آب رودخانه تلار سیاه شد/دادستانی ورود کرد

آب رودخانه تالار سیاه شد و محیط زیست ودادستانی مازندران به مسئله ورود کردند.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا)مازندران، استخراج زغال سنگ از معادن، دارای مواد زائد بوده که به همین منظور و جهت افزایش بازدهی کوره‌های فولادسازی عملیات زغالشویی آنها را انجام می‌دهند، اما باطله‌هایی که از این فرآیند عملیاتی بوجود می‌آید، آلاینده‌های زیست محیطی ایجاد می‌کند.

متأسفانه در کارخانه البرز مرکزی به علت تجمع شیرابه‌های کوه زغال باطله با بارش هر بارانی به رودخانه و زمین‌های کشاورزی سرازیر می‌شود که عوارض زیست محیطی را به دنبال دارد.
با وجود پیگیری های محیط زیست تاکنون قانون، با دستور بازدارنده جدی برای این کارخانه وکه منجر به جلوگیری از نفوذ ناشی از زغالشویی باطله‌ها به رودخانه شود را صادر نکرده و با ورود هجمه‌ی شیرابه ناشی از زغالشویی این‌بار حجم عظیمی از رودخانه تلار را در بر گرفت به طوری که رنگ آب رودخانه  تلار سیاه شد.


در این راستا، عطاالله کاویان  مدیر کل محیط زیست مازندران در گفت‌وگو با طبنا با اشاره به علت سیاه شدن آب رودخانه تلار شهرستان قائمشهر اظهار کرد: به دلیل زغالشویی باطله‌ها در کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی و رانش شیرابه‌ها به رودخانه تلار آب این رودخانه به رنگ سیاه درآمد.

وی گفت: تصاویر منتشر شده در فضای مجازی مبنی بر سیاه شدن آب رودخانه در محل روستای آهنگرکلاه قائمشهر تنها مربوط به آن منطقه نبوده بلکه از سرچشمه البرز مرکزی و آهنگر کلاه و بعد از آن را نیز آلوده کرده است.

 مدیر کل محیط زیست مازندران خاطرنشان کرد: صبح روز گذشته بازدیدی از محل انجام دادیم و به دلیل پایین آمدن کیفیت آب رودخانه این موضوع در دست بررسی قرار گرفت و پیگیری قضایی آن نیز انجام شد.

 کاویان تصریح کرد: همچنین شکایت از کارخانه البرز مرکزی نیز انجام و به شعبه ارجاع داده شد و در حال حاضر هماهنگی با عالیشاه، دادستان مرکز استان انجام شده که بازدیدی نیز از محل آلودگی انجام دهند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه در گذشته نیز شیرآبه‌ها ناشی از شست‌وشوی باطله‌های زغال سنگ به رودخانه ریخته می‌شد اما عامل بازدارنده جدی وجود نداشت و رای مناسبی  از مجموعه قضایی در این باره دریافت‌نمی‌کردیم، این بار از دادستان خواستیم تا مجموعه قضایی رای مناسب و بازدارنده‌ای بدهند.

 مدیر کل محیط زیست مازندران درباره وضعیت فعلی آب رودخانه تلار گفت: 
با توجه به خودپالایی رودخانه  در حال حاضر رنگ آب بهتر شده است.

این مسئول ادامه داد: پس از تهیه گزارش کارشناسان این اداره کل، در تماسی با دادستان مرکز استان هماهنگی‌های لازم با ایشان انجام و دادستان استان نیز ضمن بازدید و حضور در محل تخلف، دستور توقف فعالیت کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی را صادر کرد.

کاویان افزود: شکایت قضایی در روز پنجشنبه ۲۶ مهرماه ۱۴۰۳ توسط اداره حفاظت محیط زیست شهرستان سوادکوه ثبت شد و موضوع با جدیت تا ارجاع به شعبه دادرسی پیگیری شد.

وی همچنین از تماس با استاندار مازندران خبر داد و گفت: در این تماس تلفنی گزارشی از تخلفات دیگر دستگاههای اجرایی در خصوص تخلف زیست محیطی کارخانه زغال سنگ البرز مرکزی به ایشان ارائه شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران، ضمن تقدیر از همراهی و همکاری دستگاه قضایی در شهرستان سوادکوه و همچنین استان؛ بویژه دادستان مرکز استان، ساماندهی مکان فعلی باطله و انتخاب مکان مناسب جایگزین را مطالبه اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران دانست و بر اجرای آن تاکید کرد.

کاویان همچنین پس از بازدید امروز، از برگزاری جلسه‌ای با حضور دادستان شهرستان سوادکوه، مدیرکل صمت مازندران و مدیر شرکت زغال سنگ البرز مرکزی خبر داد و افزود: در این جلسه مقرر شد فعالیت کارخانه پس از ساماندهی باطله‌های موجود واخذ تاییدیه محیط زیست، از سر گرفته شود.
 

علی اکبر عالیشاه در بازدید از رودخانه تالار و مرکز زغالشویی البرز مرکزی، اظهار کرد: بر اساس اخبار واصله طی دو شب گذشته، مشاهده شد که پسماند ناشی از فعالیت مرکز زغالشویی البرز مرکزی به لحاظ عدم رعایت حریم رودخانه به سمت رودخانه تالار جریان یافته و با محدود ساختن مسیر، موجب سیاه شدن آب رودخانه شده است.

دادستان مرکز مازندران ادامه داد: در این راستا ضمن حضور در محل با همراهی نماینده اداره محیط زیست شهرستان، نیروی انتظامی و مدیر اجرایی مجموعه زغالشویی، تذکرات لازم به آن مجموعه ارائه شده و دستورات لازم در این خصوص صادر شد.

عالیشاه با اشاره به ترک فعل و اقدامات ناصحیح صورت گرفته در مجموعه زغالشویی مذکور، تصریح کرد: قطعاً دادستانی شهرستان در راستای حفظ حقوق عامه، قاطعانه به موضوع ورود کرده و با هر فردی یا مدیری که ضمن ترک فعل در این اقدام توام با تقصیر مداخله داشته برخورد قاطع و قانونی خواهد شد.

دادستان مرکز مازندران تاکید کرد: طی تماس تلفنی با استاندار محترم مازندران و همچنین مدیران محیط زیست و اداره صمت، مقرر شد با ورود قاطعانه به موضوع و صدور دستورات لازم، اقدامات مقتضی برای رفع موانع موجود صورت گیرد تا شاهد چنین اتفاقاتی در آینده نباشیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha