کد خبر: 5-سهمیه-المپیک-در-دسترس-کاراته
۲۸ بهمن ۱۳۹۸، ۱۱:۱۱

به گزارش گروه ورزشی طبنا(خبرگزاری سلامت)، پرونده رقابت های کاراته وان امارات 2020 در شرایطی بسته شد که کاراته کاهای ایران موفق شدند در این مسابقات یک طلا، یک نقره و 4 برنز بدست آورند. تنها طلایی ایران در این مسابقات ذبیح الله پورشیب کاپیتان تیم ملی بود که توانست با برتری برابر تمام رقبای خود عنوان نخست وزن 84- را بدست آورد.

پورشیب با طلای ارزشمند امارات حالا در رنکینگ المپیکی 75+ کیلوگرم بالاتر از سجاد گنج زاده ایستاده است. تا پیش از این گنج‌زاده صاحب سهمیه در وزن 75+ بود ولی طلای کاپیتان در امارات موجب شد تا حالا او بخت نخست کسب سهمیه در این وزن باشد.

با شرایط موجود در وزن المپیکی 75+ به نظر می رسد رقابت پورشیب و گنج زاده برای رسیدن به سهمیه المپیک تا روز آخر ادامه خواهد داشت. البته این رقابت در دل خود نکات مثبتی بسیاری دارد که از جمله آن می توان به قطعی بودن سهمیه ایران در سنگین وزن المپیک اشاره کرد.

در وزن 75- بهمن عسگری توانست در امارات به مدال برنز برسد تا سهمیه اش در المپیک 2020 را قطعی کند. حالا عسگری نخستین کاراته کای تاریخ ایران است که توانسته سهمیه المپیک را کسب کند.

در وزن 67- کیلوگرم که ایران شانسی برای کسب سهمیه از طریق رنکینگ نداشت، امیر مهدی زاده در شرایطی که تا ثانیه های آخر از حریفش پیش بود، به دلیل مصدومیت رقابت را واگذار کرد. مهدی زاده شرایط خوبی در امارات داشت ولی مصدومیت مانع از ایستادن او روی سکوی توزیع مدالها شد. امیر باید از حالا خود را آماده آخرین مرحله رقابت های گزینش المپیک در پاریس کند تا از آن طریق سهمیه المپیک را بدست آورد. در آخرین مرحله رقابت های گزینشی المپیک که بهار سال آینده در پاریس برگزار می شود، 3 نفر برتر وزن المپیکی 67- راهی توکیو می شوند.

در مجموع عملکرد کاراته ایران در بخش مردان خوب بوده تا جایی که از 3 سهمیه ممکن، تا به امروز کسب 2 سهمیه توسط ایران قطعی شده و اگر مهدی زاده در پاریس موفق به کسب سهمیه شود، کاراته ایران در بخش مردان 100 درصد سهمیه ها را کسب کرده است.

سه سهمیه در دسترس بانوان اما در بخش بانوان، در امارات بهترین عملکرد را شیما آل سعدی داشت. او اگرچه در رنکینگ المپیکی وزن 61- کیلوگرم جایگاه قابل توجهی ندارد ولی توانست مدال باارزش نقره بدست آورد. در این وزن رزیتا علیپور با کسب مدال برنز امارات یک گام دیگر به المپیک نزدیک شد. در این وزن از طریق رنکینگ 4 کاراته کا می توانند به المپیک برسند که علیپور در شرایط خوبی برای کسب سهمیه قرار دارد.

در وزن 50- کیلوگرم، سارا بهمنیار در امارات به مدال برنز رسید تا او نیز شانس بسیاری برای رسیدن به المپیک داشته باشد. بهمنیار با نتایج خوبی که در یک سال اخیر بدست آورده، توانسته در منطقه سبز قرار گیرد تا او نیز به مانند علیپور امیدوار به حضور در توکیو باشد.

در وزن 55- کیلوگرم، طراوت خاکسار به مانند چند مسابقه اخیر خود در کسب مدال ناکام ماند تا فاصله اش با المپیک و سارا بهمنیار بیشتر شود. با توجه به ادغام اوزان 50- و 55- از میان سارا بهمنیار و طراوت خاکسار تنها یک کاراته کا می تواند به المپیک برود.

در وزن 68+ کیلوگرم، حمیده عباسعلی پس از کسب طلای پاریس و سانتیاگو، در امارات دستش به مدال نرسید. البته عباسعلی از نظر امتیازی در شرایط خوبی است و تا حدودی زیادی به سهمیه المپیک نزدیک شده و می توان از حالا او را در توکیو دید.

شرایط کاراته ایران در بخش بانوان نیز خوب است. در حال حاضر عباسعلی، علیپور و بهمنیار جزو نفرات بالای رنکینگ به حساب می آیند و شانس آن را دارند که سهمیه المپیک 2020 را کسب کنند. جالب اینکه در روزهای نخست شروع رقابت های کسب سهمیه، کمتر کسی تصور می کرد که کاراته ایران در بخش بانوان شانس کسب 3 سهمیه را داشته باشد تا جایی که حتی برخی ورزشکاران به رقابتهای کاراته وان نیز اعزام نمی شدند!

برنامه ریزی عجیب فدراسیون جهانی نکته مهم درباره کاراته، راه سخت ورزشکاران برای رسیدن به المپیک است. برنامه ریزی عجیب فدراسیون جهانی کاراته موجب شده که کاراته کاها برای رسیدن به المپیک در 20 رقابت کاراته وان شرکت کنند! رقابت هایی که در سرتاسر جهان برگزار می شود، از چین و ژاپن گرفته تا پاریس و مادرید و مونترال.

مسلما برای ورزشکاران سخت است که برای مدت دو سال در شرایط ایده آل قرار داشته باشند تا بتوانند سهمیه المپیک را کسب کنند. جالب اینکه بعد از دو سال رقابت فشرده از هر وزن جهانی تنها 2 ورزشکار می‌توانند به المپیک برسند ولی در رشته‌ای چون کشتی نفرات اول تا ششم رقابت های جهانی مستقیما راهی المپیک می شوند.

کاراته کاهای ایران تا پایان سال جاری در دو رقابت کاراته وان اتریش و مراکش شرکت می کنند تا تکلیف مسافران توکیو از طریق رنکینگ مشخص شود.

در رقابت های المپیک 80 کاراته کا حضور خواهند داشت. رقابت ها در دو بخش کومیته و کاتا برگزار می شود. در کومیته مردان و زنان 60 ورزشکار در سه وزن و در کاتای مردان و زنان نیز 20 کاراته کا حضور دارند. در توکیو در مجموع 24 مدال طلا، نقره و برنز بین برترین کاراته کاها توزیع خواهد شد.(فارس)

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha