کد خبر: بیش-از-۲۲-هزار-معلول-تحت-پوشش-بهزیستی-زن
۱۰ آذر ۱۴۰۰، ۱۷:۲۲

به گزارش گروه استان های خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، محمد محمد قیداری به مناسبت هفته گرامیداشت معلولان در نشست با خبرنگاران، اصول کلی دفتر توانمندسازی معلولان را برخورداری از حقوق و فرصت های برابر برای افراد دارای معلولیت عنوان کرد و افزود: استفاده از ظرفیت جامعه، حق مالکیت و رهبری برنامه های مربوط به افراد دارای معلولیت توسط خود آنها از دیگر اصول این حوزه به شمار می رود.

وی اضافه کرد: توجه به فقر، پاسخگویی به نیازهای اساسی و ارتقای کیفیت زندگی افراد دارای معلولیت، دسترسی و کیفیت مناسب در مورد برخورداری از خدمات، یکپارچه سازی و الحاق موضوع معلولیت در برنامه های توسعه ای و فراگیرسازی و مشارکت مؤثر افراد دارای معلولیت در جامعه از دیگر اصول محسوب می شود.

وی همکاری و مشارکت چندبخشی، درگیر شدن افراد دارای معلولیت و تشکل های مربوط به آنان در برنامه های توانمندسازی، اقدامات مبتنی بر شواهد و پایداری و استمرار برنامه را از دیگر اصول دفتر توانمندسازی معلولان ذکر کرد.

محمدی با اشاره به کمیسیون پزشکی توانبخشی تعیین نوع و شدت معلولیت اظهار داشت: به استناد ماده یک قانون حمایت از حقوق معلولان، تعیین نوع و شدت معلولیت افراد بر عهده کمیسیون پزشکی و توانبخشی سازمان است.

مدیرکل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: این کمیسیون ترکیبی از متخصصان و کارشناسان گروه‌های توان‌بخشی مرتبط با سلامت و گروه‌های پزشکی است که تعیین نوع و شدت معلولیت را مطابق طبقه‌بندی بین‌المللی عملکرد، معلولیت (کم‌توانی) و سلامت برعهده ‌دارد.

به گفته وی، این کمیسیون در سه سطح شهرستان، استان و کشور تشکیل می‌شود و متناسب با نوع معلولیت (کم‌توانی)، تعداد و ترکیب اعضای آن تعیین می‌شود که در زمان حاضر از یکهزارو ۱۶۰ نفر از افراد دارای معلولیت پرونده کمیسیون پزشکی دارند.

محمدی قیداری با اشاره به تورم موجود و بالا بودن نسبی خط فقر اضافه کرد: هم اکنون خانواده یک نفره ۳۵۰ هزار تومان، خانواده ۲ نفره ۵۰۰ هزار تومان، خانواده سه نفره ۷۰۰ هزار تومان، خانواده چهار نفره ۹۰۰ هزار تومان و خانواده پنج نفره یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان دریافت می کنند که این گامی مهم در راستای کاهش مشکلات ناشی از فقر مطلق است.

وی با بیان این که برابری و عدم تبعیض از مهمترین شاخصه های مطالبه اجتماعی در راستای حقوق افراد دارای معلولیت است، گفت: توجه به موضوع معلولیت و شامل سازی افراد دارای معلولیت در کلیه برنامه های توسعه و کاهش فقر، مشارکت افراد دارای معلولیت در فعالیت های خانوادگی، اجتماعی، آموزشی، اوقات فراغت، کار و فرهنگی، قابل دسترس کردن محیط فیزیکی برای افراد دارای معلولیت، بالابردن میزان اثربخشی اقدامات درمانی و رضایتمندی افراد دارای معلولیت از پیامدهای توانمند سازی این افراد است.

وی با بیان اینکه طرح ارتقای توانمندی افراد دارای معلولیت بینایی، شنوایی، آسیب نخاعی و سالمندان از دیگر برنامه های بهزیستی است اظهار داشت: این فعالیت به منظور ارتقای دانش افراد در خصوص مهارت های زندگی و سبک زندگی سالم، آشنایی افراد تحت پوشش با مسائل روان شناختی مرتبط با نوع معلولیت و سالمندی، افزایش مشارکت افراد در فعالیت های اجتماعی و مطالبه گری، است.

محمدی خاطرنشان کرد: افزایش مسوولیت پذیری افراد نسبت به خود، خانواده و جامعه، افزایش تعاملات بین فردی و خانوادگی و جامعه با تغییر در نگرش نسبت به معلولیت و یا سالمندی اجرا می شود و در این راستا ۳۱۰ نفر از خدمات این طرح بهره مند هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha