تولید کیت تشخیص همزمان ۴ بیماری طیور در خراسان جنوبی/ واکسیناسیون ۸ میلیون نوبت سر دام در استان

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی تولید کیت تشخیص همزمان ۴ نوع بیماری طیور در استان را از دستاوردهای بخش طیور این اداره‌کل عنوان کرد.

به گزارش خبرگزاری سلامت(طبنا) خراسان جنوبی، محمدعلی بخشی کارشک، صبح امروز در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: سازمان دامپزشکی در راستای سلامتی طیور، دام، دارو با داشتن آزمایشگاه‌های مختلف و انجام نظارت بهداشتی و قرنطینه فعالیت دارد.

وی افزود: از ابتدای امسال رصد و پایش آنفولانزای حاد پرندگان در ۷۰ روستای خراسان جنوبی با انجام ۶ هزار و ۵۰۰ نمونه از طیور بومی انجام شده که در تمام این نمونه برداری‌ها بیماری آنفولانزا مشاهده نشده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: از دیگر دستاوردهای بخش طیور می‌توان به تایید گواهی‌های بهداشتی برای تولید کیت تشخیص همزمان ۴ نوع بیماری در طیور در خراسان جنوبی اشاره کرد که با یک بار آزمایش ۴ بیماری بررسی و کشف می‌شود.

بخشی به ریشه‌کنی بیماری PPR یا طاعون نشخوارکنندگان کوچک در خراسان جنوبی خبر داد و گفت: طبق برنامه جهانی، با ۳ سال واکسیناسیون توده‌ای و صدرصدی این بیماری در دام‌های استان ریشه‌کن شده است.

وی با اشاره به افزایش صدرصدی گواهی‌های صادره بین المللی، ادامه داد: از ابتدای امسال ۱۲۲ گواهی در استان صادر شده که ارزش ریالی آن ۱۳۲ میلیارد تومان و یا معادل ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از فعالیت حدود ۶۰ واحد تخم‌گذار در استان خبر داد و تصریح کرد: بیشترین فرآورده صادر شده از این استان تخم مرغ بوده به طوری که از ابتدای امسال ۲ هزار و ۲۶۰ تن تخم مرغ صادر شده است.

بخشی دومین محصول صادره را کرک یا موی بز با ۳۶۰ تن و سومین محصول را پشم گوسفندی با ۴۱ تن صادرات اعلام کرد.

وی افزود: تنوع صادراتی محصولات دام و طیور استان کاهش یافته به طوری که قبلا بیش از ۱۵ نوع محصول صادر می‌شد اما اکنون به ۳ نوع رسیده که علتش بی نیازی کشورها و یا محدودیت صادرات محصولات است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: یک میلیون و ۸۰۰ دام سبک و ۳۰ هزار دام سنگین در استان وجود دارد و همچنین از نظر جمعیت شتر دومین استان در کشور هستیم.

بخشی از انجام بیش از ۸ میلیون نوبت سر واکسن در ۴ نوبت برای مجموع دام استان خبر داد درحالی که تعداد کارکنان و پرسنل این اداره‌کل بسیار معدود و اندک است.

وی با بیان اینکه اولین شرکت استانی واردکننده دارو و واکسن در استان ثبت شده است، گفت: تا سال ۱۴۰۰ آزمایشات تشخیص مولکولی در استان انجام نمی‌شد و نمونه‌ها به خارج استان فرستاده می‌شد اما اکنون آزمایشگاه به امکانات تشخیص مولکولی بیماری‌های دام و طیور مجهز شده و نمونه در استان بررسی می‌شود و ویروس همین‌جا را تشخیص داده می‌شود.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی آنفولانزا و نیوکاسل را دو مورد بیماری شایع در بین طیور دانست و افزود: تشخیص این بیماریها در استان انجام می‌شود.

بخشی بیان کرد: غالب امورات درمانی توسط بخش خصوصی انجام می‌شود به طوری که بیش از ۷۰ مرکز ارایه دهنده خدمات دامپزشکی در سطح استان فعال است.

وی اظهار داشت: اگر تقاضایی برای واردات دام زنده از افغانستان وجود داشته باشد دامپزشکی همکاری می‌کند و از نظر دامپزشکی بلامانع است اما به دلیل مشکلات گمرکی و عدم موافقت افغانستان این امر فعلا دچار مشکل است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی تصریح کرد: اداره کل دامپزشکی توانسته ۱۰۰ درصد اعتبارات استانی را به مبلغ ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان جذب کند.

بخشی با بیان اینکه آزمایشگاه شرق کشور پیشرفت‌های خوبی داشته، گفت: این آزمایشگاه ۹۲ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به شرط تخصیص اعتبار ۱۰ میلیارد تومانی فاز آزمایشگاه آن تا پایان سال افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: اعتبارات از تورم عقب است گذر زمان و تورم باعث شده تا برای افتتاح این آزمایشگاه نیاز به ۴۵ میلیارد تومان اعتبار باشد.

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از جذب ۱۰ نفر نیرو خبر داد و گفت: با توجه به وسعت استان نیاز به نیروی بیشتری داریم.

بخشی اذعان داشت: در حال حاضر زنجیره تامین واکسن‌ها به روزرسانی شده و مشکلی در این خصوص نداریم.

انتهای پیام/

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha