کرم برگخوار در راه مزارع ایران ، کشاورزان و مسئولان آماده باشند

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور از کشاورزان و مسئولان خواست برای مقابله با آفت کرم برگخوار که می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری به محصولات کشاورزی وارد کند، آماده شوند.

به گزارش خبرگزاری سلامت (طبنا) از فارس، مریم جلیلی مقدم افزود: قدرت گسترش این آفت، روزانه ۱۰۰ کیلومتر است و می‌تواند در هر روز دو هزار تخم بگذارد و از این رو اگر به موقع با آن مبارزه نشود، همه دسترنج و محصولات کشاورزی را نابود می‌کند.


آفت کرم برگخوار پاییزه یکی از آفات مهم در کشور است که با تغذیه از برگ، ساقه و بخش‌های مولد گیاهان خسارت قابل توجهی به محصولات کشاورزی وارد می‌کند.


تعداد میزبان‌های این آفت ۳۵۰ گونه گیاهی است و ذرت، گندم، گوجه فرنگی، کلزا، بادمجان و خیار از مهمترین میزبان‌های این آفت هستند.


رفتار تهاجمی، قدرت پروازی، تولیدمثل بالا و دامنه میزبانی گسترده از توانایی‌های این آفت است که در صورت ورود به مناطق مختلف سریع می‌تواند استقرار یابد.


وی با اشاره به هشدارها و پیش بینی‌های مراکز پژوهشی درباره احتمال ورود و فراگیر شدن آفت کرم برگخوار در مزارع نیمه جنوبی ایران از سازمان‌های مدیریت بحران و پدافند غیرعامل خواست نسبت به تامین اعتبار و امکانات لازم برای مقابله با این آفت اقدام کنند.


جلیلی مقدم با بیان اینکه با توجه به شرایط اقلیمی، طغیان کرم برگخوار را در پائیز پیش‌بینی می‌کنیم افزود: اقدامات به موقع در پائیز گذشته مانع آسیب رسانی این آفت در سطح گسترده شد.


پاییز سال زراعی اخیر در پی هشدار سازمان فائو، با پایش و عملیات به موقع مقابله با کرم گیاهخوار پاییزه در استان‌های فارس، خوزستان، هرمزگان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، کرمان و منطقه جنوب استان کرمان، کوچکترین خسارتی به گندم وارد نشد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور اضافه کرد: مزارع کشورهای همسایه از جمله ترکیه، عراق، پاکستان، اردن، عمان، امارات، قطر، افغانستان و همچنین مصر، هند و چین هم به این آفت آلوده شده‌اند.


کرم برگخوار پاییزه، بومی آمریکای لاتین و آمریکای جنوبی است و ظرف حدود دو تا سه سال، بیش از ۱۵۰ کشور را آلوده کرده و کل قاره آفریقا و بخشی از اروپا را فرا گرفته است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha