادرانی که در بارداری قبلی نوزادی با چنین نقایصی داشته اند  ضروری است.

وی در پایان گفت: دیابت، چاقی مادر و یا جهش در آنزیم هایی که مسئول متابولیسم فولات هستند نیز از عوامل خطر رایج برای بروز نقایص لوله عصبی نوزاد است.

كدخبرنگار410800

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha