نهضت واکسیناسیون دام‌ها از سوی دامپزشکی، در شهرهای مازندران ادامه دارد.

به گزارش طبنا، دکتر کریم‌پور رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بابل از واکسیناسیون بیش از ١٠٧١ راس دام سنگین در منطقه بندپی شرقی، بابلکنار، این شهرستان خبر داد.

رئیس شهرستان با اشاره به لزوم و اهمیت کنترل بیماری در منطقه کارکنان واحد مبارزه با بیماری های دامی با حضور در مناطق روستایی جنگلی بالا دست وپایین دست شهرستان بابل خدمات دامپزشکی را ارائه دادند.

وی افزود: واکسیناسیون دام سنگین، در مناطق بالادست و پایین دست جنگلی،واکسیناسیون سگ های منطقه از جمله اقدامات صورت گرفته در این بخش بود.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان بابل در خصوص نوع واکسیناسیون صورت گرفته گفت: در ٣روستای جاجن، زوارک، کربن بالغ بر ۶۵۴ راس گاو علیه بیماری تب برفکی، ۴١٧ راس گاو وگوساله علیه بیماری بروسلوز و ١۴ قلاده سگ علیه بیماری هاری واکسینه شدند.

وی همچنین از آموزش چهره به چهره برای ۵٨ نفر از دامداران منطقه خبر داد و افزود: توصیه‌های بهداشتی در خصوص بیماری های مشترک و نحوه ی مدیریت غذایی دام از جمله مواد مهمی بود که به دامداران ارائه گردید.

وی در پایان اشاره کرد: واکسیناسیون، قرنطینه و کاهش تردد حیوانات مبنای پیشگیری و کنترل این بیماری است و از آنجائیکه ایمنی ناشی از واکسن کوتاه مدت است معمولا واکسیناسیون باید دو تا سه بار در سال تکرار شود.

واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی و بروسلوز در قائمشهر

واکسیناسیون ۳۲۰ راس گوسفند(دام سبک) علیه بیماری تب برفکی و بروسلوز در قائم‌شهر صورت گرفت


عملیات واکسیناسیون دام سبک (۳۲۰راس گوسفند) علیه بیماری تب برفکی و بروسلوز(عامل بیماری تب مالت) توسط تیم واکسیناسیون واحد مبارزه با بیماری‌های دامی شهرستان قائم‌شهر در روستای کلاگرمحله این شهرستان در راستای کنترل و پیشگیری از وقوع بیماری های مرتبط با صنعت دامپروری و حفظ سرمایه های دامی این شهرستان صورت می‌گیرد.


بیماری تب برفکی؛

بیماری تب برفکی، با نام دیگر بیماری پا و دهان(FMD)، یک بیماری جدی و مسری است که تمام حیوانات سم پا از جمله گاو، گوسفند، بز و... را درگیر می کند.

کنترل بیماری؛
واکسیناسیون، مراقبت شدید نقل و انتقال حیوانات، قرنطینه نمودن حیوانات مبتلا و گاهی معدوم نمودن دام است.
همچنین دوره کمون بیماری بین ۳–۶ روز می‌باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha