کد خبر: 43-درصد-از-مدارس-جهان-سرویسی-برای-شستن-دس
۲۳ مرداد ۱۳۹۹، ۱۵:۱۱
43 درصد از مدارس جهان سرویسی برای شستن دست ندارند!
به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری سلامت به نقل از UNICEF، در حالی که مدارس در سراسر جهان برای بازگشایی مجدد تلاش می‌کنند، آخرین داده‌های برنامه نظارت مشترک WHO (سازمان بهداشت جهانی) و UNICEF (یونیسف) نشان می‌دهد که 43 درصد از مدارس در سراسر جهان در سال 2019 فاقد دسترسی به شستشوی اساسی دستی با آب و صابون بودند. این موضوع یک شرط اصلی برای مدارس است، تا قادر به ایمن سازی دانش آموزان در میان همه گیر کروناویروس باشند.   هنریتا فور، مدیر اجرایی یونیسف گفت: تعطیل شدن مدارس جهان از زمان گسترش بیماری همه گیر کروناویروس یک چالش بی‌سابقه برای آموزش و بهزیستی کودکان است. ما باید یادگیری کودکان را در اولویت قرار دهیم. این بدان معنی است که از بازگشایی مدارس زمانی بی‌خطر است که به بهداشت دست، آب آشامیدنی تمیز و لوازم بهداشتی برای ایمن سازی دسترسی داشته باشند.

818 میلیون کودک فاقد امکانات شست و شوی دست هستند!

براساس این گزارش، حدود 818 میلیون کودک فاقد امکانات شستشوی اساسی و مورد نیاز دست در مدارس خود هستند که این امر آن‌ها را در معرض خطر ابتلا به کروناویروس و سایر بیماری‌های قابل انتقال قرار می‌دهد. بیش از یک سوم این کودکان (295 میلیون نفر) اهل صحرای آفریقا هستند. در کشورهایی با کم‌ترین میزان توسعه یافتگی، از هر 10 مدرسه، 7 مدرسه فاقد امکانات شستشوی اساسی هستند و نیمی از مدارس فاقد سرویس‌های بهداشتی اولیه و آب هستند. یونیسف و WHO این گزارش تأکید می‌کند که دولت‌هایی که به دنبال کنترل شیوع کروناویروس هستند، باید در اجرای اقدامات بهداشت عمومی در مقابل تأثیرات اجتماعی و اقتصادی مرتبط با اقدامات قرطینه، تعادل برقرار کنند. در این گزارش آمده است: شواهد در مورد تأثیرات منفی تعطیلی طولانی مدارس بر امنیت، رفاه و یادگیری کودکان به اثبات رسیده است. مدیرکل WHO گفت: دسترسی به خدمات آب و بهداشت برای پیشگیری و کنترل موثر عفونت در بازگشایی و بهره برداری از مدارس در طول همه‌گیریِ جهانیِ کروناویروس در کلیه اماکن از جمله مدارس ضروری است.

سایر یافته‌های کلیدی این  گزارش شامل موارد زیر است:

یونیسف و WHO
  • از میان 818 میلیون کودک که در مدرسه خود فاقد سرویس شستشوی دست بودند، 355 میلیون نفر به مدرسه‌هایی می‌رفتند که دارای آب بوده، اما صابون نداشتند و 462 میلیون آن‌ها نیز به مدارسی می‌رفتند که هیچ امکانات و یا آب برای شستشوی دست نداشتند.
  • در 60 کشور در معرض خطر بحران‌های بهداشتی و بشردوستانه به دلیل کروناویروس، در هر 4 کودک، 3 کودک در ابتدای شیوع فاقد سرویس شستشوی دست در مدرسه خود بودند. نیمی از کودکان فاقد سرویس اساسی آب بوده و بیش از نیمی از خدمات بهداشتی اولیه را نداشتند.
  • از هر سه مدرسه، یک مدرسه در سراسر جهان خدمات محدودی برای آب آشامیدنی ارائه می‌داد و یا خدمات آب آشامیدنی را به هیچ وجه نداشت.
  • 698 میلیون کودک فاقد سرویس بهداشتی اولیه در مدرسه خود بودند.

بهداشت دست برای همه... ابتکار یونیسف و WHO

این گزارش منابع مختلفی را برای پیشگیری و کنترل کروناویروس در مدارس، از جمله 10 اقدام فوری و چک لیست‌های ایمنی لازم، مشخص می‌کند. این دستورالعمل‌ها در مورد بازگشایی ایمن مدارس صادر شده توسط یونسکو، یونیسف، WFP و بانک جهانی با مشاوره عملی برای مقامات ملی و محلی در مورد چگونگی آماده شدن برای بازگشایی ایمن مدرسه و حفظ امنیت کودکان هنگام بازگشت به مدرسه است.   یونیسف و WHO دستورالعمل‌ها شامل چندین پروتکل مرتبط با WASH در مورد اقدامات بهداشتی، استفاده از تجهیزات محافظ شخصی، تمیز کردن، ضد عفونی کردن و همچنین دسترسی به آب تمیز و ایستگاه‌های شستشوی دست با صابون و توالت‌های ایمن است. یونیسف و WHO متعهد شده‌اند تا به دسترسی عادلانه به خدمات کافی WASH در سراسر جهان دست یابند. آژانس‌های بهداشت اخیراً برای حمایت از آسیب پذیرترین جوامع با ابزاری برای محافظت از سلامتی و محیط زیست، ابتکار عمل مشترکی با عنوان بهداشت دست برای همه را آغاز کردند. این جریان شرکای بین المللی، دولت‌های ملی، بخش‌های دولتی و خصوصی و جامعه مدنی را گرد هم می‌آورد تا از دسترسی به محصولات و خدمات مناسب به ویژه در مناطق محروم اطمینان حاصل کند.  

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha