توصیه های طب ایرانی جهت تغذیه دانش آموزان

بایدها و نبایدهای تغذیه دانش آموزان از زبان متخصص طب ایرانی دانشکده طب ایرانی دانشگاه علوم پزشکی کرمان

به گزارش خبرگزاری طبنا از کرمان؛ دکتر"هاله تاج الدینی" در خصوص توصیه های طب ایرانی برای تغذیه دانش آموزان گفت: تخم‎ مرغ یکی از وعده های مفید برای دانش آموزان است.

وی افزود: از دیگر صبحانه های مفید برای دانش آموزان استفاده از شیر برنج، فرنی، حریره بادام، خوراک عدسی، انواع مربا ها مانند به، هویج و سیب می باشد.

این متخصص طب سنتی با بیان اینکه صبحانه از مهمترین وعده های غذایی برای دانش آموزان است، توصیه کرد: بهتر است از نان های سبوس دار در وعده صبحانه برای کودکان استفاده شود.

تاج الدینی در مورد کودکانی که اضافه وزن ندارند و دچار لاغری و کاهش وزن هستند، بیان کرد: از ترکیباتی مانند انواع حلواها نیز استفاده شود و بهتر است در پخت حلوا از شیره انگور استفاده شود.

وی در ادامه تصریح کرد: بهتر است والدین میان وعده های سالم به دانش آموزان خود بدهند؛ که استفاده از میوه های تازه هر فصل،خشکبار و مغزهای خوراکی مانند مویز، کشمش، بادام بسیار در میان وعده ها توصیه می شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه یادآور شد: برای میان وعده ها به جای مصرف ساندویچ های مضر مانند سوسیس و کالباس استفاده از ساندویچ های خانگی مانند ساندویچ کوکوی سبزی، نان و پنیر گردو، ساندویچ مرغ با نان های سبوس دار پیشنهاد می ‎شود.

تاج الدینی با بیان این که بچه ها علاقه زیادی به مصرف چیپس و پفک و نوشابه دارند، اظهار داشت: مصرف چیپس، پفک، نوشابه و آب میوه های صنعتی باعث ضرر و زیان و افزایش بیماری ها و همچنین چاقی در کودکان می شود.

وی اضافه کرد: به عنوان نوشیدنی مناسب برای کودکان، می توان به جای نوشابه از آبمیوه های طبیعی، شربت گلاب زعفران و شیربادام استفاده کرد.

این متخصص طب ایرانی در خصوص وعده ی نهار و شام هم گفت: وعده های نهار و شام برای دانش آموزان توصیه می شود و استفاده از انواع خورشت ها، آبگوشت، کباب ها، سوپ ها و... که هر کدام از انها به دلیل دارا بودن مواد غذایی مفید به رشد و سلامت دانش آموزان کمک می کند.

تاج الدینی تصریح کرد: والدین دقت کنند که در پخت غذاها از روغن زیاد و نمک زیاد پرهیز شود و استفاده از روغن هایی مانند زیتون و کنجد را هم در رژیم غذایی خود داشته باشند.

وی در خصوص اهمیت استفاده از سبزیجات در وعده های غذایی هم گفت: سبزیجات یکی از دسته های مهم غذایی هستند که حتما باید در کنار رژیم اصلی قرار گیرند و پخته شده ی سبزیجاتی مانند هویج، کرفس، بامیه و کدو در کنار وعده های غذایی برای رفع یبوست کمک کننده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در مورد دانش آموزانی که اضافه وزن دارند؛ تصریح کرد: دانش آموزانی که افزایش وزن دارند؛ حتماً مصرف نان، برنج و مواد نشاسته ای که استفاده می کنند، کنترل شده باشد.

تاج الدینی ادامه داد: مصرف زیاد قند و شکر و شیرینی های صنعتی برای کلیه دانش آموزان مضر است، به خصوص برای دانش آموزانی که افزایش وزن یا درگیر بیماری هایی مانند دیابت هستند.

وی تاکید کرد: خانواده ها مشارکت لازم را در برنامه های تغذیه ای صحیح دانش آموزان داشته باشند؛ که این مسئله می تواند در بهبود اهداف آموزشی نقش مهمی داشته باشد.

این پزشک طب ایرانی در پایان خاطرنشان کرد: تغذیه دانش آموزان یکی از اصلی ترین مسائل در موفقیت آنهاست و کمبودهای غذایی در سنین رشد موجب مـی شـود که کودکان و نوجوانان انرژی لازم بـرای چنـدین سـاعت کـار آموزشی و پرورشی را نداشته و قدرت دفاعی بدن خود را در برابر هجوم بیماری های قابل انتشار در مدرسه از دست بدهند.

دکتر هاله تاج الدینی_ دانشگاه علوم پزشکی کرمان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha