کد خبر: 50-درصد-از-مردم-توانایی-خرید-ماسک-را-ندار
۱۹ شهریور ۱۳۹۹، ۱۲:۵۷
اگر دانش‌آموزی کرونا گرفت از رئیس جمهوری شکایت کند/50 درصد از مردم توانایی خرید ماسک را ندارند!

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی به وقت ایران، برنامه «به وقت ایران» به کارگردانی و تهیه کنندگی علیرضا عاصم یوسفی و با اجرای شهرام شکیبا در حالی روی آنتن رفت که میزبان حسینعلی شهریاری؛ رئیس کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و محمد محسن‌بیگی؛ مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش بود.

در ابتدای برنامه، شهریاری درباره بازگشایی مدارس گفت: تصمیم‌گیری برای شروع سال تحصیلی دشوار بود زیرا نمی‌دانستیم که وضعیت شیوع ویروس کرونا به چه صورت خواهد بود. در هر حال می‌دانیم که این ویروس چند سالی همراه ماست در نتیجه باید همزیستی مسالمت‌آمیزی با آن داشته باشیم و این به بی معنی ساده گرفتن ویروس کرونا نیست.

وی اضافه کرد: به شخصه با بازگشایی مدارس موافق نیستم. ضمن آن که رئیس جمهوری در مدیریت بیماری کرونا تصمیم‌های اشتباهی گرفتند و باید بگویم که در چنین وضعیتی که آمار فوت بیماران مبتلا به کرونا سه رقمی است با بازگشایی مدارس افزایش خواهد یافت.

رئیس کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه خاطر نشان کرد: با تصمیم‌هایی که ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر بازگشایی مدارس گرفت قانع نشده‌ام. در اصل چرا مدارس از 15 شهریور ماه بازگشایی شدند؟ در ابتدا قرار بود اگر در تابستان فراگیری ویروس کاهش یافت، مدارس اواسط شهریور باز شوند که اگر در زمستان بیماری شدت گرفت؛ دانش‌آموزان از درس عقب نمانند. ما می‌گوییم ماسک بزنید و این در حالی است که 45 الی 50 درصد از مردم توانایی خرید ماسک را ندارند.

وی با اشاره به عملکرد رئیس جمهوری بیان کرد: اگر دانش‌آموزی کرونا گرفت باید از رئیس جمهوری شکایت کنند زیرا او فردی است که گاهی تصمیم‌های اشتباه می‌گیرد و می‌پندارد که عقل کلِ دنیاست. اگر آقای روحانی به نظرات ما توجه می‌کرد، وضع کشور خیلی بهتر بود کمااینکه اوایل شیوع ویروس کرونا، اوضاع کشور ما خوب بود اما شرایط کنونی ما خوب نیست! دولت اعلام کرد کلاس‌ها حضوری برگزار شود و پس از آن آقای رئیس جمهوری در اتاقی شیشه‌ای و آنلاین زنگ مدارس را به صدا درآورد.

محسن‌بیگی در ادامه تشریح کرد: ما تابع نظراتی هستیم که ستاد ملی مقابله با کرونا منصوب می‌کند و در برآورد تصمیم‌های این ستاد؛ بازگشایی مدارس مصوب شد. در حال حاضر هم آمادگی تغییرات داریم و درباره بازگشایی مدارس نکته‌ای نیست که بگوییم شرمنده هستیم.

مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش افزود: ما قضاوت واحدی درباره مدارس نمی‌کنیم و به همین منظور دستورالعملی صادر کردیم و به مدارس تفویض اختیار دادیم. ما باید با کرونا سازگاری پیدا کنیم و جزو دغدغه‌های وزارت آموزش و پرورش است که سلامت و آموزش در راستای هم باشند.

در ادامه‌ برنامه جابر رحمانی؛ معلم به صورت گفت‌وگوی تصویری روی آنتن برنامه آمد و گفت: من جزو افرادی بودم که خودم و خانواده‌ام مبتلا به ویروس کرونا شدیم‌. از زمان بازگشایی مدارس همه نگران دانش‌آموزان هستند اما دغدغه من اکنون دبیرانی هستند که اغلب سن بالایی هم دارند و به شدت در معرض ابتلا به بیماری هستند. دبیران نه تنها باید در کلاس حاضر باشند، بلکه تردد با وسیله حمل و نقل عمومی تهدیدی برای جان معلم‌هاست.

شهریاری در پاسخ به این پرسش که زیرساخت‌های لازم برای پیشرفت سطح اموزش آنلاین چگونه تامین می‌شود، عنوان کرد: بودجه به اندازه کافی وجود ندارد و در واقع آموزش و پرورش بودجه‌ای ندارد تا به مدارس برای تهیه مواد ضدعفونی کنند بدهد.

محسن‌بیگی در ادامه سخنان شهریاری تاکید کرد: با تمام هزینه‌های که صرف کرده‌ایم باز هم نیازمند کمک خیرین مدرسه‌ساز و مردم هستیم.

رئیس کمسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: برای مدارس مراقبان سلامت کم داریم و در حال پیگیری هستیم تا مربی‌های بهداشت و مراقبان سلامت را استخدام کنیم.

مدیر کل دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این پرسش که کشورهای دیگر برای بازگشایی مدارس چه تدابیری اتخاذ کرده‌اند، بیان کرد: مرکز امور بین‌الملل وزارت آموزش و پرورش به طور دائم در حال پیگیری عملکرد کشورهای دیگر است. اکثر کشورها به این نتیجه رسیده‌اند که مدارس باید باز شوند و آموزش را نباید تعطیل کرد. به همین منظور حجم مطالب آموزش را کاهش دادند و آموزش‌های جانبی را به شکل مجازی افزایش دادند.

شهریاری در پایان تصریح کرد: کشور ما از لحاظ مسائل فرهنگی و اجتماعی تفاوت‌های بسیاری با دیگر کشورها دارد و باتوجه به این که ما تحریم‌های سختی را پشت سر می‌گذاریم نباید کشورمان را با آن‌ها مقایسه کنیم. در کشورمان بسیاری از افراد توانایی خرید تلویزیون و وسایل ارتباطی را ندارند تا بتوانند از آموزش مجازی بهره‌مند شوند در نتیجه برای برخی مناطق آموزش حضوری لازم است و وزارت‌های آموزش پرورش و بهداشت و درمان باید نظارت کامل داشته باشند.

برنامه «به وقت ایران» هر هفته یکشنبه و سه شنبه ساعت ۲۱:۵۰ به مدت ۷۰ دقیقه از شبکه آموزش پخش می‌شود.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha