روند افزایشی آمار حیوان گزیدگی/ این ۱۵ توصیه را جدی بگیرید

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از روند افزایشی آمار حیوان‌ گزیدگی و مرگ های ناشی از هاری در کشور خبر داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت(طبنا)مجید حسینی اظهار داشت: بسیاری تصور می‌کنند هاری صرفاً از طریق گزش سگ قابل انتقال است در حالی که همه پستانداران خونگرم از جمله سگ، گربه، روباه، گرگ، شغال، کفتار، راسو، خدنگ، موش خرما، خفاش و…، نیز می توانند به هاری مبتلا شوند.

به گفته وی، بیش از ۹۵ درصد موارد حیوان گزیدگی در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی مربوط به سگ و گربه است و مواردی نیز از گزیدگی توسط گرگ، روباه، شغال و سایر حیوانات اهلی و وحشی دیده شده است.

حسینی با تاکید بر شست‌و شوی فوری محل گزش، واکسیناسیون کامل ضدهاری را بسیار مهم دانست و افزود: در هنگام گزیدگی توسط حیوان مشکوک به هاری، علاوه بر تکمیل دوره واکسیناسیون، ممکن است با تشخیص کارشناس مربوطه نیاز به تزریق سرم ضدهاری نیز داشته باشیم و براساس برنامه زمان بندی فرد باید برای تزریقات بعدی نیز مراجعه کند.

مدیر گروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با توجه به اینکه بخیه زدن زخم با ایجاد محیط بی هوازی به رشد ویروس هاری کمک می‌کند گفت: بخیه نزدن محل جراحت یا به تأخیر انداختن آن در روند پیشگیری از بروز بیماری هاری بسیار کلیدی است. بنابراین فقط در موارد ضروری باید زخم به صورت محدود بخیه شود و پیش از آن باید سرم ضدهاری در محل جراحت تزریق شود.

حسینی تاکید کرد که فرد دچار حیوان گزیدگی باید در اسرع وقت به نزدیک‌ترین واحد مراقبت و پیشگیری از هاری در شهرستان محل سکونت خود مراجعه کند. این مراکز ۲۴ ساعته آماده ارایه خدمات رایگان به موارد حیوان گزیدگی هستند.

وی از بروز ۲۱ هزار مورد حیوان گزیدگی در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در سال گذشته خبر داد که با ارایه اقدامات درمانی به موقع، هیچ موردی از هاری انسانی در محدوده تحت پوشش رخ نداده است.

حسینی، آمار حیوان گزیدگی در ۶ ماهه اول سال جاری در محدوده تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی را ۱۲ هزار مورد عنوان کرد که تمامی موارد اقدامات پیشگیری را دریافت کردند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با بیان اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است، بر ضرورت آموزش نحوه مواجهه با حیوانات به افراد جامعه به ویژه کودکان تاکید کرد.

به گفته وی، راهکارهایی نظیر اجتناب از تحریک حیوانات به ویژه سگ و گربه، واکسیناسیون افراد در معرض خطر (دامپزشکان، دامداران، جنگلبانان و…)، واکسیانسیون حیوانات خانگی علیه بیماری هاری، مراقبت از کودکان در زمان مواجهه با حیوانات و آموزش اقدامات لازم در هنگام حیوان گزیدگی در پیشگیری از ابتلا به هاری بسیار مؤثر هستند.

حسینی در خاتمه نکات زیر را به مردم توصیه کرد.

۱. از نزدیک شدن به سگ ها و گربه های ولگرد خودداری کنید.

۲. حیوانات خانگی خود را علیه هاری واکسینه کنید.

۳. از تماس حیوان خانگی‌تان با سایر حیوانات جلوگیری کنید.

۴. غذای حیوان خود را بیرون از منزل قرار ندهید زیرا باعث جذب حیوانات وحشی و بدون صاحب می‌شود.

۵. به کودکان نحوه صحیح رفتار با حیوانات را آموزش دهید.

۶. اگر در مسیرتان سگ بزرگی قرار دارد کودک خردسال خود را در آغوش بگیرید.

۷ . حیوان خانگی‌تان را خارج از منزل حتماً با قلاده مهار کنید.

۸. در صورت گزیده شدن حیوان خانگی‌تان توسط حیوان دیگر به دامپزشکی مراجعه کنید.

۹. حیوانات وحشی نباید به عنوان حیوان خانگی نگهداری شوند.

۱۰. حیوانات وحشی را از فاصله دور مشاهده کنید هر چند رام به نظر آیند.

۱۱. راه ورود خفاش را به منزل یا محل اسکان خود در طبیعت‌گردی‌ها مسدود کنید.

۱۲. هرگز مستقیماً به چشمان سگ نگاه نکنید.

۱۳. هرگز سگی را که در حال خوردن است یا توله به همراه دارد، تحریک نکنید. سگ‌ها در این شرایط بسیار حساس شده و از خود محافظت می‌کنند.

۱۴. از خندیدن به سگ خودداری کنید. یک سگ مهاجم فکر می‌کند دندان‌هایتان را برای مبارزه به او نشان می‌دهید.

۱۵ . به سگ‌هایی که مدت زیادی به چیزی بسته ‌شده یا زنجیر دارند نزدیک نشوید زیرا احتمال دارد تهاجمی رفتار کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha