کد خبر: 38-درصد-پول-نفت-به-صندوق-توسعه-ملی-می‌رود
۱۶ تیر ۱۴۰۰، ۱۲:۰۰
38 درصد پول نفت به صندوق توسعه ملی می‌رود/قطعی برق مردم را رنج‌ می‌دهد

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری سلامت؛ حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز هیئت دولت طی سخنانی اظهار داشت: به‌خاطر مشکلاتی که مردم در این چند روز برای استفاده از برق با آن مواجه شدند، متأسفم و درباره تصمیمات جلسه روز گذشته معاون اول رئیس‌جمهور و تصمیمات امروز هیئت وزیران توضیح خواهم داد.

وی افزود: همواره در جامعه بین واقعیت‌هایی که روزانه می‌بینیم با آن‌چه مطلوب ما هست، فاصله وجود دارد و باید تلاش کنیم این فاصله را کم کنیم یا در صورت امکان برداریم؛ مهم است که ریشه‌های اصلی این فاصله و مشکل را به خوبی بررسی کنیم. ممکن است مشکلی پیش بیاید و با یک معضل مواجه شویم که قابل و یا غیرقابل پیش بینی باشد.

رئیس‌جمهور گفت: در مسائلی مانند کمبود برق باید ریشه مشکلات را لمس کنیم؛ باید سرمایه‌گذاری در کشور بشود و هرچه مد نظر است اعم از تولید، کشاورزی، صنعت و غیره باید سرمایه‌گذاری بشود و بدون سرمایه و با دست خالی نمی‌شود کاری انجام داد چرا نمی‌توان سرمایه مورد نیاز را به کشور آورد؟ این باید برای مردم توضیح داده شود؛ همین امروز چقدر طرح مانده برای سرمایه‌گذاری داریم و 200-300 میلیارد دلار طرح آماده برای سرمایه‌گذاری در عرصه‌های برق، آب، فاضلاب، سدسازی، پتروشیمی، گاز و نفت و فولاد داریم.

روحانی خاطر نشان کرد: در داخل برخی مشکلات را می‌توان حل و فصل کرد، اگر سه قوه با هم باشند و امیدواریم از 12 مرداد به بعد هماهنگی کاملی بین سه قوه به وجود بیاید و البته برخی از شغل‌شان می‌افتند و انتقادهای عجیب و غریب و غیرمنصفانه نمی‌کنند ولی همه از یک تفکر و جناح هستند و امیدواریم وضع از این نظر بهتر شود.

وی ادامه داد: برخی مشکلات مربوط به داخل است؛ مثلا دولت درباره اف‌ای‌تی‌اف لوایح را به مجلس برد و تصویب شد و شورای نگهبان هم همکاری کرد و یک جای دیگری که فکرش را نمی‌کردیم، گیر افتاد و به دست نیامد نتیجه اف‌ای‌تی‌اف این می‌شود که روابط ما با بانک‌های دنیا حل نشده و مشکل خواهیم داشت و ممکن است کسی بگوید بهتر است که اف‌ای‌تی‌اف نداشته باشیم این واقعیت است که بانک‌های بیش از 190 کشور دنیا داخل چارچوب اف‌ای‌تی‌اف عمل می کنند و ما و کره شمالی بیرون از آن هستیم و ما در دولت یازدهم به داخل آن برگشتیم و وقتی لوایح به مشکل خورد، در لیست سیاه قرار گفتیم  وقتی ریسک کشور بالا می‌رود، چه کسی سرمایه‌گذاری می‌کند؟ بانک باید بیاید و رقم کمی نیست که یک فرد بتواند سرمایه‌گذاری کند.

رئیس‌جمهور گفت: وقتی نفت فروخته می‌شود 38 درصد پول آن به صندوق توسعه ملی می‌رود و آن پول به سرمایه‌گذار داده می‌شود تا در عرصه‌های مختلف سرمایه‌گذاری بشود؛ وقتی صندوق پول ندارد، امکان سرمایه‌گذاری هم نیست و طرح‌های مختلف اجرا نمی‌شود پول داخلی صندوق، بانک‌ها و پول خارجی در صورتی حاصل می‌شود که بتوانیم حالا که در جنگ اقتصادی پیروز شدیم، تحریم را هم برداریم و اف‌ای‌تی‌اف را هم نهایی کنیم.

روحانی اظهار داشت: اگر کمک کنیم سریع‌تر حل می‌شود و این دست خودمان است، وقتی عمل نمی‌کنیم و پول در اختیار ما نیست و بانک خارجی در اختیار نیست و صدوق توسعه هم خالی است و نمی‌توانیم نفت بفروشیم و در اف‌ای‌تی‌اف با بانک‌های دنیا رابطه داشته باشیم، نتیجه این می‌شود که سرمایه نیست و نمی‌شود طرح‌های بزرگ را اجرا کرد.

وی افزود: امروز آقای اردکانیان گفت که کار 15 هزار مگاوات طرح برق انجام شده و نیازمند پول است و هم‌چنین ظرفیت 16 هزار ماگاوات برق در حال انجام است. نمی‌خواهم بگویم که مسئله برق به‌خاطر اف‌ای‌تی‌اف است، ما مسئولیت داریم و برق در این دولت به اندازه‌ی معمول دولت‌های پیش و مقداری بیشتر اضافه شده است.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: در زمینه طرح‌های آب و برق در سال‌های 4.5 میلیارد آماده سرمایه‌گذاری داشتیم که تحریم ترامپ و خروج او از برجام موجب قطع شد مردم عزیز ما این نکته را بدانند چون هر اتفاقی که می‌افتد، مرغی که در عروسی و عزا سر بریده می‌شود دولت است و می‌گویند "دولت خوب کار نکرد و مدیریت ضعیف بود و کارآمدی پایین بود" و هیچ‌کس توضیح نمی دهد که ریشه مشکلات کجاست.

روحانی گفت: به اعتقاد من اف‌ای‌تی‌اف دست خودمان و مربوط به داخل کشور است و می‌توانیم همین فردا FATF را حل کنیم تا روابط ما با بانک‌ها تغییر کند. ما در جنگ اقتصادی پیروز شدیم و مسئله تحریم باقی مانده که دست خودمان است البته بخشی هم دست دیگران است اما اصل ما هستیم؛ می‌توانیم همین هفته تصمیم بگیریم و تمام کنیم و می‌تواند ماه‌ها ادامه پیدا کند که بحث دیگری است.

وی در ادامه سخنان خود درباره اقدامات این دولت درخصوص ظرفیت برق کشور تصریح کرد: در برنامه ششم که 24هزارمگاوات به ظرفیت برق کشور اضافه شده و حدود 20 هزار مگاوات آن مربوط به دولت‌های یازدهم و دوازدهم است. یک زمانی بود که یکی از نمایندگان مجلس شبهه‌ای داشت و آقای نوبخت آمار و ارقام این میزان مگاوات را با تمام نیروگاه‌هایی که افتتاح شده بود را ارائه کرد. گاهی وقت‌ها انسان حرف‌های عجیب و غریبی می‌شنود؛ من از نمایندگان مجلس، قوه قضاییه تقاضا می‌کنم، سخنی که بیان می‌کنیم، دقیق باشد. یک‌دفعه شخصی می‌گوید هیچ‌ چیزی افتتاح نشده است، در این دو، سه ماه 2 نیروگاه برق را خود من افتتاح کردم. در سال 99 در شیروان و هریس ما افتتاح داشتیم که یکی نیروگاه بخار و دیگری گازی بود.

رئیس‌جمهور بیان کرد: در این 11 سال و 7-8 ماه گذشت هیچ مشکلی بخصوصی برای برق نداشتیم و در این یکی-دو ماه اخیر این مشکلات پیش روی ما قرار گرفت که دلایل مختلفی دارد؛ البته بعضی از کشورهای دیگر هم در همین ایام دچار مشکلاتی شبیه مشکلات ما شدند. به‌عنوان مثال چین الان در برق دچار مشکلات شده که در 10 سال اخیر بی‌سابقه بوده، آمریکا هم در بسیاری از ایالت‌هایش در زمینه برق دچار مشکلات شده که بی‌سابقه بوده است. ما به دلیل خشکسالی و اینکه آب سدهای ما الان بسیار کمتر از سال‌های قبل است بنابراین برق‌آبی‌های ما نمی‌تواند فعال باشد. علاوه بر این وقتی گرما زیاد می‌شود مصرف وسایل سرمایشی بیشتر می‌شود که اینها هم تاثیرگذار هستند.

روحانی اظهار داشت: زمانی که می‌گویند مصرف برق در صنعت افزایش یافته خوشحال‌کننده است یعنی صنعت توسعه یافته و وقتی می‌بینیم مصرف صنعت امسال نسبت به سال گذشته 10 درصد افزایش پیدا کرده به این معناست که صنعت توسعه داشته است.

وی در ادامه گفت: اگر مشکل و مسئله‌ای پیش می‌آید همه از دولت، قوه قضاییه و قوه مقننه و سایرین باید به گونه‌ای حرف بزنیم که مشکل حل شود و به مردم امید بدهیم؛ نباید جوری حرف بزنیم که کشور به نقطه‌ی لاینحل رسیده است، همین دیشب دیدید که وضع برق نسبت به دو-سه شب قبل آرام‌تر بود و این به خاطر تصمیماتی بود که اتخاذ شد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: اینکه می‌گوییم یک مرکز بزرگ صنعتی تعطیل شده یا ساعتش تقلیل یابد، برای ما سخت است. اختیارات دولت را به وزرا دادیم تا تصمیم‌گیری کنند و اگر خاموشی لازم بود باید از قبل به مردم گفته شود و ساعت و محل آن نیز دقیق باشد. تلاش ما این است که برق منازل حتی‌الامکان خاموش نشود. مصرف برق ما روند صعودی ملایم داشته و در سال 97 و 98، 57 هزار مگاوات بوده و در 99 حدود 58 هزار بوده که امسال به 66 هزار مگاوات رسیده است؛ از یک طرف، تولید ما به خاطر وضع نیروگاه‌های برق‌آبی کم شده، هم رشد صنعت کم شده و هم رمزارزها موثر بوده‌اند.

روحانی تصریح کرد: این‌گونه مشکلات برای مردم رنج‌آور هست ولی برای ما هم سخت است، ما و وزیر مربوطه بیش از مردم رنج می‌بریم اما کسانی نیایند جوری صحبت کنند که کاری نشده است. 20 هزار مگاوات برق در این دولت اضافه شده؛ چطور می‌شود این را ببیند و بگوید که نیست. مگر این میزان برق خوردنی است که انکار شود؟

رئیس‌جمهور اظهار داشت: از صداوسیما می‌خواهم با هماهنگی وزارت نیرو به توضیح مسائل کمک کنن؛ البته مردم هم می‌توانند مقداری مصرف را کم کنند و این مصرف کم ممکن است برای یک خانه مشکل زیادی ایجاد نکند ولی وقتی جمع شود، سرجمع آن تاثیر خوبی دارد.

روحانی در پایان گفت: در هفته‌های پایانی دولت هستیم و دل‌مان می‌خواهد در شرایطی دولت را تحویل دهیم که مشکلات کشور یا نباشد ویا در حداقل باشد تا دولت سیزدهم به‌خوبی بتواند به وظایف خود عمل کند./

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha