معتمدی،با تاکید بر لزوم تدریس هویت ملی در کتاب های درسی عنوان کرد: تقویت هویت ملی جز وظایف آموزش و پرورش است.
به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری سلامت(طبنا)؛ دکتر اسفندیار معتمدی، مولف کتاب های درسی، پژوهشگر تاریخ علم با حضور در برنامه «گفتگوی فرهنگی» در مورد چرایی نبود ردپای هویت ملی در کتاب های درسی بیان داشت: هویت ملی همبستگی بین ملت برای فعالیت بیشتر در جهت رشد و شکوفایی جوانان و اقتصاد کشور را ایجاد می کند و بدون همبستگی ملی که از طریق هویت ملی به وجود می آید، اصلا آموزش و پرورش هم معنا پیدا نمی کند.
وی افزود: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در تالیف کتاب های درسی مولفه هویت دینی خیلی پر رنگ تر از هویت ملی در کتاب های درسی قرار داده شده است.
معتمدی تصریح کرد: امروزه مخصوصا در کلاس های ابتدایی والدین اغلب مسئولیت دانش آموزان را بر عهده دارند و پاسخ سوال ها را والدین داده و دانش آموزان پاسخ ها را می نویسند.
معتمدی با بیان اینکه با شیوع کرونا و برگزار نشدن کلاس ها و عدم حضور معلمین برای تدریس، نتوانستیم مولفه هویت ملی را آنگونه که در کتاب ها تالیف شده بود به دانش آموزان منتقل کنیم.
این پژوهشگر در ادامه بیان داشت: وقتی انقلاب اسلامی پیروز شد مدتی آموزش و پرورش بلاتکلیف شد و پس از آن ۱۰ سال طول کشید که افراد جدید وارد سازمان آموزش و پرورش شوند.
وی اذعان داشت: تعطیلی مراکز تربیت معلم در ایران و مشکلاتی که برای دوباره سازی آن وجود داشت و زیاد شدن جمعیت دانش آموزی به صورتی که مدارس سه نوبته شدند از دلایل نبود مولفه هویت ملی در کتاب های درسی عنوان کرد.
معتمدی با اشاره به اینکه در حال حاضر در کتاب های درسی مولفه هویت ملی گنجانده شده است بیان داشت: به طور مثال در کتاب نگارش ۲ فارسی کلاس پنجم، دروسی با عناوین ایران من ، سرود ملی ، فرهنگ ملی دفاع از میهن، دید و بازدید نوروز و .. در راستای آموزش هویت ملی تدریس می شود.
بی توجهی به اصول و فرهنگ ایرانی ضعف کتاب های درسی
دکتر معصومه فهیم نیا، مدرس دانشگاه امیر کبیر و دانشگاه ها علمی کاربردی، بازنشسته آموزش و پرورش و نویسنده تخصصی کتاب های دانشگاه نیز در ادامه این برنامه با تاکید بر اینکه یکی از بزرگترین مواردی که به عنوان ضعف در کتاب های درسی دانش آموزان وجود دارد بی توجهی به اصول و فرهنگ ایرانی است بیان داشت: با پیروزی انقلاب اسلامی دچار هیجان شدیم و توجه ها به سمتی رفت که دقت نشد از آنچه که داریم محافظت شود.
وی افزود: در آن زمان که دشمنان قسم خورده ما از در و دیوار حمله کردند بایستی در برابر تهاجم فرهنگی آنها پدافند غیر عامل وجود داشت و عمل می کرد.
فهیم نیا تصریح کرد: در تهاجم فرهنگی دشمنان زبان فارسی، خط فارسی، کتاب مورد هجوم و طرد شدن قرار گرفت به حدی که توجه به هویت دینی و فراموشی هویت ملی رقم خورد.
این مدرس دانشگاه اظهار داشت: تهاجم به زبان و خط فارسی به حدی بوده است که اگر از ۹۹ درصد دانش آموزان کل کشور امتحان دیکته گرفته شود ، معدل دیکته آنها ۷ می شود.
فهیم نیا اذعان داشت: در حال حاضر بایستی در مدارس یک واحد درسی از مقطع ابتدایی تا دانشگاه به عنوان شناخت خط نستعلیق قرار گیرد و دانش آموزان اشعار فارسی را به خط نستعلیق نوشته و حفظ کنند.
نظر شما