اهمیت ورزش از دیدگاه طب ایرانی

متخصص طب سنتی ایرانی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد اهمیت ورزش از دیدگاه طب ایرانی گفت: ورزش با دفع مواد زائد و مضر، به تقویت حرارت ذاتی بدن کمک کرده و از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری می­ کند.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ دکتر "مریم عظیمی" در این خصوص گفت: ورزش از مهمترین جنبه های سبک زندگی است که در طب ایرانی به آن توجه ویژه شده است.

وی ادامه داد: ورزش با دفع مواد زائد و مضر، به تقویت حرارت ذاتی بدن کمک کرده و از بروز بسیاری از بیماری ها پیشگیری می کند.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه ورزش باید متناسب با شرایط جسمی، شغلی و محیطی فرد باشد، گفت: مزاج فرد، محدودیت های جسمی و وجود بیماری، شرایط آب و هوایی و عادات قبلی فرد، در انتخاب نوع و شدت ورزش مؤثرند.

دکتر عظیمی تصریح کرد: دانشمندانی مانند ابن سینا؛ مهم ترین اصل در حفظ سلامتی را داشتن ورزش مناسب و متعادل می دانستند.

وی در خصوص مدت زمان ورزش کردن اظهار داشت: ورزش باید در حد اعتدال بوده و باعث برافروخته شدن پوست شود و ضربان قلب و تعداد تنفس را افزایش دهد.

وی ادامه داد: ورزش کردن باید به اندازه ای باشد که بدن در حد معتدل عرق کند و سنگینی و سستی که قبل از آن داشته برطرف شود و اشتهای غذا ایجاد کند؛ اما نباید منجر به تعریق شدید شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان داشت: کافی بودن ورزش با معیارهای رنگ پوست بدن، تنفس و نبض و وضعیت اعضاء و تعریق مشخص می شود.

دکتر عظیمی همچنین در مورد میزان ورزش در افراد لاغر و ضعیف هم اشاره و اظهار داشت: شدت و زمان ورزش در افراد لاغر و ضعیف باید کم باشد و فرد تنومند و عضلانی می تواند ورزش های با شدت بیشتر و زمان بیشتر را انجام داد.

وی توصیه کرد: انجام ورزش هنگام گرسنگی شدید توصیه نمی شود و لازم است همه افراد با هر شرایطی ابتدا حرکات ورزشی را به آرامی و آهستگی انجام دهند

این عضو هیئت علمی دانشگاه افزود: ورزش باید در زمان خالی بودن معده و مثانه انجام شود و تا دو ساعت بعد از وعده غذایی اصلی فرد به تأخیر انداخته شود.

دکتر عظیمی توضیح داد: افراد باید به تدریج حرکت ‏های ورزشی را بیشتر کنند تا زمانیکه به حد مورد نظر برای هر فرد برسد و سپس با تعدیل و کم کردن شدت حرکات، ورزش را به پایان برسانند.

وی در ادامه گفت: اگر ضرورت داشته باشد که فرد ورزش شدیدتری انجام دهد، بهتر است به جای انجام حرکات شدیدتر، مدت ورزش کردن را با همان شدت قبل افزایش دهد، زیرا شدت بالای حرکات ورزشی می تواند موجب بروز آسیب شود.

این متخصص طب ایرانی در خصوص ورزش در شرایط بیماری نیز گفت: وقتی بیمار رو به بهبودی است، باید کارهایی را که در شرایط سلامت انجام می داد، مانند راه رفتن و ورزش را به تدریج شروع نموده و افزایش دهد.

دکتر عظیمی با بیان اینکه طب ایرانی در مورد زمان مناسب ورزش هم توصیه های دقیقی دارد، توضیح داد: ورزش در هر زمان و مکانی مجاز نیست و بهترین زمان برای ورزش کردن، زمانی است که دمای هوا معتدل باشد.

وی افزود: به عنوان مثال در فصل تابستان، توصیه شده است که ورزش در هنگام صبح و در فصل زمستان قبل یا بعد از ظهر انجام شود.

این متخصص طب سنتی به توصیه هایی برای ورزش کردن در زمستان اشاره و بیان کرد: برای در امان ماندن از سرمای زمستان، پوشیدن بدن بعد از ورزش و ایجاد اعتدال هوا در مکان ورزش مهم است.

دکتر عظیمی درباره این که در چه مواردی ورزش کردن محدود یا نهی شده است، تصریح کرد: وقتی که بدن بسیار ضعیف باشد، باید ورزش ترک شود و سپس براساس شرایط بیمار به تدریج شروع شود و در افراد با مزاج گرم و خشک یا بسیار لاغر و ضعیف، مراعات در میزان ورزش و پرهیز از زیاده روی در حرکات ورزشی توصیه شده است.

وی تاکید کرد: در شرایط سردرد حاد و برخی بیماری های عضلانی اسکلتی نیز انجام ورزش نهی شده است، در این موارد تا بهبود نسبی علائم لازم است به ورزش های سبک، ماساژ و روغن مالی اکتفا شود.

این متخصص طب سنتی همچنین توصیه کرد: اگر عضوی بیمار بود، بهتر است آن عضو در ورزش مشارکت نداشته باشد.

دکتر عظیمی خاطرنشان کرد: توصیه های متعددی در صورت بروز بیماری در اعضای خاص وجود دارد که در آن تمرین های مشخصی توصیه می شود که به عضو بیمار صدمه نرسد، به عنوان مثال: انجام ورزش های سنگین و شدید در واریس پا نهی شده است.

دکتر مریم عظیمی- دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha