اصول تغذیه سالم از دیدگاه طب ایرانی

متخصص داروسازی سنتی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان به مناسبت روز جهانی غذا؛ نکاتی در مورد تغذیه سالم از دیدگاه طب ایرانی را تشریح کرد.

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ دکتر "محبوبه رئیس زاده" به مناسبت روز جهانی غذا گفت: بهتر است در روز دو وعده غذای اصلی با فاصله زمانی مناسب میل شود و فرد قبل از سیری کامل و احساس سنگینی دست از غذا بکشد.

وی افزود: بایستی تنوع در خوردن غذا و دریافت همه گروه های غذایی رعایت شود تا بدن عملکرد مناسبی داشته باشد.

وی اضافه کرد: البته از مصرف غذاهای متنوع به طور همزمان در یک وعده غذایی پرهیز کنید، چون می تواند باعث اختلال در هضم شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، راهکارهایی را برای افرادی که با خوردن غذا احساس تشنگی می کنند بیان و تصریح کرد: بهتر است نیم ساعت قبل از غذا یک لیوان آب با دمای محیط بنوشید و از خوردن آب و سایر مایعات در حین غذا و بلافاصله بعد از آن پرهیز نمایید.

رئیس زاده توصیه کرد: غذا را به خوبی و به مقدار کافی بجوید، جویدن مناسب غذا به تحریک مرکز سیری در هیپوتالاموس کمک کرده و از پرخوری جلوگیری می‎کند؛ همچنین جویدن غذا به مقدار کافی می تواند منجر به هضم و جذب مناسب‎تری از غذا شود.

وی ادامه داد: غذا را در محیط آرام و با نشاط میل کنید، در غذا خوردن عجله نکنید و از صحبت کردن، تماشای تلویزیون یا استفاده از تلفن همراه در هنگام غذا خوردن پرهیز کنید.

این متخصص داروسازی تصریح کرد: غذاهای با مزه معتدل میل کنید و در مصرف ادویه ها افراط نکنید. عادت به ترشیجات موجب ضعف و لاغری شده و مضر اعصاب است.

رئیس زاده اظهار داشت: غذاهای شیرین و چرب اشتها را از بین می‌برند و بدن را گرم می‌کنند، غذاهای بی‌مزه موجب کاهش اشتها و خستگی می‌شوند و غذاهای شور لاغری و خشکی می‌ آورند و برای چشم مضر هستند.

وی تاکید کرد: صبحانه نخوردن، گرسنه ماندن، غذا خوردن پیش از خواب، انجام کاری دیگر در حین غذا خوردن، سریع غذا خوردن و خوردن تنقلات هنگام گرسنگی از عادات بد غذایی هستند که باید از آن ها پرهیز کرد.

این عضو هیئت علمی توصیه هایی را برای فصل پاییز تشریح و ابراز داشت: در فصل پاییز با سرد شدن هوا و کاهش رطوبت، مزاج به سمت سردی و خشکی می رود و بهتر است از غذاهای گرم و تر استفاده شود.

رئیس زاده در خصوص استفاده از میوه های فصل پاییز هم گفت: بهترین میوه های فصل پاییز انار میخوش، انگور، انجیر، سیب، به و گلابی هستند.

وی یادآور شد: خوردن خوراکی های با طبع گرم و تر مانند گوشت گوسفند، مویز، هویج، زیتون، خرما، عسل، حلوای طبیعی، مغز خشکبار به ویژه بادام درختی، آش ها و سوپ های ساده توصیه می شود.

رئیس زاده گفت: استفاده از نوشیدنی های ولرم مانند شربت عسل، شربت خاکشیر و دم نوش هایی مانند آویشن، بابونه و اسطوخودوس که طبع گرم تری دارند توصیه می شود.

دکتر محبوبه رئیس زاده- دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha