کد خبر: 36-درصد-از-آبادی‌های-کشور-خالی-از-سکنه-هس
۸ بهمن ۱۳۹۹، ۱۳:۴۳
36 درصد از آبادی‌های کشور خالی از سکنه هست/نخ فرش ایرانی از چین وارد می‌شود

به گزارش گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری سلامت به نقل از  روابط عمومی شبکه پنج سیما، داوود نعمتی استاد دانشگاه و کارشناس کشاورزی گفت: با توجه به آمار رسمی مرکز آمار میانگین سالیانه یک‌میلیون و 100 نفر افزایش جمعیت در کشور ثبت می‌شود و پیش‌بینی می‌شد که در سال گذشته جمعیت کشور حدود 84 میلیون و 200 هزار نفر باشد. این جمعیت بر اساس آمار رسمی درست است اما آماری که در این لحظه اعلام می‌کنم، بر اساس سرشماری سال 1395 است. ایران 31 استان، 450 شهرستان، 1104 بخش، 2639 دهستان، 1362 شهر و 98 هزار آبادی دارای سکنه و خالی از سکنه دارد. از این مقدار آبادی 62 هزار آبادی دارای سکنه هستند. 39450 روستا بیش از 20 خانوار دارند و 36 درصد از آبادی‌های کشور، خالی از سکنه هستند.

نعمتی اظهار داشت: جمعیت روستایی کشور با توجه به آمار ارائه شده، 20 میلیون و 730 هزار نفر است. در نتیجه 26 درصد جمعیت کشور، روستاییان و عشایر هستند. در کشور 6 میلیون و 55 هزار خانوار روستایی داریم.

وی افزود: جمعیت روستایی و عشایری کشور با مشکلات زیادی مواجه هستند. به مشکلات زیرساختی و کلان با توجه به مسائل سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی و با رویکرد کلان کشوری برای تثبیت جمعیت و مهاجرت معکوس از شهر به روستا نگاه می‌کنیم. در بخش کلان باید به بحث اشتغال روستایی، نداشتن متولی مشخص، توسعه متوازن روستا نسبت به شهر، سهم بودجه سنواتی روستا و عشایر از بودجه کل کشور، رسانه تخصصی روستا و عشایر و تقسیمات کشوری اشاره کرد. با توجه به 25 هزار سند توسعه و آبادانی روستا، طرح‌هایی برای وضعیت معیشت بخش روستا و حاشیه‌نشینی مطرح شده است. دید کلان این‌گونه بود که سرمایه ریالی و تسهیلات منجر به پیشرفت می‌شوند اما تغییر شرایط شکل نگرفت.

این استاد اقتصاد در ادامه ضمن بیان راهبرهای رفع مشکلات روستاییان و عشایر گفت: یکی از راهبردهای رفع مشکلات، جلوگیری از واردات کالاهایی است که در کشور تولید می‌شود. به طور مثال در دام سبک حدود 70 تا 75 هزار تن پشم گوسفندی در کشور تولید می‌شود که از این مقدار تنها 6 هزار تن در بخش تولید و صنایع وابسته مصرف می‌شود. فرش ایرانی در دنیا حرف اول را می‌زند اما نخ فرش ایرانی از چین وارد می‌شود. در مسائلی مثل چوب، ابریشم و چای این موضوع را شاهد هستیم. راهبرد بعدی افزایش بهره‌وری محصولات استراتژیک است که در این زمینه 6 هزار هکتار اراضی ما زیر کشت گندم است. از این مقدار 2 میلیون هکتار آبی با تولید 4.2 دهم تن در هکتار هست. مقدار 4 میلیون تن دیم با میانگین تولید 1.2 دهم نیز ثبت شده است. کشاورزان نمونه 13 تن تولید گندم دارند و در سطح مطلوب 9 تن اختلاف داریم. اگر تنها 2 تن افزایش بهره‌وری داشته باشیم، با توجه به افزایش ضریب نفوذ دانش در تولید در سال 4 میلیون افزایش بهره‌وری تنها در بخش گندم خواهیم داشت. این روند به خودکفایی ما کمک خواهد کرد و صادرات خواهیم داشت.

نعمتی خاطرنشان کرد: جلوگیری از ضایعات پسماند کشاورزی راهکار دیگر است که در سال 35 درصد محصولات کشاورزی کشور یعنی برابر با 17 میلیون تن غذا دور ریخته می‌شود. اصلاح الگوی مصرف و سبک زندگی راهبرد دیگری است که در مصرف نان خانگی 17 درصد ضایعات داریم. این رقم برابر با 2 میلیون تن گندم است. راهبرد بعدی تبدیل شوره‌زارها به اراضی زراعی باغی و دامی است. 27 میلیون هکتار معادل 27 درصد اراضی کشور شوره‌زار هستند در حالی که کل اراضی دیم و آبی کشور معادل 16 هزار هکتار است.

وی افزود: راهبرد دیگر صادرات محصولات کشاورزی روستایی و عشایری به کشورهای همسایه است. ایران با توجه به موقعیت جغرافیایی‌اش با 15 کشور همسایه است. این 15 کشور حدود 620 میلیون نفر جمعیت دارند. در نتیجه بازار هدف خوبی را در کنار خود داریم. حدود 1100 میلیارد دلار حجم واردات این 15 کشور است. روسیه به تنهایی 50 میلیارد دلار در سال حجم واردات محصولات کشاورزی دارد. سهم ایران از واردات روسیه 700 میلیون دلار است.

نعمتی کارشناس کشاورزی در پایان گفت: در بحث گردشگری روستایی و عشایری در حوزه کشاورزی پتانسیل‌های عالی داریم. صنایع‌دستی و صنعت دام سبک عشایر جز صنایع قوی و مفید برای کشور محسوب می‌شوند.

گفتنی است برنامه "یه روز تازه" مجله خبری صبحگاهی تهیه شده در گروه اجتماعی شبکه پنج سیماست که از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۷ تا ۹ صبح با بخش‌های مختلفی چون سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، ورزشی و... با اجرای وحید رونقی، فریبا باقری، حافظ کاظم‌زاده، مهدی واعظی، صدیقه مرادی و علی مرادخانی روی آنتن می‌رود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha