کد خبر: hiv-و-hpv-شایع-ترین-بیمارهای-واگیردار-در-کشور
۱۱ فروردین ۱۴۰۰، ۱۸:۲۴
HIV و HPV شایع ترین بیمارهای واگیردار در کشور

دکتر سارا افضل‌زاده فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به انواع بیماری های عفونی واگیردار مقاربتی اظهار داشت: بیماری های عفونی مقاربتی بسیار زیاد هستند.

وی به بیماری مقاربتی شایع سیفلیس اشاره کرد و افزود: این بیماری هم اکنون شیوع کمتری دارد اما هرچقدر در یک جامعه ای بیماری مقاربتی بیشتر باشد بیماری سیفلیس می تواند هم شیوع پیدا کند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری بیان کرد: مهمترین بیماری که در جامعه ما در حال افزایش است، بیماری ایدز است که از طریق مقاربتی منتقل می شود. هپاتیت بی و سی جزو بیماری های واگیردار مقاربتی محسوب نمی شوند چراکه این بیماری ها از طریق خون منتقل می‌شوند. اما این بیماری ها هم می توانند در اثر تماس با مخاطهای خونی از فردی به فرد دیگر منتقل شوند.

دکتر افضل‌زاده با اشاره به دیگر بیماری های واگیردار عنوان کرد: بیماری زگیل(HPV) هم بسیار در جامعه شایع شده است؛ این بیماری هم از طریق مقاربتی منتقل می شود و بدترین بدشناسی در مورد این بیماری این است که شانس بروز سرطان را افزایش می دهد.

وی ادامه داد: البته بعضی از گونه های خاص این بیماری بدخیم هستند. متاسفانه بیماری HIV و HPV در جامعه به نسبت دیگر بیماری های مقاربتی شایع تر هستند.

فوق تخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری تصریح کرد: این بیماری ها می تواند خطر کنسر (سرطان)هم داشته باشد.

خبرنگار: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha