30 درصد جامعه در معرض آنفولانزا قرار دارند/ واکسن آنفولانزا برای همه ایمنی ایجاد نمی‌کند

دکتر فاطمه فتوحی ویروس شناس و رئیس بخش آنفولانزای انستیتو پاستور در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت با اشاره به اینکه در کشور واکسن آنفولانزا به صورت گسترده توزیع نشده بود، اظهار کرد: در شرایط کنونی همه مردم باید رعایت کنند تا بیماری آنفولانزا یا کووید 19 را به یکدیگر منتقل نکنند چراکه واکسن آنفولانزا به صورت گسترده توزیع نشده و واکسن کووید 19 نیز هنوز تولید نشده است.

وی با بیان اینکه تعداد افرادی که نیاز به واکسن آنفولانزا دارند خیلی زیاد است، گفت: مردم باید رعایت کنند تا به این بیماری مبتلا نشوند؛ از بیمارانی که هرگونه علائم تنفسی دارند نیز درخواست می کنم که حتما در خانه خود را قرنطینه کنند تا این بیماری به دیگران سرایت پیدا نکند.

رئیس بخش آنفولانزای انستیتو پاستور با اشاره به اینکه واکسن آنفولانزا در داروخانه های کشور توزیع نشده است، افزود: با توجه به اینکه امسال واکسن آنفولانزا به تعداد محدود وارد کشور شد و به همین دلیل این واکسن در داروخانه ها توزیع نشد.

تزریق واکسن آنفلانزا برای مادران باردار

دکتر فتوحی ادامه داد: تعدادی از این واکسن برای مراکز درمانی، خانه های بهداشت، پرسنل و کادر درمانی و مادران باردار کنار گذاشته شده است؛ البته باید مطرح کنم که برای تزریق واکسن به پرسنل، کادر درمان و مادران باردار اجباری وجود نداشته و هرکسی که تمایل دارد می تواند نسبت به تزریق این واکسن اقدام می کند.

وی با بیان اینکه تا سال گذشته واکسن آنفولانزا نیازی به تجویز پزشک نداشت و هر فردی می توانست با تهیه این واکسن آن را در درمانگاه ها یا مراکز درمانی تزریق کند، تصریح کرد: اگر فردی واکسن آنفولانزای معتبر پیدا کند هیچ ایراد و منعی برای تزریق آن وجود ندارد.

این ویروس شناس بیان داشت: واکسن آنفولانزا مانع ابتلای افراد به بیماری کووید 19 نمی شود و اگر فردی این واکسن را برای جلوگیری از مبتلا شدن به کرونا تزریق می کند، این اقدام بسیار اشتباه است.

دکتر فتوحی یادآور شد: واکسن آنفولانزا غیر زنده و غیر فعال است و افراد را در مقابل ویروس آنفولانزا به صورت کامل محافظت نمی کند. این واکسن علیه 3 تا 4 سویه‌ عمل می کند و اگر ویروس در حال گردش متفاوت تر از سال گذشته باشد ممکن است مردم به آن مبتلا شوند؛ همچنین ممکن است تعدادی از افراد در مقابل این واکسن واکنشی نشان ندهند.

وی گفت: اگر ویروس آنفولانزا نسبت به سال گذشته تغییری نکرده باشد و واکسن آنفولانزا نیز بهترین واکسن باشد در بهترین حالت فقط 70 تا 80 درصد ایمنی می دهد و برای 20 تا 30 درصد از افراد جامعه ایمنی ایجاد نمی کند.

گفت‌وگو: مینا افسریان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha