کد خبر: 42-درصد-نوزادان-جهان-به-واکسن-هپاتیت-b-دست
۷ مرداد ۱۴۰۰، ۹:۱۵
42 درصد نوزادان جهان به واکسن هپاتیت B دسترسی دارند
به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت به نقل از وبدا، دکتر رشید رمضانی افزود: مصادف با روز جهانی هپاتیت و با شعار " هپاتیت منتظر نمی ماند" از طرف WHO اعلام شده است.
وی افزود: امسال سازمان جهانی بهداشت به پیشگیری از انتقال هپاتیت بی از مادر به  نوزاد(EMTCT)  و نیز دستورالعمل اجرایی آن تمرکز کرده است.
وی ادامه داد: بنا به اعلام سازمان جهانی بهداشت فقط 42 درصد از کودکان درجهان، در بدو تولد واکسن هپاتیت B دسترسی دارند.
رییس اداره هپاتیت گفت: برنامه ایمن سازی 2030 یک چشم انداز و استراتژی بلند مدت و گسترده جهانی برای واکسیناسیون دردهه 2030-2021 ارائه می دهد.
دکتر رمضانی افزود: توصیه شده است که تمام کشورها واکسیناسیون را از بدو تولد تا سنین بالاتر در طول زندگی افراد انجام دهند. همچنین تمرکز برنامه بر روی پوشش واکسیناسیون بر پایه عدالت است، به گونه ای که در همه جا دسترسی یکسان به واکسن وجود داشته باشد.
وی بیان کرد: بر اساس آخرین آمار جهانی 296 میلیون نفر درجهان به هپاتیت B و 58 میلیون نفر به هپاتیتC  مبتلا هستند.
وی اظهار داشت: سالانه یک میلیون و‌ 100 هزار مرگ ناشی از عفونت های هپاتیت B و C در دنیا رخ می دهد. یعنی درهر 30 ثانیه یک نفر مبتلا به بیماری های مرتبط با هپاتیت در جهان جان خود را از دست  می دهد.
رییس اداره هپاتیت وزارت بهداشت درباره اقدامات مرکز مدیریت بیماریهای واگیر در این خصوص گفت: در راستای  برنامه های سازمان جهانی بهداشت، مرکز مدیریت بیماریهای واگیر اقدام به بازنگری برنامه حذف هپاتیت در ایران کرده و در شرایط تحریم و بحران کرونا و در بستر نظام جامع شبکه کشور با باز تعریفی در وظایف نیروهای بهداشتی ضمن پایلوت برنامه حذف هپاتیت در پنچ دانشگاه کشور، به طور همزمان از توان واحد های مشاوره هپاتیت که هم اکنون در بیش از 37 دانشگاه  علوم پزشکی راه  اندازی شده است، برای بیماری یابی فعال و غیر فعال استفاده کرده است.
دکتر رمضانی افزود: بخشی از دستاوردهای مرکز مدیریت بیماریهای واگیر عبارت از بیماریابی فعال و غیر فعال و درمان رایگان بیماران شناسایی شده  با کمک خیرین سلامت و  معاونت بهداشت است.
وی ابزار داشت: از آنجایی که بیماری هپاتیتB و C  عمدتا در جمعیت های کلیدی  از جمله  معتادین تزریقی (PWID)، زنان آسیب پذیر (CSW)  و زندانیان متمرکز است، تنها راه رسیدن به اهداف حذف هپاتیت در ایران بیماریابی فعال در این گرو های آسیبب  پذیر است.
واکسیناسیون تمام کودکان و 500 هزار بزرگسال علیه هپاتیت B
وی خاطر نشان کرد: در سال گذشته ضمن  واکسیناسیون تمام کودکان تازه متولد شده، به همت همکاران معاونت بهداشت دانشگاه های علوم پزشکی کشور حدود 500 هزار نفراز بزرگسالان در گروه سنی 30-65 سال علیه هپاتیت B واکسینه شدند.
رییس اداره هپاتیت گفت: باتوجه به شرایط کرونایی کشور و درگیری معاونت های بهداشت این اقدام بسیار ارزشمند و درخور توجه است.
وی ادامه داد: طی تفاهم نامه همکاری با سازمان شهرداری ها و دهیاریهای کشور 240 هزار دوز واکسن برای کارگران پسماند و کارکنان آتش نشانی درسراسر کشور توزیع و درحال تلقیح می باشد.
رمضانی افزود: همچنین طی تفاهم نامه همکاری منعقد شده بین مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با صنعت نفت کشور، جهت واکسیناسیون کارکنان این سازمان 400 هزار دوز واکسن توزیع و افراد واجد شرایط واکسینه شدند.
دکتر رمضانی افزود: همچنین حدود 16 هزار دوز واکسن به سازمان انتقال خون ایران جهت واکسیناسیون اهدا کنندگان مستمر خون و حدود 90 هزار دوز به سازمان زندانها در سال گذشته اختصاص یافت.
رییس اداره هپاتیت بیان داشت: مجموع تعداد موارد درمان شده هپاتیت C درمراکز خصوصی و دولتی درسال گذشته  14 هزار و 50 نفر می باشد.
وی تصریح کرد: محور اصلی مبارزه با هپاتیت C بیمار یابی فعال در جمعیت های کلیدی  و درمان رایگان بیماران مبتلا و بی بضاعت است.
اختصاص حدود 1.5 میلیون دوز واکسن هپاتیت به گروه های مختلف
وی افزود: در مجموع یک میلیون و 481 هزار و 97 دوز واکسن برای گروه های هدف که شامل اهداکنندگان مستمرخون، زندانیان و خانواده آنها، بیماران دیابتی و دیالیزی، هموفیلی، تالاسمی،  آرایشگران، معتادان، پرسنل شاغل در مراکز درمانی، افراد دارای رفتارهای پرخطر ، ساکنان گرمخانه ها و مراکز نگهداری افراد بی خانمان هستند، اختصاص یافت.
دکتر رمضانی افزود: موارد هپاتیت B,C کشف شده بین سال های 1393-1399 با کاهش چشمگیری روبروست. بیماریابی و واکسیناسیون منجر به کاهش میزان فراوانی مرگ و میر هپاتیت های ویروسی شده است.
وی بیان داشت: اجمالا باید گفت که برای رسیدن به اهداف برنامه حذف هپاتیت در ایران تا سال 1410 لازم است برای کنترل هپاتیتB  به توسعه  واکسیناسیون در گروه های آسیب پذیر توجه شود و برای حذف هپاتیتC باید به توسعه واحدهای مشاوره هپاتیت، آموزش نیروهای بهداشتی در واحدهای مشاوره هپاتیت، اطلاع رسانی عمومی درخصوص راههای پیشگیری، بیماریابی فعال و درمان بیماران مبتلا و حمایت آنها تمرکز کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha