کد خبر: 3-7-میلیون-کودک-در-افغانستان-نمی‌توانند
۱۸ مهر ۱۳۹۹، ۱۷:۱۶
3.7 میلیون کودک در افغانستان نمی‌تواننددر مدرسه تحصیل کنند!

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری سلامت به نقل از Yahoo، بانک جهانی می‌گوید، تقریباً نیمی از 18000 مدرسه جنگ زده افغانستان فاقد ساختمان مناسب هستند و تخمین زده می‎‌شود که 3.7 میلیون کودک مدرسه‌ای هنوز علیرغم سرمایه گذاری گسترده در بخش آموزش کشور، از مدرسه خارج شوند.

این گزارش در حالی برگزار می‌شود که نمایندگان دولت افغانستان و طالبان مذاکرات صلح درون افغانستان را در قطر برگزار می‌کنند. این مذاکرات به منظور ترسیم آینده افغانستان پس از توافق صلح ایالات متحده و طالبان در فوریه امضا شده است.

برخی دانش آموزان افغانستان حتی سرویس بهداشتی هم ندارند

در یک مدرسه در حومه کابل، 1700 دانش آموز در مقطع اول تا ششم، کلاس‌های درس مناسب، آب آشامیدنی سالم یا سرویس بهداشتی ندارند.

دانش آموزان افغانستان

فاضل رحیم می‌گوید در مدرسه ابتدایی الله گل مجاهد که او مدیر است، درست در شرق پایتخت افغانستان، فقط شش معلم وجود دارد و باید چندین کلاس با هم ترکیب شوند تا درس توسط یک معلم تدریس شود.

او علی رغم تقریباً شش سال تلاش در تأمین کلاس‌های درس، معلمان کاملاً آموزش دیده، کتاب‌های درسی کافی و سایر ملزومات برای ایجاد یک فضای مناسب برای یادگیری دانش آموزان، نتوانسته است مورد توجه وزارت معارف یا دیگران در دولت مستقر در کابل قرار گیرد.

وی به آسوشیتدپرس گفت: آن‌ها در مناطق آزاد تحصیل می‌كنند. ما چادرهای كافی برای تهیه محل مناسب برای تحصیل در اختیار نداریم، اما با همه این دشواری‌ها سعی داریم فرصتی برای یادگیری برای آن‌ها فراهم كنیم.

بانک جهانی: کیفیت آموزش در این کشور بهبود یافته است!

هنری کرالی، رئیس بانک جهانی برای افغانستان، در یک وبلاگ گفت که با وجود چالش‌های موجود در کشور جنگ زده، کیفیت آموزش بهبود یافته است. وی گفت که تعداد کودکان ثبت نام شده در مدارس از 3.8 میلیون نفر در سال 2003 به 6.3 میلیون نفر در سال 2017 افزایش یافته است.

نوریا نزهت، سخنگوی وزارت معارف افغانستان گفت که از 3.7 میلیون کودک که به مدرسه نمی‌روند، 60 درصد آن‌ها دختر هستند. وی گفت که دلایل عدم حضور کودکان افغان شامل جنگ، فقر و عقاید سنتی محافظه کارانه است.

دانش آموزان افغانستان

نزهت گفت 46٪ مدارس فاقد ساختمان مناسب هستند. وی گفت: در حال حاضر، کار ساخت 2700 ساختمان مدرسه در حال انجام است، اما هدف ما 6000 ساختمان جدید برای مدارس است.

رحیم گفت هنگام تأسیس مدرسه الله گل مجاهد شش سال پیش یک نماینده پارلمان 10 چادر و حدود 170 صندلی و میز تهیه کرد. وزارت آموزش و پرورش دو سال بعد 10 چادر اضافی و چند فرش پلاستیکی تهیه کرد. وی گفت، از آن زمان تاکنون، هیچ کس چیزی برای مدرسه فراهم نکرده است.

93 درصد دانش آموزان ابتدایی افغانستان حتی نمی‌توانند یک متن ساده را بخوانند...

وب سایت وزارت می‌گوید که بیش از 5،000 مدرسه در افغانستان فاقد ساختمان‌های قابل استفاده، دیوارهای مرزی، آب آشامیدنی سالم یا امکانات بهداشتی هستند.

نصیر احمد ملا زاده، مدیر اداره آموزش و پرورش منطقه 12 در کابل گفت: مهم‌ترین عناصر برای آموزش ساختمان‌ها، معلمان آموزش دیده و وسایل مدارس است، بنابراین اگر ساختمان نداشته باشیم، دو عنصر دیگر کمرنگ هستند.

وب سایت وزارت می‌گوید، بیش از 450 مدرسه در دو سال گذشته تعطیل شده یا آسیب دیده‌اند و در نتیجه 300000 دانش آموز از تحصیل محروم شده‌اند.

کرالی روز یکشنبه گفت که کودکانی که در مدارس ثبت نام می‌کنند چیز زیادی نمی‌آموزند، بخشی به این دلیل که معلمان آنها مهارت یا دانش لازم را ندارند. داده‌های سال 2013 نشان می‌دهد که 93٪ از کودکان 10 ساله افغان با اتمام دوره ابتدایی نمی‌توانند متن ساده‌ای را بخوانند. وی گفت: این بالاتر از حد متوسط برای منطقه جنوب آسیا یعنی 59٪ است.

به گزارش بانک جهانی به نقل از موسسه آمار یونسکو، در حال حاضر 67 درصد پسران در سن مدرسه و 48 درصد دختران در سن مدرسه برای مدرسه ثبت نام می‌کنند.

بانک جهانی می‌گوید که افغانستان باید با افزایش شفافیت در هزینه‌های بودجه، استخدام معلمان و انتصابات مبتنی بر لیاقت در آموزش و پرورش، حکومت خود را تقویت کند.

مترجم: سید محمد معین حبیبی پاسدار

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha